Mellandagar

En av Lucas julklappar - en expansion till gravitrax kulbanan! Det var så roligt med den expansionen att han var tvungen att köpa en expansion själv för sina pengar också.

Här är det sporadiska uppdateringar som gäller. Jag har verkligen hamnat helt ur fas! Jag skyller på tredje trimestern samt jullov för Lucas och ledighet för Jonas. 

Tänk vad man faller utanför rutinerna när det är ledighet på schemat. Jonas jobbade natten till den 23 december, sen jobbade han natten den 27 december. Nu är han ledig till den 4 januari, slutar tidigare eftersom den 5:e är en afton och blir ledig den natten och börjar igen den 6:e. Lucas ska till skolan igen först den 13 januari. 

Det är med andra ord mycket ledighet och mycket förvirrande. Jag vet knappt vilken dag det är alla gånger och datum ska vi inte tala om! 

Samtidigt kan jag inte säga att det år skönt att inte ha några måsten, jag anser att måsten är bäst. Eftersom Lucas har flera diagnoser där rutiner är det bästa, blir det så svårt att motivera något när inget är som det ska. Men vi kämpar på. 

Jag jobbar ständigt med att vi ska få upp strax innan 8 och äta frukost. Sen måste vi göra morgonrutinerna - kläder och borsta tänder. Lucas brukar sen gå ner i källaren oh spela tv-spel, jag hamnar på soffan. Idag hamnar jag garanterat där eftersom detta inlägg skrivs kl 05.05 och jag var varit vaken sen cirka 02.30. 

Nästa måste vi har är lunch, sen middag och sen läggning. Tiden däremellan gör vi vad vi vill med. Men vi gör alltid något ihop. Vi har hunnit leka med julklapparna, vi spelar tv-spel tillsammans och igår tittade vi på ”Ducktales” tillsammans. Disney+ har äntligen lagt ut avsnitten från första säsongen, alltså säsongen som gjordes 1987. Dom avsnitten är mycket bättre än dagens barnprogram. Vi såg även att bumbibjörnarna fanns och likaså räddningspatrullen. Nu är nästan alla klassiker tillbaka! Och vi har mycket vi kan titta på alla tre tillsammans. 

Lucas biologiska pappa hörde av sig i måndags. Jag blev både glad, arg och ledsen. Jag blev glad över att han faktiskt bryr sig, detta är första gången han hör av sig frivilligt om att Lucas år välkommen på nyår som vi bestämt, ifall Lucas ångest sig (läs tidigare inlägg för att få hela historien). Samtidigt blir jag förbannad eftersom jag MÅSTE berätta för Lucas att han fortfarande är välkommen. Och ledsen blir jag eftersom jag vet att Lucas kommer få det så svårt att välja vart han ska. 

I nästan ett dygn velade han. Hos pappa finns kattungar, men pappa har svikit så många gånger. Men han har aldrig firat nyår hos dom. Hos oss är det sista nyår där vi består av tre personer, nästa år är det en bebis med. Det är första nyår i huset och vi hade planer som jag till slut berättade om - vi ska spel spel tillsammans, sen ska vi kolla film, äta god mat och godis samt kolla raketerna. 

Eftersom jag blev så ledsen och bröt ihop totalt i måndags, var jag även tvungen att förklara det för Lucas. Först skulle vi vara själva i år på nyår, Jonas och jag. Vi tänkte att vi kunde umgås med lite vänner. Sen fick jag idéen att vi kunde kanske åka iväg till något spahotell och mysa för oss själva. Vila upp oss ordentligt och bara vara vi. Men båda dessa planer raserades (se som sagt tidigare inlägg) och våra planer blev Lucasvänliga. När vi äntligen funnit ut vad som kan glädja Lucas ordentligt, trots sveket från hans far, ja då ska kanske planerna raseras igen! Jag blev knäckt för det känns som att Jonas får ta så mycket skit för att Lucas biologiska pappa hela tiden ställer till det för oss vi får aldrig vara själva och ta hand om varandra. Visst det får man inte när man har barn, att vara förälder är man på heltid, men i vanliga fall så har man ju mor-/farföräldrar som gärna tar sina barnbarn ibland och skämmer bort dom. I år har vi Corona som gör att det inte fungerar. Dessutom är vi väldigt isolerade på grund av min graviditet så vi hade behövt den avlastning vi kan få, men det går ju inte så bra. 

Imorgon är det nyårsafton. Som sagt gör visningen avancerat utan njuter av att det bara är Lucas, Jonas och jag för sista gången på nyårsafton. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag