Typiskt att han sover inatt

 Gissa vem som sov gott hela natten? Eller ja jag misstänker det i alla fall för jag har inte hört något. Jo jag pratar såklart om Gabriel. Jonas la honom som vanligt vid 20.00 och sen var han tyst. Eller ja vi hörde honom strax innan jag gick och la mig, han gnällde lite som han gör i sömnen men sen var det lugnt. Jonas valde att vara hemma denna natten för att jag absolut skulle få sova. Natten till igår sov jag väl sammanlagt 5 timmar, men inte sammanhängande då. Nu tycker kanske några av er att det är ju en helt normal mängd timmar och ja det är det. Men man måste lägga till de variabler vi har i denna familj. Vi har ett barn med ADHD och autism som tar extra av den energi jag har. Vi har en ettåring som kräver energi och ork hela dagen. Och jag är gravid i 27 veckan, vilket leder till att extra energi dras. Enligt det "normala" så väger Mini nu åtminstone 1kg. Jag säger inte att det är tungt, men jag känner att det börjar bli tyngre. Och ska man ta kvällen igår som exempel, Mini levde rövare där inne hela tiden. Det drar enormt mycket energi. Så jag behöver mer energi än den jag lyckas skrapa ihop. Eftersom Gabriel dessutom är inne i en period där han skriker mycket, får hjärnan inte vila dagtid eftersom han då håller låda. En ond cirkel.

Åter till natten. Jonas var hemma för att jag skulle få möjligheten att sova och återhämta mig, vilket jag är enormt tacksam för. Så jag vet egentligen inte om Gabriel var vaken eller ej. Jonas hade koll på de eftersom han la sig senare än mig. Jag vet bara att jag vaknade på morgonen av att jag hörde Gabriel men Jonas tog det. Tänkte att klockan borde vara någonstans runt 05-06 men jag kan ha fel. Sen vakande jag själv (för jag tror jag somnade om helt) och låg länge vaken och funderade på att gå på toa. Jag var så trött! Men jag kom upp och gick sen och la mig igen. Klarvaken kändes det som men jag blev trött igen. Så jag typ somnade och vilade fram till det var dags att gå upp.

Jag är så tacksam att Jonas är hemma men när jag ser till hur natten varit, så har ju Gabriel sovit antagligen. Varför ska han alltid sova när vi är hemma båda två? Det var ju onödigt att Jonas var hemma inatt eftersom jag inte behövde hans hjälp. Dessutom tror jag ju att han gav Gabriel välling mitt i natten eftersom jag hörde honom göra iordning en flaska. Jag ger ju aldrig före kl 5 om Gabriel är vaken. Han är så stor nu så han behöver inte äta nattetid. Men från kl 5 tycker jag ändå är okej med tanke på de arbetstider jag hade innan. Då är kl 5 morgon så det kan jag acceptera. 

Men nu känns det ju bara onödigt att han var hemma. Jag hade klarat mig själv inatt. Jag känner mig så misslyckad som mamma och som gravid när han måste vara hemma för att jag inte orkar vakennätterna. De nätter jag vet är fullt normala för en familj med småbarn. Dom ska jag ju orka också, men för stunden gör jag inte det och det gör mig vansinnig. 

Hur som helst, jag har hunnit äta frukost. Lucas ska strax gå till skolan och jag ska hämta ner Gabriel. Hör att han är vaken men han får sitta och vakna till lite själv innan jag hämtar honom. Jag är redan trött igen. Så irriterande men jag får ta och brygga kaffe nu till när Gabriel ska äta frukost så får jag förhoppningsvis lite energi åtminstone. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag