Kvällens dilemma

 Nu sitter jag här och funderar. Frågade Jonas också men som alltid får jag göra som jag vill. Ja det handlar om pumpningen och mat till Mikael. 

Idag har jag hittills pumpat tre gånger. Sammanlagt tror jag att jag fått ihop strax över två portioner. Med andra ord har det minskat drastiskt. Innan fick jag ut två portioner vid varje pumpning ungefär, vilket blev så pass mycket att vi knappt kunde förvara det. Nu får jag inte ens ut dagsransonen. 

Så kvällens dilemma handlar alltså om - ska jag fortsätta eller ska jag ge upp? Det finns alltid fördelar och nackdelar med allt sådant här. Jag försöker väga dessa mot varandra men för mig blir det ändå svårt eftersom man tänker på helt olika vis med de olika delarna. Men jag ska lista upp vilka för- och nackdelar som finns. Kanske jag kan komma på hur jag vill göra efteråt när jag skrivit ner det? Självklart får ni komma med input om hur ni tänker kring detta också, helt klart. 

Gratis. I det här fallet är detta i princip den största positiva anledningen till bröstmjölk. Självklart är det viktigt att den är näringsrik. Dom säger ju alltid att alla droppar är viktiga så självklart är det viktigt också. Men jag vet ju att ersättning är kanonbra med, det ser jag ju framför allt på Gabriel.
Men som sagt så är ju bröstmjölk gratis. Den kostar ingenting alls, möjligtvis blir det kanske att jag äter lite mer eller har svårare att hålla mitt socker stabilt då det ändå tas från mina reserver. Så ska man se det så, blir det kanske en liten kostnad men hallå den tänker man ju inte ens på, jag gör det nu bara för att jag är mitt uppe i allting och vill lära känna min kropp nu när den än en gång inte går på preventivmedel än. Visst min cykel har inte kommit igång ännu, men jag vill ändå kolla hur min kropp reagerar och fungerar nu så här både efter en förlossning och under sådana här pressade situationer med sömnbrist och sådär. 

För mig känns det även bäst att ge av min egna mjölk. Det är "något man ska göra". Jag minns när jag fick Lucas att för mig var det ingen tvekan om att jag skulle amma, det var ju så man skulle göra. Men redan när Gabriel kom var jag tveksam till amningen. Inte att jag inte ville, men att jag tyckte det var jobbigt. Jag har berättat om detta tidigare så jag fattar mig kort - mina bröst är stora, det är inte enkelt att bara kasta fram ett bröst och börja amma. Det är lite krångligare för mig.

Där bröstmjölken är gratis, är ersättningen svindyr. Om jag inte minns helt fel så gick det i början åt 3 paket i månaden. Man gjorde lite men ofta. Den ersättningen vi använder just nu kommer i så fall kosta oss 330kr/månaden. Det är ganska mycket. Och det är om vi kan fortsätta med samma eller om Mikaels mage ballar ur lite. Snart kan det även gå åt lite mer så det blir ett paket till i månaden, allt beroende på hur han äter. men det är en kostnad som inte är rolig. 
Smidigheten som blir med ersättning, för vår del. Idag är jag vaken nästan en timme när Mikael ska äta nattetid. Jag ska värma vatten för att sen kunna värma bröstmjölken eftersom den inte ska värmas i mikro. Ersättningen går mycket snabbare eftersom man kan värma vattnet i just mikro. Samma sak i sommar när vi ska ut på våra små äventyr - det kommer vara lättare med bara ersättning. Den dagen vi ska åka på en dagstur, ska jag då pumpa strax innan Mikael ska äta för att han ska få min mjölk? Eller ska vi ha ersättning som han får och bara kasta min mjölk för vi inte har möjligheten att spara den? När vi åker iväg på vår lite längre semester, ska jag hela tiden behöva springa tillbaka till vår stuga för att pumpa och fixa maten till Mikael? Eller ska vi gå hem allesammans så vad vi än gör blir avbrutet? 

Tiden är en annan aspekt. Om man räknar tiden det tar att förbereda grejerna, pumpa, diska och plocka iordning samt dosera upp mjölken, så är det ungefär sammanlagt 3 timmar om dagen. Det är ju ingen tid alls om man tänker på att dygnet innehåller 24 timmar. Men som det ser ut nu så är det Jonas som matar Mikael på morgonen medan jag pumpar. Sen får han lägga sig. Om jag själv matar Mikael så får Jonas möjligheten att sova lite mer tid. Vid lunch brukar det köra ihop sig. Gabriel äter vid ungefär 12. Sen lägger jag honom. Sen ska jag både pumpa och mata Mikael. När jag väl är klara med båda grejerna är snart Gabriels vila över och det är full rulle i huset igen. Om jag inte pumpar har jag mer tid att få ensamtid med Mikael, men också möjligheten att vila eller att starta en maskin tvätt eller liknande. 

När jag kommit så här långt inser jag att jag egentligen bara borde sluta pumpa. Egentligen ska jag pumpa just nu. Men om jag struntar i pumpningen så kan jag lägga mig nu och förhoppningsvis sova 1-2 timmar innan Mikael ska äta. Det gör att jag faktiskt får sova mer än vad jag redan gör. Så för min energis skull borde jag absolut sluta pumpa för att det drar så mycket energi. Men för mitt psyke är de inte lika lätt. Bara jag tänker tanken får jag dåligt samvete. Men för en gångs skull ska jag kanske tänka på min ork och energi? Så följer psyket med? Det gjorde det när jag valde ersättning till Gabriel i alla fall. 

Idag väljer man så olika, hur har ni valt? Har ni ammat eller har ni inte kunnat/velat? 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag