När man är på bakhumör

 Ni som kände mig innan jag blev sambo med Jonas, vet att jag älskar att baka. I Jonas lägenhet fanns bara en halv kyl och frys, vi fick med andra ord knappt in det vi behövde ha i matväg. Att baka kakor och sådant stod inte riktigt på planeringen om vi säger så. I lägenheten jag hade själv innan, där hade jag en hel kyl och frys så där fick man in mycket! Jag hade två eller tre olika kakor i frysen konstant. Jag hade ju min expert Lucas som hjälpte mig att baka. 

Jag har velat baka ända sedan vi flyttade till huset. Men när vi flyttade in åt jag LCHF, det var inte så mycket jag kunde baka då. Eller jo jag kunde baka, men inte äta, hur kul är det? Sen blev jag gravid och världens foglossning. Jag kunde inte stå upp tillräckligt länge för att hinna baka något. Nu däremot har jag hunnit baka två gånger! 

Jag vill baka av den enkla anledningen att jag vill kunna ta fram något ur frysen när vi får oväntat besök. Det är alltid trevligt med lite fika till kaffet. Dessutom är det sommar och man är ute mycket. Nu den sista veckan har vi inte varit ute så mycket och det stör mig men vädret har varit så tråkigt. Självklart kan man vara ute ändå men jag tycker inte det är roligt. 

Så häromdagen bakade vi muffins jag och Lucas. Min mor var här och tog de två små ifall det skulle vara något. Men det gick faktiskt väldigt bra, och som sagt vi bakade muffins. Vad tog det? Knappt 20 minuter från det att vi började till det att plåten åkte in i ugnen. Det är ju betydligt lättare att få till bakningen om det går snabbt och smidigt. Det är värre med bullar och sådant som ska jäsa, sen bakas ut och sen jäsas igen och så vidare. Det tar för lång tid och risken att det blir kaos är stor. 

Idag bakade vi kärleksmums. Eller ja vi blev jag. Lucas tyckte verkligen det inte var okej att tvätta händerna typ hela tiden. Men eftersom han inte kunde låta bli att pilla på allting man inte ska pilla på när man bakar, var han ju tvungen att göra det. Så han blev tjurig så jag bakade klart själv. 
Och som alltid så gör vi hälften strössel och hälften kokos. Jag hade gärna gjort en plåt av varje, men tanken var från början att jag ska tömma frysen för att frosta av den, men så blev det att jag bakar istället. Så vi kör en plåt och sen efter sommaren blir det att frosta av en frys i taget. 


Brukar ni baka? Med eller utan barn? 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag