MAM har bra flaskor

Idag vaknade vi tidigt i denna familj. Jag hade hoppats att Mikael skulle vakna redan vid 4.30 för sin flaska men han sov minsann till strax innan 06. Då var även Gabriel vaken så det fanns inget annat att göra än att ta tag i dagen. 

Grabbarna fick frukost och Jonas fick faktiskt lägga sig en hel timme tidigare än han brukar. Jag drack min shake och passade på att tömma maskinen. Dessutom startade jag diskmaskinen igen för att köra den tom på disk, men med en rengöringstablett. 

När jag ändå var i farten passade jag på att sortera ut vilka flaskor vi behöver och inte behöver mer till Mikael. De vi inte behöver kokar jag och ställer undan igen för vi kommer använda dom senare. De vi fortfarande ska ha kvar, fortsätter jag koka samt köra i diskmaskinen. Det viktigt med rengöringen med tanke på de små magarna så jag försöker koka alla flaskor minst en gång i veckan. Vi kör alla flaskor i diskmaskinen när det passar men det blir i princip varje dag, eventuellt varannan dag. 

Vi har ett helt gäng med olika flaskor från MAM. Jag älskar verkligen deras produkter! Som ni vet har vi nappar till båda grabbarna från MAM och vi har även flaskor samt min bröstpump är från MAM. Jag gillar att de har olika flaskor för olika delar av uppväxten. Jag vet att andra märken har det med såklart, men jag fastnade för MAM redan när Lucas var liten och jag behövde använda nappar och även flaskor.

På bilden här till höger ser ni några av våra flaskor. Den till vänster är vad jag kallar en vanlig. Den rymmer runt 330 ml om jag inte minns fel. Den i mitten är en anti-kolik flaska. Det är dom som vi matar Mikael med idag. Denna storlek går till 160 ml och vi har tre stycken. Vi har en anti-kolikflaska till som rymmer 260 ml men vi har inte behövt använda dom ännu. Den flaskan till höger är också anti-kolk. Men då har jag skruvat av bottnen och istället skruvat dit den på ett förvaringskärl från MAM. Flaskorna har samma diameter i öppningen som pumpen har. Därför kan man smidigt skruva fast pumpen direkt på flaskan. Vet man med sig att man ska förvara mjölken ett tag kan man istället pumpa direkt ner i ett förvaringskärl och sen skruva på locket som ligger längst till höger.

Vi har fem förvaringskärl. När jag hade som mest produktion av mjölk var alla dessa fem fulla. Därför kom de två vanliga flaskorna fram. Jag fick börja använda dom som förvaringskärl också. Men nu när min produktion har minskat, räcker det med förvaringskärlen.

Därför har vi stora kokdagen idag. Alla flaskor jag inte längre behöver, kokar jag och ställer undan igen. På så vis kan vi få lite bättre ordning på allting i köket. Just nu är diskbänken full av alla flaskor och sådant som tillhör. Kaos med andra ord. Men nu kommer det försvinna en del flaskor och det ska faktiskt bli skönt. Så idag var det bra att vakna tidigt, man fick i alla fall lite gjort.

Vilket märke har ni på flaskor, nappar och andra tillbehör till era barn? Har ni någon favorit eller blandar ni? 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag