Planering är A och O numera

Andra dagen själv med barnen under natten och förmiddagen. Andra dagen där jag inte sover så mycket, men vad förväntar jag mig? En nyfödd och en 15månaders hemma. 

Nätterna går på ett sätt bra, Gabriel sover medan Mikael vaknar en gång under natten och sen när det är dags att gå upp eller precis innan. Så jag har helt enkelt valt att göra så att jag sitter vaken tills Mikael ska ha sitt sista mål runt kl 23-00. Efter det pumpar jag sista gången och sen sover vi. Då vaknar han sen någon gång mellan 02.40-03.40 och jag är vaken ungefär en timme med att värma mat, mata och eventuellt byta blöja. Sen sover vi till förhoppningsvis till morgonen. Men detta gör ju att jag sover ungefär 4-5 timmar uppdelat på två, kanske tre tillfällen under natten. Jag är med andra ord ganska trött. 

Mikael ska ha mat, jag ska pumpa, Gabriel ska ha mat. Lucas ska vakna och ta sina tabletter och äta frukost. Detta har nu gjort att jag väljer att dricka en shake på morgonen. Det är helt enkelt för stressigt. Om jag dessutom inte äter samtidigt som Gabriel, står han och tigger om min mat så jag får ändå inte äta ifred. Så en shake tas av flera anledningar, både för att det är lättare att dricka en medan man gör allt annat, men också för att få en skjuts i viktminskningen. 

När morgonen är färdig, ska Mikael nästan äta igen. Det brukar inte ta lång tid innan det är dags. Och efter det blir det lunch för Gabriel och läggning. Sen ska jag pumpa och äta. Lucas ska äta och sen måste jag kanske sitta lite med Mikael för att han ska få närhet. 

Jonas går upp runt 14.00 så fram till dess går verkligen mina dagar i ett. Enda fördelen är ju att jag hinner inte känna efter att jag är trött. När han väl kommer ner så tar det inte lång tid innan min kropp fattar att den är helt slut, och då går jag och lägger mig i runt en timme. Efter det är jag redo igen. Dags att laga middag och sen är det kväll och fixa med allting. 

Spännande ändå hur dagarna kan vara så fullspäckade men man gör ju ingenting. Eller jo man gör massor men det syns ju inte här hemma om ni förstår vad jag menar. Idag har jag åtminstone fått lite hjälp. Mor kom in och var här medan jag var på BVC med Mikael. Då fixade hon lite åt mig - torkade av borden och dammsög källaren samt plockade bort de blommor som fått vara kvar lite länge i sina krukor. Jag har själv riva ost idag. Jag skulle bara riva för det vi behöver i helgen - vi ska äta tacos och jag ska göra lasagne på lördag. Dessutom var tanken att göra en paj idag så jag började riva ost. Och jag rev och rev och helt plötsligt hade jag rivit upp hela osten, 1,2 kg! Det var inte riktigt meningen. Sen insåg jag ju att vi inte skulle göra paj idag så en del av osten jag planerat skulle inte gå åt. Men jag löste det genom att vi gör paj i helgen eller i början på veckan. Sen får jag frysa in i normala portioner, så det är ju lugnt. Men så typiskt mig. Utöver att ha rivit massor av ost, har jag hunnit byta sängkläder i Gabriels säng eftersom han kissade genom alltsammans samt plockat ihop en del tvätt som legat här och där. Under dagen startade Jonas en maskin disk eftersom vi skulle få besök av min bror och hans familj under kvällen. Maskinen var redan full och vi visste att det skulle bli en hel del disk efter deras besök, så vi startade en till när de åkt. Dessutom har jag hunnit tvätta en maskin tvätt. Och jag handlade. Det kan jag tacka min mor för. Hade hon inte varit här hade det inte gått. 

Att planera dagarna nu är verkligen A och O. Jag planerar ingenting på förmiddagen, hinner jag förbereda något så är det bara positivt. Jag planerar in en vila på eftermiddagen så jag får tillbaka lite energi och sen lägger jag fullt fokus på kvällen - laga mat, plocka undan, städa eller tvätta. Nu längtar vi till helgen då man kan slappna av lite, vara två som delar på ansvaret under hela dygnet. Kanske jag får sova nästan hela natten en gång i alla fall? Där är Jonas verkligen bäst, han vet att jag sover dåligt och försöker verkligen se till att jag inte ska vakna varje natt. 

Hur har ni andra överlevt småbarnsåren? Hur delade ni på ansvaret under dygnet? 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag