Gabriel tränar på att äta själv

Nu har vi sju veckor på oss att lära Gabriel att äta mer själv. Han gillar ju att plocka med mat, så länge det är bitar - det vill säga bröd, gurka, korv och så vidare. Men allt du måste ha bestick till, exempelvis gröt, yoghurt och soppa, måste vi fortfarande mata honom. Absolut inget fel med det, tvärtom är det en mysig stund tillsammans. Men det är dags att börja få honom att äta lite med bestick. Nu är det sju veckor Jonas är hemma, men om ca 2-3 månader kommer Mikael få börja med smakprover och då kommer jag ha två barn att mata, fastän jag är själv på förmiddagarna. Självklart kan vi vänta med Mikaels smakportioner ett tag, men då måste jag pumpa ganska stora mängder mycket längre och det vet vi redan kommer bli svårt när Jonas jobbar. Och om jag inte pumpar så måste vi köpa den där dyra ersättningen som jag verkligen hatar numera. Vi hade en diskussion igår om hur vi skulle göra nu när första burken nästan tagit slut. Eftersom vi inte ger så många mål om dagen med ersättning, blir det ju att den håller mycket längre. Men imorgon ska jag till BVC så jag kan fråga där hur vi ska tänka kring detta.

Igår testade Gabriel i alla fall att äta med sked. Det gick bra men det tog ju tid såklart. Och det får det göra. Vi ska inte stressa fram något, utan vi tar det i hans takt. Vi har sen några veckor tillbaka försökt lägga fram bestick till honom så får han välja själv hur han vill göra. När det är pasta och grejer så äter han med händerna, blir det kladdigt så vill han bli matad. Han är inte mycket för att kladda med maten alls. Igår lyckades han föra skeden till munnen i alla fall en gång med lite gröt på, hurra! 

Idag däremot så visade han bestämt att jag minsann skulle mata honom. Och då gör jag det. Vi har som sagt några veckor på oss att lösa detta så jag är inte orolig. Tvärtom tror jag att det kommer gå jättebra, det är bara jag som måste lugna mig. Lucas gick ju på förskolan så där lärde han sig snabbare att äta med bestick för han hade helt enkelt inte så mycket till val. De har inte möjligheten att mata barnen hela tiden, så där var de duktiga på att hela tiden påminna om att ta besticken själv och så vidare. Här hemma är det lätt att en annan helt enkelt börjar mata för att "vi ska bli färdiga någon gång". Men nu är vi två hemma så om en sitter en timme i köket med Gabriel, gör det ingenting. 

Hur gjorde ni när era barn skulle börja äta med bestick? 






 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag