Digital tipspromenad

 I förrgår tog jag och Jonas en promenad. Denna gång blev det inte till maxi, nu gick vi den digitala tipspromenaden, Xrundan, och det gick hur bra som helst.

Jag har säkerligen berättat om Xrundan innan men jag drar en snabbis ändå om vad det är. Xrundan är en app man laddar ner. Man gör en profil och sen kan man gå en digital tipsrunda i ett flertal svenska städer. Vilka städer som finns kan man kolla upp både i appen men också på deras hemsida. Man laddar alltså ner appen, sen tar man sig till närmsta rutt. I appen finns en karta över var frågorna sitter och frågorna är alltså en QRkod som man ska scanna med sin mobil. Då får man frågan i telefonen. Så inga pennor och papper behövs, bara telefonen. Man svarar på frågan och går vidare till nästa, precis som med vanlig tipspromenad. Varje söndag kl 08.00 kommer den nya veckans quiz. 
Det finns quiz för alla. Jag gör alltid veckans riksquiz och tävlar litegrann mot alla andra som går den, främst här i Vetlanda. Så på söndagen när de byter till ny vecka, får man även en topplista på vem som hade flest rätt och så vidare. Jag kollar alltid över hur det ser ut i vår kommun. Här finns dessutom tre rundor, stadsrundan (som vi går), Landsbro och Kvillsfors. Jag får upp alla i topplistan men sen brukar jag ändå räkna bort dom som inte går stadsrundan. 

Lite roligt och det händer något på vägen. Har man redan gått veckans runda, kan man alltid gå igen men då får man välja något av de andra quizen, man kan få gå ett gammalt quiz exempelvis. Dessutom finns det två olika barnquiz som man kan välja beroende på vilken ålder barnen har. Så detta är verkligen något för hela familjen. 

Hur som helst, jag och Jonas gick denna i förrgår. Sträckan är ungefär 2,8km och jag klarade de! Visst hade jag ont i foten det sista, men energin är det verkligen inget fel på. Så nu känner jag verkligen att jag är återställd efter förlossningen, men ska självklart ta det lugnt i början. Men en promenad på 3km är ju inga problem. Men kolla in mitt resultat! Jag hade 11 rätt, det vill säga 3 fel. Så bra har jag nog aldrig fått! Dessutom gissade jag ändå på ett par stycken. Ska bli kul att kolla listan när den kommer upp imorgon. Jag är inte bäst, det är alltid någon som får alla rätt, men jag är nog högt upp.

Men ni som bor i en stad som har Xrundan, jag rekommenderar er verkligen att testa den, om ni inte redan gjort det. Det blir motion, det blir lite allmänbildning och det händer något på vägen. 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag