Nu ska här plockas...

Inatt har Jonas inte jobbat, han har gått på semester. Eller ja han han hade föräldrapeng. När barn föds får ju partnern tio dagar som ska tas ut i början. Dom används till förlossningen och de första dagarna efteråt, tror man måste använda dom inom 60 dagar eller något.

I vårt fall blev det att vi först fick VAB i 9 dagar eftersom vi låg på Neo. Sen kunde dessa 10 dagar börja räknas. Men Jonas räknade fel och hade en dag kvar. Så natten till idag tog han sin sista dag och på söndagkväll börjar hans semester. Fem veckor har han tagit ut. Vi diskuterade hur han skulle göra och till slut hamnade vi på fem veckor med semester och efter det två veckor med föräldraledigt. 

Vad ska vi göra med alla dessa veckor? Jo vi har med familjen en dagstur inplanerad. Sen har jag och Jonas en annan dagstur att göra. Och vi har hyrt en stuga i fyra dygn strax innan skolan börjar. Men resten av tiden då? 

Ja förutom att staketet nu byggs upp av Veteranpoolen, har vi massor att fixa med. Och denna sommar är det operation källare som ska börja. Vi ska börja med att rensa och tömma allting nere i gästrummet/mitt kontor. Idag använder vi inte det alls. Det är så stökigt. Men nu ska vi ändra om ordentligt! 

Det ska fortfarande vara ett gästrum men hela mitt kontor försvinner. Istället ska vi göra iordning så Jonas kan flytta ner sitt kontor. Det som idag är hans kontor, kommer göras om till lekrum för barnen. Istället för att ha hela vardagsrummet fullt av leksaker, ska vi nu göra iordning det rummet istället så de har ordentligt med yta. 

Det som kommer bli lekrum ska målas om. Jag ska bara måla det vitt. Vi kommer inte riva några tapeter eller något, bara måla över. När barnen är tillräckligt stora för att ta sig upp och ner i trappen själva, kommer detta rum återigen tömmas och bli något annat, så vi gör bara en snabb uppfräschning av det hela. Så väggarna ska bli vita för att få bort de tråkiga färgerna som är där nu. Plus att vi med vita väggar kan välja att köpa väggdekaler att sätta upp. När barnen vuxit till sig lite kan vi byta ut dom till något annat. 

Detta kommer ta större delen av Jonas ledighet för vi har lovat oss själva att vi ska bara ta en liten del i taget. Vi ska bara jobba när Gabriel sover lunch, vilket är 2 timmar ungefär. Sen blir det ju lite olika. Idag ska jag exempelvis ta lite kort på grejer där nere och lägga ut på loppis. Det kan jag göra redan nu, och sen fixa med annat under dessa två timmar. 

Jag har inga bilder idag, jag ska ta nya bilder nu när jag går ner så ni får ett hum om vilket kaos vi har. Men jag lägger upp dom när vi kommit en bit på vägen. Så tråkigt att lägga upp dom nu och sen om ett par veckor när vi når nästa steg har jag glömt bort hur det såg ut och då måste jag lägga in dom igen. Så nej, vi tar alla bilder på samma gång sen. 

Vad har ni för planer i sommar? Bara slappa och njuta? Fixa med huset? 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag