Kallbryggt kaffe i värmen

 Nu när det är så varmt har jag verkligen svårt att dricka kaffe. Och jag som äntligen börjat dricka det igen efter graviditeten! Ja jag har druckit någon kopp då och då men på sjukhuset drack jag typ aldrig för det var så blaskigt. Så när jag kom hem och behövde energi, blev det kaffe. Men nu är det på tok för varmt för att jag ska vara bekväm med att dricka kaffe! Men då kom jag ju på att jag har ju en cold brew från Tupperware. 

En cold brew är en tillbringare med ett filter i som man kan ta ur vid behov. Man fyller filtret till markeringen med kaffe eller teblad. Sen häller man på vatten som är max 40 grader varmt. Det finns en markering för hur mycket vatten det ska vara också. När man är klar, ställer man in alltsammans i kylskåpet i 8-12 timmar så jag gör ju alltid mitt över natten. På morgonen tar jag ur filtret och sen har jag ett koncentrat av kaffe. Detta är sjukt starkt och går inte dricka som det är. Men det går att använda till olika kaffedrinkar. Nu har jag bara gjort vanlig kaffedrink med koncentrat, mjölk och grädde. Men man kan även hälla i kaffesmaksättningar som man kan köpa i vanlig butik. Jag skulle köpt det igår men jag glömde det. Beroende på vad det är för väder idag, just nu är det regn, så blir det kanske en promenad till maxi enbart för att handla sådan smaksättning. Det är ju inte mycket man behöver ha i, bara några droppar så det är något man kan ha i evigheter. 

Här intill har jag tagit kort på ett annat recept jag ska testa, men jag har ingen lönnsirap hemma heller, men det kan jag ju också handla om det skulle vara så. 

Det är skönt med lite regn, vi hade ju åska igår med, i ungefär 2 minuter. Så tråkigt. Jonas och jag stod utanför Maxi när himlen blev helt mörk och sen hörde vi första mullret. Väl hemma hann vi precis in i huset innan ösregnet kom. Sen hörde vi väl två eller tre smällar och sen va det inget mer. Det drog vidare. Tråkigt för oss, vi hade behövt en rejäl urladdning så den tryckande värmen sjönk undan litegrann. 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag