Det här med napp…

Vi har köpt hem nappar från MAM till Mikael. Jag har nämnt dom tidigare här eftersom vi har samma till Gabriel. Dessutom använder vi deras flaskor - Gabriel hade dom till ersättning och senare välling, och nu använder vi dom till Mikael när han får pumpad bröstmjölk.
När vi testade att ge Gabriel napp första gången, sög han tag i den på en gång och släppte den inte. Jag och Jonas tittade bara på varandra och blev nöjda över att det gick så smidigt. Men det verkar inte vara lika smidigt med Mikael...

Jag vill egentligen inte ge napp ännu, han behöver det inte, trodde jag. Nu har vi dock märkt att han vill tutta på något. Det är inte alla gånger han vill ha flaska, han vill bara tutta för trygghet. Så vi köpte nappar trots allt. Och när vi testade första gången gick det inte bra alls! Han börjar tutta och sen klöks han. Han förstår inte hur han ska göra när det bara är napp och inte flaska. Vi har försökt flera gånger men icke.

Så tidigare ikväll bestämde vi oss för en promenad till Maxi. Vi tänkte kolla upp vad de har mer för nappar och testa ett annat märke. Kanske det passar honom bättre. Så vi klädde på grabbarna, för de är alltid bara i blöja med tanke på värmen, och sen gick vi iväg. Vi kom väl 50 meter innan Mikael började illvråla. Han skulle minsann inte ligga i vagnen! Strax efter sa jag till Jonas att plocka upp honom och japp, då gick det bra. Han ville ha närhet igen. Efter en stund la Jonas ner honom igen och det funkade några meter men sen drog han igång igen. Så då tog jag upp honom och han tystnade igen. så istället för att promenera till maxi, blev det att vi bara gick runt torget som jag brukar kalla den lilla rundan. Vi kunde omöjligt gå med Mikael i famnen hela vägen till maxi och hem igen. Så vi bestämde oss för att gå hem och ha honom i famnen istället. 

Jag satte mig i fåtöljen och testade nappen igen. Nu funkade det! Han behöll den i munnen, men det efter att jag först hållit honom så att han inte kunde spotta ut nappen. Men ju längre tiden gick så behöll han den i munnen så han hade den säkert en halvtimme eller något och han spottade inte ut den eller något. Har han lärt sig hur man gör? Tyvärr inte. Han låg hos mig en lång stund och sen när det var dags att fixa med maten la vi honom i nestet. Han vakande såklart och började vråla. Vi testade nappen igen och nu gick det inte alls. Till slut lyckades Jonas än en gång med nappen, men det när han höll kvar den samt höll borta Mikaels händer som han viftar med hela tiden.

Jag matade honom och sen somnade han gott i min famn. Där låg han bra länge innan mina fingrar började domna av att han pressade på nerverna i armen. Men det är ju så underbart att ligga med dom i famnen så. En stund där vi gosar litegrann. 

Men det här med napp. Hur har ni tänkt med napp till era barn? Har dom haft napp eller ska dom ha napp? Vilka nappar har fungerat för er? Behövde ni testa flera olika sorter eller var det bara att köpa en och så funkade det?
Redan under graviditeten säger man ju att tredje barnet är det som är mest annorlunda. Och det har väl vi om några upplevt. Först upplevde ju jag att han sparkade och höll på mycket mer i magen. Sen att vattnet gick så pass tidigt. Att förlossningen sen kickade igång ordentligt och att det gick så fort! Och nu fortsätter det med att vi aldrig bytt så många blöjor innan och att nappen inte funkar. Detta kommer verkligen bli en spännande tid känner jag! Vad ska denna lille Mikael hitta på framöver som är totalt annorlunda mot allt annat vi stött på tidigare? 











 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag