Mikael 1 månad

Nu har minstingen i familjen, Mikael, hunnit bli hela en månad! Helt galet vad fort tiden går. Men det känns som att han alltid har funnits i vår familj. 

Jag hade tänkt lägga upp lite bilder från dagen, men hur roligt är det när han bara sover? Och då menar jag att han verkligen bara sover. Det är knappt att han vaknar när han äter. Skämt och sido, han sover mycket och det gör ju alla nyfödda. Men man märker det så tydligt nu när Gabriel också är liten. Han är ju vaken typ jämt. 

En månad och visst ser vi skillnad. Han är ju både längre och tyngre, jag ser inte att han "tjockat" på sig men längden syns det på! När han föddes var han 49cm lång, nu är han 53cm. det går verkligen jättefort! Han vägde 3,2 kg när han föddes, och nu väger han 3,7 kg. Så det går verkligen åt rätt håll. 

Han sover jämt som sagt. Vaken när han äter men oftast somnar han mitt i flaskan och man får väcka honom genom att byta blöja eller något sådant. Men man får inte vara för snabb för han kräks lätt. Det gjorde han inte i början utan det är något som börjat senaste veckan. Men han har stunder där han är vaken. Då försöker vi umgås med honom genom att ha honom på oss eller ligger på golvet med honom. Han ligger då i sitt babygym men på mage så han får träna lite. Ju mer han är vaken desto gladare är jag.

Mikael får gärna vara vaken, och då är jag tacksam om han kan acceptera babysittern eller liknande. Jag älskar att mysa med mina barn, men det är lite svårt att få något gjort. Jag vet att det bara är att acceptera läget och inse att man kanske inte har möjligheten att tvätta, städa eller andra vardagssaker. Men nu har jag ju två barn som pockar på uppmärksamheten. Gabriel måst ju få lite uppmärksamhet också. Lucas vill ju också ha det självklart, men han förstår mer. Kan jag inte just nu så vet han att jag förhoppningsvis kan umgås med honom senare när Gabriel sover och Jonas kan ta Mikael (om han är vaken). 

Nu ser vi fram emot vår andra månad. Förhoppningsvis kan man se lite av hur dagarna kanske ser ut. Det är ju inte planera något med så här små, jag vet. Men man kanske kan se att han vill äta var tredje timme alltid, istället för varannan timme ibland och var tredje timme ibland. Förhoppningsvis kanske han nöjer sig med mat en gång per natt. Eller ja han kanske äter vid typ 02 och sen kanske vid 06. Nu äter han ju två gånger på natten och då kanske andra flaskan intas vid typ 05 eller liknande. Det är lite jobbigt att vara vaken från den tiden och hela förmiddagen själv med båda barnen. Jonas jobbar två veckor till och sen är han hemma i åtta veckor. Så nu kämpar jag dessa två veckor själv och sen kan vi dela på saker och ting igen och förhoppningsvis hinner Mikael få lite mer rutiner så det fungerar bra till hösten. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag