Tre veckor!

 Detta inlägg skulle egentligen kommit igår, men jag hann helt enkelt inte. Dagen gick superlångsamt men ändå sprang den förbi.

Men igår blev Mikael tre veckor. Helt sjukt vad fort tiden går! Ändå har det bara gått en vecka sen midsommar, så det är lite komplext det där med tid. Tre veckor där jag pumpat för att få bröstmjölk. Tre veckor där vi gosat och myst med Mikael. Två veckor har jag fått vara hemma dessutom i mitt egna hem.

Mikael växer ju på som han ska nu. Vikten går uppåt och sådär. Men han sover fortfarande mycket, vilket både är på gott och ont. Det är bra för honom att sova som föddes för tidigt för då får kroppen tid att återhämta sig. Men att sova hela tiden gör ju att han upplevs slö men det är han inte. Det tråkiga är att Jonas får inte alls i honom lika mycket mat som jag, så jag får väl ta över matningen helt. Det kommer jag ju snart göra ändå eftersom Jonas börjar jobba nästa vecka, men jag får väl ta över helt redan nu så han får i sig det han ska få i sig. 

Jag kommer ändå behöva pumpa på nätterna igen. Inte för att brösten blir för ömma, utan för att det nu går åt så pass mycket mjölk nu så vi får se om det kommer räcka med min mjölk eller om vi kommer behöva lägga till ersättning snart. Ganska intressant hur det för bara några dagar sen var på tok för mycket mjölk och nu är det nästan för lite. Men vi har 10 portioner i frysen med så vi har så det räcker i två dagar till minst. Så det är ingen fara än. Vi får se vad som händer framöver helt enkelt. Att jag kunnat ge Mikael min egna mat så här pass länge är jag så tacksam för. Gabriel fick ju bara drygt en vecka, Mikael har ju fått från mig från dag två och när han var fem dagar gammal fick han bara min mjölk och ingen ersättning. Jag har redan pratat om detta med amning och ersättning så jag tänker inte gå in på det igen, jag är bara så galet tacksam över att jag kunnat ge min mjölk så här länge. 

Tre veckor gammal och sover bra på nätterna. Det är vissa nätter han vaknar 2 gånger och vill ha mat, annars en gång. Men det beror ju helt på hur mycket han fått i sig under dagen. Annars går det ganska bra med att ha två småttingar nu. Det är bara den lilla stressen att Mikael ska väcka Gabriel när han sover så då är man snabbt uppe på fötterna om han börjar skrika.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag