Mikael växer!

Idag fredag är det den 8 juli. Dagen då Mikael faktiskt var beräknad. Men idag är han faktiskt hela fyra veckor gammal! Tänk vad vi inte trodde det skulle bli så. 

Jag kommer inte ihåg om jag berättat det här i bloggen, men Mikael är ju planerad nästintill på dagen. När vi bestämt oss för att vi skulle ha en till efter Gabriel, sa jag att jag inte ville ha fler barn under våren. Både jag och Lucas fyller i april med tre dagars mellanrum, och Gabriel i februari. Ska vi då tillägga att min syster fyller bara 14 dagar efter mig? Och att grabbarnas kusin fyller den 11 juni när det är skolavslutningar och allt. Jag kan fortsätta med hur mormor och morfar fyller, och när några andra av kusinerna fyller år, men jag tror ni förstår vad jag menar. Så när vi pratade om att skaffa en liten till, sa jag att tidigast juli får Mini födas. Vi har ingen som fyller år i juli eller augusti så det blir ju bra. Sagt och gjort, vi räknade på det och sen var vi gravida. 8 juli blev det beräknat och jag var så tacksam att vi kommit förbi alla andras födelsedagar. 

Men vad händer? Ja det vet ni ju, vattnet gick redan i v32+1 och Mikael föddes v 35+6, det vill säga exakt fyra veckor för tidigt. Så nu är det inte bara kusinen som fyller år vid skolavslutningarna, Mikael föddes den 10 juni, i år var det just dagen skolavslutningarna var och som studenterna sprang ut. Med facit i hand kan man verkligen säga att man inte kan planera för sådana här saker. Men både Lucas och Gabriel har fötts när de är beräknade, Lucas två dagar efter beräknat och Gabriel två dagar innan, hur skulle vi ens kunna drömma om att Mikael skulle komma så här tidigt? 

Igår var jag på BVC med Mikael. Det var kontroll för att han är fyra veckor och han fick även träffa en läkare. Jag blev jätteglad för när jag kom dit såg jag att dagens sköterska var Ewa J. Hon var sköterskan jag gick till när Lucas var liten så jag blev så lycklig. Dessutom hann hon träffa Gabriel ett par gånger innan hon gick i pension. Nu var hon alltså tillbaka en vända för att hoppa in under semestern så hon fick träffa Mikael. 

Och Mikael han växer. När han föddes var han 49cm lång, nu är han hela 52,7 cm. Så nästan en cm i veckan har han växt. Vikten är ännu bättre och det är ju den vi varit mest oroliga för, han vägade 3220g, nu väger han 3760g, Det går verkligen åt rätt håll! 



Matkoma efter ett av dagens mål mat...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag