Traditioner med vänner

 Jag tror jag gjorde ett sådant här inlägg redan för ett år sedan. Jag börjar alltid få dessa tankar till sommaren men främst till midsommar. Dom kommer även vid nyår.  

Vid midsommar känner jag alltid att jag och Jonas är ensamma. Vi har våra barn såklart, nu pratar jag om vår vänkrets. Vi hade återigen inga planer vid midsommar. Första året i huset bjöd vi över lite vänner. Förra året bjöd vi också in vänner men då var det en annan familj med barn. I år hade vi inga planer. Egentligen är det inte så konstigt, vi trodde ju fortfarande vi skulle vara gravida. Hur som helst, vi var själva förutom att Emelie kom förbi. Och jag älskade att Emelie kom förbi, hon är ju den bästa människan i alla lägen. Men samtidigt blir jag ledsen eftersom vi inte hade några planer på att hon skulle komma förbi. 

Vi har inga vänner vi kan göra saker tillsammans med. Fira midsommar eller nyår. Göra något roligt tillsammans med under semestern. Tittar jag på hur det ser ut bland våra vänner så har vi dom som firar nyår i stora gäng med alla sina barn. Andra firar ihop med någon släkting eller någon barndomsvän och deras familjer. Samma sak vid nyår. De träffas och firas tillsammans. Det är kanske de två gångerna de ses på ett år, vem vet. 

Jag hade gärna haft denna gemenskapen med någon eller några. Tycker det är roligt att träffa andra, äta och umgås. Men vi har inte dom vännerna. Det tycker jag är tråkigt och känslan jag får är att vi är fruktansvärt ensamma.

Är det fel av mig att känna ensamhet över detta? Vi har ju faktiskt vår familj så vi är inte ensamma. Men gemenskapen med andra. Den finns inte. Sen vi kom hem med Mikael har vi träffat min mor ett par gånger. Min syster var vi hemma hos och grillade och visade upp Mikael samtidigt som vi firade Hugos student och Julias födelsedag. Sen var Emelie här och träffade Mikael och som sagt på midsommar. I övrigt har ingen hört av sig. Jag har hört av mig till en kompis, det var 10 dagar sen nu och jag har fortfarande inte ens fått svar. Får det mig att ge upp hoppet? Ja.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag