Inlägg om helgen

 Ja då får det bli ett riktigt långt inlägg om helgen som varit. Jag ska ändå försöka sammanfatta det mesta och är det något jag känner jag behöver ta i ett eget inlägg, så gör jag det. 

Jag har inte uppdaterat för jag har varit så trött! Har kommit in i en trötthetsperiod nu och det är så irriterande. Vi kan ta idag som exempel. Jag somnade ganska snabbt igårkväll, lite för sent kanske för jag fastnade i en bok i vanlig ordning. Men strax efter att vår lampa i fönstret slocknade (kl 23.00), slocknade jag. Men jag vaknade redan 4.30 igen och kunde inte somna om. Låg kvar i sängen i ungefär en timme och försökte somna men det gick verkligen inte. Gabriel vaknade och fick välling och när jag väl kommit ur sängen, kunde jag lika gärna fortsätta dagen. Nu är jag helt slut såklart för jag har sovit på tok för lite med tanke på mitt tillstånd och med tanke på det sällskap jag har här hemma på förmiddagarna så det är väldigt irriterande. 

Men i alla fall, helgen som var. Det hände en hel del, och samtidigt ingenting. Det gamla vanliga liksom. Vardagsbestyren så att säga. Men i fredags hände det lite roliga grejer. För ett par veckor sen fick min mor ett kort från mig. Det stod ungefär "som tack för allt vill vi dig bjuda på middag". Det var mer info om vad hon skulle ha på sig och vilken dag och tid det gällde, sen skulle vi fixa resten. Så detta kort gällde alltså 1 april klockan 18. Mamma trodde såklart att "vi" var jag och Jonas, men så var det ju inte. Jag hade nämligen fått förfrågan av mors kollegor att hjälpa till lite inför hennes avtackning. Min mor gick nämligen i pension 1 april. Men redan för några veckor sen slutade hon jobba eftersom hon tagit semester nästan hela mars. Så redan i februari började vi fundera på hur vi skulle lösa detta. Först ville de bara veta vad för blommor de skulle köpa samt present från kollegorna. Vi bestämde att vi skulle gå och kolla på smycken tillsammans. Men så fick båda mina föräldrar Covid så mor missade sin sista arbetsvecka! Så typiskt. 

Men till slut så hittade vi ett datum där de kunde fira henne. Eftersom det nu då blev lite efter när det skulle blivit, så tänkte vi att de skulle ju vara kul att överraska henne. Där kom jag in i bilden och fixade med kortet och att vara chaufför. Hon blev så chockad när hon hamnade hos sina kollegor. Hon trodde att vi skulle bjuda henne på Pinchos eller något men icke. Så hon hade en kanonkväll!

I lördags var det återigen dags för en barnloppis. Och som alltid var jag i sällskap av Emelie. Vi möttes i Alseda där det denna gång var, i församlingsgården tror jag det heter. Jag var där första gången för typ 10 år sen och letade kläder till Lucas. Vad det har utvecklats sen dess! Mycket mer organiserat och grejer, men så är det ju. Första gångerna blir det mycket krångel och sen blir det bara bättre och bättre. Om man jämför med loppisen från veckan innan så var denna mycket bättre strukturerad. Eller både ja och nej. De som hade hand om den i Nävelsjö skulle stoppat intaget av kläder i vissa storlekar för de hade helt enkelt för mycket kläder. Till Alseda stoppade de klädintaget hyfsat tidigt och det resulterade i att man hade betydligt lättare att hitta. Alseda kunde organisera upp sitt mer för de hade mer utrymme, eller snarare bättre utrymme. De hade två våningar (det hade Nävelsjö också) och på övervåningen fanns det fyra mindre rum förutom den stora hall man kom in i. Så de hade två storlekar i hallen, i två rum var det kläder i andra storlekar och i de andra två rummen hade de skor och leksaker. På nedervåningen hade de gjort samma sak - olika storlekar i olika delar av de stora rummen, och sen barnsaker i ett annat rum. I detta rum var det blandat - bilstolar, babyskydd, amningstillbehör, pallar osv osv. Så smidigt! Men så hade de helgen innan, men där var det snarare två stora rum och sen fick man göra det bästa av det hela. De som ordnade det i Nävelsjö var dessutom privatpersoner med begränsningar. I Alseda var det kyrkan och deras församling som gjorde det. De har fler tillgångar, typ som att de hade mängder av enkla klädställningar som de ställde upp och kunde ha ytterkläder på till salu. Så det var smidigt! Och de hade så pass lagom mycket kläder framme till försäljning så de vek inte ihop och la på hög, snarare kategoriserade långärmat för sig och lät de ligga på varandra och visade trycken om man bara "bläddrade" neråt liksomm. Tshirts för sig, shorts för sig och så vidare. Så enkelt.

Hemma var Julia och Filip. De ska vara barnvakt om några veckor så det var på tiden att de kom förbi så Gabriel får lära känna dom lite. När jag var iväg frågade jag Jonas om hur det gick. "Gabriel är livrädd" var svaret jag fick, betryggande... men när jag kom hem så gick det ganska bra. Men de ska inte vara barnvakt så länge. Eller ja det beror på. Så här är det: vi ska åka iväg redan vid klockan 14.30 på dagen. Då är Emelie hemma hos oss. Framåt kvällen ska Julia och Filip ta över, kanske vid klockan 19. Det är lite beroende på hur trött Gabriel är. Om han redan är jättetrött vid den tiden, så lägger ju Emelie honom och då behöver Julia och Filip inte ens engagera sig mer än att vara i vårt hus typ. Vi ska på revyn och sen äta middag. Det är vår present till pappa. Men jag kanske är supertrött efter detta så jag redan kommer hem vid klockan 20. Vi vet ju inte. så vi får helt enkelt se hur det blir den dagen. 

Senare på dagen tog jag och mor en promenad. Vi tog hederliga Xrundan. Den är verkligen lagom lång och tipsrundan är inte för svår, eller för enkel för den delen. Har man på radion eller tv:n i bakgrunden så blir det alltid att man kan lite fler frågor för vissa saker är ju aktuella. Dels var en fråga om Sveriges äldsta bloggare. Har ju under de senaste veckorna även varit en del sportfrågor och sådär med men man har ju kunnat dom tack vare just tv:n.

På kvällen sen ville Gabriel inte sova. Han har ju lite problem med det just nu, eller inte problem. Men vi kan inte lägga honom innan lunch. Då sover han inte mer resten av dagen och han behöver sova eftersom han oftast är vaken till klockan 20. Så just nu är det lite kaos hemma för vi ser att han behöver sova, men han håller inte riktigt med om detta. 

Och till idag då. Ja för igår hände verkligen ingenting. Det var en tråkig söndag helt enkelt. Jag och Lucas började titta på Sailor Moon. Eller ja jag skulle titta och han blev sittande med mig. Så nu tittar vi på det tillsammans. Men idag vakande jag som redan skrivet, tidigt. Nu är hjärnan riktigt mossig och Gabriel skriker sina illskrik eftersom jag inte får göra någonting utan att han sitter i mitt knä. Jag skojar inte, jag får verkligen inte sitta ner utan att han ska sitta hos mig. Det är jättemysigt, men det tråkiga är ju att han sitter ju inte och myser, han sitter ju och härjar runt, ska ner igen och sen upp och sen ner igen. Och ärligt talat orkar jag inte det nu. Han är tung och min mage börjar växa mer och mer. Så det tar på krafterna och så gör man ju allt för att inte bli irriterad men det börjar bli svårt nu, framför allt när man är så trött som jag är. Och så hans illskrik som gör att det nästan slår lock för öronen och huvudvärken är mer eller mindre konstant dygnet runt. 

Men i alla fall, igår fick Jonas ta upp det skötbordet vi haft i källaren. Vi köpte ett ihopfällbart. Jag vill ju ha ett på mellanplan sen när Mini kommer. Lättare att byta blöja på barnen här nere då än att ta upp dom på övervåningen. Ja alltså det gäller ju under dagarna när vi är på denna våning. Om jag måste byta på Mini vill jag ju inte lämna Gabriel själv och tvärtom. Så vi köpte ett som nu står i duschen. Det stod ihopfällt länge nere i källaren men sen ställde jag upp det i gästrummet eftersom jag bytte några blöjor innan  vi gått ut. Men nu som sagt har Jonas tagit upp det åt mig så jag kan byta på Gabriel om det behövs innan jag lägger honom. Och nu blir det enklare att sköta tandborstningen med. Gabriel kan sitta upp och jag borstar. Så smidigt. Det har varit lite si och så med borstningen eftersom jag inte kunnat göra som jag vill nu när jag växer, men förhoppningsvis har vi lösningen! Så nu blir det tandborstning efter frukost (istället för lunch) och efter middagen, men ändå i god tid innan vällingen så det blir bra.








Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag