Att ge större bitar

Gabriel är så rolig. Han vill verkligen inte bita igenom mackor och andra mjuka saker, exempelvis kärleksmums eller muffins. Han vill att vi delar allting i bitar. Varför? Som ni ser på bilden har jag nu klippt väldigt stora bitar av hans macka till frukost. Det är för att han ska lära sig att bita av mackorna. Han stoppar in hela i munen ändå. Det är lite tråkigt att vi måste dela alla mjuka saker.
Dessutom försöker vi få honom att äta med sked själv, men det går inte så bra. Jag vill ju att han börjar göra det nu eftersom Mikael om mindre än 5 månader också kommer sita uppe och äta. Visst, jag kommer nog ge honom smakportioner runt 4 månader, det är 3 månader till dess. Men sen ska han ju börja äta lite mer måltider. Hur ska jag klara av att mata Gabriel samtidigt som jag ska hjälpa Mikael? Så nu är det dags för Gabriel att äta lite mer själv. Så länge det är sådant man kan plocka med händerna går det bra, men när han äter gröt? Eller yoghurt? Det är ju tyvärr dom måltiderna som vi kommer byta ut först till Mikael dessutom. Men jag får nog tänka om.

Tråkigt nog känner jag att Jonas inte är på samma nivå som jag. Trots att jag säger att Gabriel måste äta själv, är han där och petar och torkar av honom hela tiden. Gabriel får helt enkelt inte möjligheten att kladda ner sig och känna på matens konsistens. Så ur den synpunkten är det extremt tacksamt att Jonas börjat jobba, då får jag göra som jag vill en del av dagen i alla fall. 

Hur har ni gjort för att barnen ska lära sig att bita av mat? Att äta själva? Ge mig tips tack! 





 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag