Nattens kaos

 Första söndagsnatten Jonas jobbat sen Mikael kom och den slutade i kaos. 

På söndagar åker Jonas redan vid 19.40 så jag brukar lägga Gabriel själv. Det är inga problem men nu har vi ju Mikael också. Men jag la Gabriel och efter nästan en timme gav jag upp. Han fick komma ner och vandra runt i vardagsrummet medan jag och Lucas tittade på Harry Potter. Först kl 22 va han beredd att somna. Vi kollade klart på filmen och sen inväntade jag att Mikael skulle vakna så han kunde äta. Nu hade jag ju kunnat lägga mig uppe och vila under tiden, men då måste jag gå ner igen för att värma vatten, värma mjölken och sen gå upp igen för att mata. Under den tiden det tar, får Mikael ligga och skrika i vårt sovrum och riskera att väcka Gabriel. Visst han riskerar att göra det nere också men det känns som att risken är större när de är på samma våning. 

Mikael åt vid drygt 23 och sen pumpade jag lite snabbt för att sen sova. Mikael tyckte dock inte samma. Han valde nämligen att ligga vaken efter sin flaska. Och han ville inte ligga vaken i babynestet, han skulle ligga vaken på mig. Bara skrek så fort jag la ifrån mig honom. När klockan va 01 orkade jag inte mer. Då hade jag hjärtklappning och huvudvärken var brutal. Jonas fick komma hem. När han väl kommit hem hade jag matat Mikael och han hade lugnat sig. Jag somnade på två minuter.

På morgonen när Gabriel vaknade sa jag till Jonas att han får ta upp Gabriel, jag tänker inte röra mig. Han gick upp och jag somnade om. Först någon timme senare kom jag ner. Trots att jag sovit mer än vanligt var jag hur trött som helst. Såg i princip dubbelt. Men det blir ju så när man på riktigt aldrig får sova. 

Senare under dagen berättade jag att jag tror vi ska börja använda vaggan. Jonas sa samma sak men vi hade två helt olika anledningar. Min anledning var att Mikael trycker ner sina hälar så hårt i babynestet och sparkar ifrån, så han kommer liksom längre upp i nestet. Till slut är han mot kanten och det gillar han inte. Så min anledning är att vaggan är ju större, det blir svårare för honom att nå kanterna och på så vis får han förhoppningsvis inte panik lika lätt. Jonas anledning var att då kommer Mikael lite längre ifrån mig, idag ligger han i nestet mellan oss, och jag vaknar förhoppningsvis bara när han börjar gnälla/gråta efter mat. Jag fattade ingenting. Då visade det sig att Mikael gnällt hela natten. Från det att Joans kom hem och sen i tre timmar framåt gnällde han. Han var både vaken och sov. Så jag måste ha någon superkraft som gör att jag vet att Jonas är hemma, och på så vis kan slappna av tillräckligt för att sova trots att Mikael håller igång. Och det är ju positivt. 

Nattens kaos ledde i alla fall till att jag berättade för Jonas att detta funkar inte. Jag kan inte sova i bara ett par timmar för att sen vara vaken och mata Mikael. Det tar ju sin lilla tid som jag nämnde. Sen sova ett par timmar igen innan det är dags för nästa flaska. Efter det får jag sova någon timme innan det är dags att vara vaken i nio timmar med två småbarn där ett måste aktiveras mer för att det ska fungera hela dagen. Efter det har jag möjligheten att sova drygt 1,5 timme innan det är dags att laga middag och sen är det ett par timmar innan det är dags att gå och lägga sig och så vidare. Detta funkar inte. Jag får aldrig sova. Det räcker inte med några timmar åt gången, jag måste få mer sammanhängande sömn. 

Det vi har kommit fram till är att jag ska ge ersättning på natten. Det går fortare att värma än min utpumpade mjölk. Så en flaska eller två på natten som bara är ersättning, resten av dagen får han fortfarande av min mjölk, så länge jag kan pumpa ut något. Förhoppningsvis får jag lite mer energi då.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag