En förmiddag med barnen själv

Idag var första förmiddagen själv med tre barn. Den gick bättre än förväntat men det kan alltid bli bättre. Det som egentligen gjorde det tufft var att jag inte fått sova så mycket. Gabriel har vaknat flera nätter nu runt midnatt och haft lätt panik. Det är värmen eller mardrömmar. Men idag har vi köpt en ordentlig AC till hans rum så förhoppningsvis sover han bättre i natt, om det är värmen som påverkar honom. Mikael vaknade både vid 05 och 07 och åt bara halva flaskor. Det var aningen stressande för mig.

Men flaskan vid 07 var den som gjorde att jag klev upp. Jonas var vaken också så han lyfte ner Mikael och babynestet. Direkt efter pumpade jag och sen var det dags att hämta Gabriel som hade vaknat. Han fick frukost. Jag tog en propud medan jag pumpade. Gabriel fick idag testa att äta själv. Eller han plockar ju maten själv väldigt mycket, men gröt och yoghurt är sådant han inte testat äta själv ännu. Han fick en sked och jag hade en. Han testade att känna på gröten en gång och sen var det inte intressant längre. Skeden struntade han i helt. Men vi måste ju börja någonstans, eller hur?

Direkt efter hans frukost, var det dags för Mikael att äta igen. Denna gång fick han i sig en hel flaska och jag var så nöjd, äntligen liksom. Blev något nervös när han började äta varannan timme och knappt en halv flaska. För att han inte skulle kräkas, satt jag med honom ett tag för att se till så maten landade ordentligt i magen. Plockade iordning lite, diskade av använda flaskor och sådant och sen var det dags att ge Gabriel lunch. Först då fick jag äta något istället för att bara dricka. Så nu har jag beställt hem lite nya shakes så jag får i mig något vettigare på förmiddagen. Kan inte leva på kaffe och bubbelvatten. Med en shake får jag åtminstone i mig lite av det jag behöver. Jonas kom upp lagom till Gabriel skulle äta så han fick mata och jag fick äta jag med. Sen blev det spel med Lucas för att roa honom lite så han inte skulle vara själv hela tiden. Nu har han ju återigen tråkigt för att vi inte tagit upp studsmattan. Igår sa han att han är på sitt rum för han har sina leksaker där. Nu får vi se vad han kommer gnälla på imorgon.

Förmiddagen har helt enkelt gått bra, det hade bara varit skönt att sova lite mer. Men förhoppningsvis får jag göra det denna kväll. Gabriel sover fortfarande och Mikael ska strax få sin sista flaska innan han ska sova. Nu är han dessutom vaken så förhoppningsvis somnar han när han får sista flaskan och sover till nästa flaska i natt.

Förhoppningsvis klarar jag morgondagen med. Alltså det går ju, någon av barnen får helt enkelt skrika lite innan de kan få min uppmärksamhet. Jag kan ju inte bara släppa Mikael medan jag matar honom, bara för att Gabriel skriker. Och samma åt andra hållet - jag satt med Gabriel när Mikael började skrika men då fick Mikael vänta. 

Ni med fler barn, hur har ni gjort för att få vardagen att gå ihop? 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag