Staketet

Kommer ni ihåg att jag berättade att vårt staket föll när det blåste så mycket tidigare i år? Detta är ju något vi sett ska ske, men vi har haft is i magen eftersom vi vill byta staket och bygga om altanen. Men som många säkert vet, är det svindyrt nu med virke så vi ville vänta. Men årets vindar var nog för vårt staket och en sektion gav helt enkelt upp. 

Som ni också kanske minns, började Jonas gräva för att sätta ner plintar. Och det första som hände var att vi stötte på baksidorna av hemmabygge. De som en gång i tiden stärkt upp staketet hade helt enkelt valt att gräva ett hål, ställa ner en stolpe och sen endast hälla i betong/cement, istället för att använda en form. Detta resulterade i att vi hade ett monster till block att få upp. Men vi löste det och efter det hände inte mycket. En stor faktor var ju att jag blev inlagd bara veckor efter.

Men för två veckor sen ungefär mailade Jonas till Veteranpoolen. Ett gäng glada pensionärer som vill snickra lite på fritiden och dryga ut pensionen helt enkelt. Och i tisdags var Bosse här och kollade upp hur det såg ut och vad vi tänkt oss. Nu har jag inte så mycket bilder på när staketet inte hade rasat. Jag ska se om jag kan hitta några bilder till nästa inlägg om detta, men jag ska försöka beskriva lite redan nu. 

I onsdags valde vi att plocka bort resten av staketet. Eller ja åtminstone det vi kunde. Den sektionen som är kvar här, det vill säga den delen Jonas står vid, där ska det när allting är klart, vara en grind. Det kommer bli lättare att eventuellt dra in en vagn redan på markplan, istället för den kaostrappan som vi tidigare behövt använda oss av de få gånger vi dragit upp vagnen på baksidan. 
På den här bilden ser ni också det lägre räcket. Det ska egentligen plockas bort men den stolpe som går upp och ur bild, håller upp taket, så vi måste vänta med att ta bort räcket. Däremot måste vi stötta upp taket för detta räcke och stolpe är det enda som håller upp taket i den här änden. Det sitter inte ens fast i staketet, hela räcket är inuti hyfsat ruttet lärde vi oss igår torsdag. 

Som sagt så plockade vi bort det sista av staketet i onsdags kväll. Då hade det svalnat av ganska ordentligt. Jag tog med Gabriel ut i hopp om att han skulle gå runt lite med sin gräsklippare. Men det var för tidigt. Att han precis lärt sig gå i sandalerna ute räckte gott och väl för honom. Så det fick bli stolen istället medan Jonas och mormor plockade. Jag tittade mest på eftersom jag inte har några handskar och samtidigt som jag höll koll på barnen. Jag hade gärna gjort mer men jag är lite hindrad av min fot och av mina bröst. Låter konstigt men jag fick nästan mjölkstockning så jag har haft ordentligt ont.

Lite kunde jag ändå hjälpa till. Jag stod uppe hos Gabriel och använde kofoten på brädorna som suttit rakt fram på bilden. Som ni förhoppningsvis ser på bilden så är vi ju i en backe. Så för att få bort brädorna som var i höjd med altanen, var det enklare för mig att få rätt vinkel med kofoten medan Jonas tog emot utanför. Det som dock inte syns här är att till höger är det en grind. Den har varit totalt värdelös. De har gjort någon märklig trapp upp med kullerstenen som ligger på altanen. Men de hade nog inte tillräckligt med stenar den gången så det har rasat lite och sådär. Så att gå dom två trappstegen upp har varit förenat med livsfara, även utan vagn. 

Här på sista bilden ser ni återigen delen där det kommer vara en grind. Markhöjd så det kommer vara enkelt att få in den. Min far ville egentligen ha den längst till vänster i bild men det går inte. Sätter vi en grind i den änden av allting måste vi dra vagnen förbi en studsmatta och lite. Och när studsmattan och en pool kommit upp i trädgården, ja då är det inte lätt att få fram något annat. Så grinden till höger. Det blir en liten lutning precis utanför, men vad gör det? Vi kanske rätar ut det lite sen ändå så det inte blir en så markant sluttning, bara jämna till det litegrann. 

Igår torsdag var det två glada gubbar här. Jag led med dom i denna galna värme. Men de började tidigt för att hinna så mycket som möjligt. Vi tog som sagt bort allt staket men lämnade grinden samt de plankor som det lilla räcket satt fast i (fast de satt ju inte fast sen upptäckte gubbarna). Så de har nu grävt ner alla plintar så det blir stabila fästen. De har även sågat av ett par cm av altanen för att få dit staketet rakt och snyggt samt skruvat bort grinden. De stötte på en större sten och det kunde skett en olycka med fjärrvärmen. De hittade nämligen var den var dragen någonstans. Den är alltså dragen längst upp i vår trädgård. Vi fattar inte varför man gjort så, känns så konstigt. Så långt bort som möjligt från själva huset liksom. Men jag bryr mig inte. Nu vet vi var den är i alla fall. De hittade ett problem till men det löste de enkelt också. Där den sista plinten ska stå, är det ett stort stenblock, eller ja cement/betong, som är kvar sen den gamla affären stod på vår tomt. Detta block är nu i vägen men de löser det med att borra i det och sticka ner ett spjut istället för en plint. 

De hann inte klart med allt igår, de slutade vid lunch. Men de kommer tillbaka på tisdag och drar igång tidigt. Så på tisdag kommer vi förhoppningsvis vara med staket igen! 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag