Påskdagen med kanelbullar och utomhusvistelse

Jag blir alltid lika förvånad vid alla helger när Jonas är ledig en dag extra eller två. Denna gång är han ledig hela två nätter extra och jag är så förvirrad! Men det får gå. Fördelen med att han är hemma så pass mycket är ju att vi hinner faktiskt med en hel del, även om det inte känns så. 

Idag fick Jonas en kortare sovmorgon. Han är ju den som går upp på natten oftast så jag kände att jag kunde gå upp själv idag och ta med Gabriel. Så vi åt frukost och fixade iordning köket innan pappa vaknade av att Gabriel i vanlig ordning tjöt när man ska tvätta honom i ansiktet. För första gången på evigheter tog vi dessutom en fika vid 10. Det är verkligen inget vi gör. Men Jonas skulle äta sin smörgås och då passade jag på att ta en bit citronpaj och Gabriel fick smaka på livets första kanelbulle. Han var inte imponerad. Men han fick i sig kanske halva i alla fall. Enda anledningen till bullar var att vi måste börja tömma frysen. Jag är så dålig på att använda upp det vi har och vi har massor av mat där! Jag har fortfarande inte bakat kakorna till mitt och Lucas kalas och det finns på riktigt ingen plats. Men vi bytte i alla fall frysburk till chokladbollarna nu. Den största modellen vi har är den de legat i och det var typ fem bollar kvar...

När vi la Gabriel efter lunchen passade jag på att kolla över det stora skåpet i badrummet. Jag slängde alla mina nagellack. Helt sjukt! Men jag vet att de blir dåliga när de står länge och jag har inte mina i kylskåpet. En del säger man ska ha det och en del säger inte. Dessutom är det ju varm på den toaletten med så jag kände att dom är nog förstörda. Har dessutom inte haft nagellack på typ två år så det var nog dags ändå. Jag lyckades frigöra en hel hylla i skåpet. Jag hade velat få bort mer men måste ha lite bättre lösning på förvaringen, alternativt ta bort ett hyllplan så jag kan använda en hel hylla istället. Nu står ju nästan allting längst fram, och det är tomt hela vägen in. Dessutom hann vi kolla om hyllorna passade i barnens garderober och det gör dom! Så där har vi fler hyllor att ta av om det skulle behövas. 

Vi diskuterade även lite hur vi ska lösa förvaring och grejer runt skötbordet. Men Jonas är med på vad jag menar kring att plocka bort bidén och flytta skötbordet dit istället. Så vi har kollat lite vad som finns för alternativ till förvaring och grejer men vi kommer nog snart på en bra lösning. Jag ska till IKEA på torsdag så jag ska handla lite då. Men jag får inte handla på mig för mycket, vi kanske ändrar om snart igen.

Jag nämnde att jag försöker tömma frysen. Så idag åt vi äntligen pytt i panna. Trodde jag skulle bli av med en påse men icke! Visst en påse är inte jättemycket, men det hade frigjort lite yta i frysen så jag kunde möblerat om litegrann och kanske kunnat tömma mer av en annan låda. Menmen, under veckan ska vi äta en del mat som finns i frysen, förhoppningsvis tömmar jag då tillräckligt så vi kan få in en frysburk till. Men vi åt pytt i panna idag. Gabriel var återigen inte så imponerad av mat, dumma tänder! Men han drack ordentligt i alla fall och han åt faktiskt lite. Nu när han får plocka lite med maten så spills det ju en hel del och självklart även idag, fastän han inte åt själv. Men han har börjat tugga på tröjärmarna (antar att det är tänderna) så det blev fula matfläckar där. Så när maten var i magen drog vi helt enkelt av bodyn direkt för att kunna starta en maskin tvätt. Självklart hade vi mer tvätt att kasta in, men det är ju onödigt att han ska gå med en smutsig body när vi kan tvätta när vi vill på dygnet liksom. Så det fick bli byxor och bar överkropp ett tag här under eftermiddagen men han ser ju inte direkt bitter ut över det.

Jag upptäckte dessutom att Lucas myglar med sin telefon. För er som inte vet - vi har en app som heter Family Link. Den gör att jag som förälder kan kontrollera en telefon, surfplatta eller dator som Lucas använder. Låter kanske elakt att han inte ska få ha sin telefon, men jag tycker att barn idag använder skärmar på tok för mycket. Dessutom påverkats åtminstone Lucas negativt av att sitta med telefonen eller tv-spelet jämt. Han vill inte göra något annat. Han följer inte med ut, han vill inte spela sällskapsspel eller något annat. Han vill bara sitta och spela. Och när han inte vinner eller när han inte får det han vill, då blir han förbannad och till slut sitter han och skriker mot skärmen. Jag är inte bättre jag när jag spelar, men jag har mer kontroll över mig själv åtminstone. Så vi använder appen till att låsa antalet timmar han får sitta med telefonen varje dag. Vi kan också låsa telefonen mellan vissa klockslag, exempelvis nattetid, för att han inte ska ligga med den när han egentligen ska sova. Man kan också låsa mängden tid han får spendera på olika appar varje dag, eller blockera appar med mera. Men han kan fortfarande ringa från telefonen ifall han behöver kontakta oss. 

Men i alla fall, han har kommit runt systemet på något vis, jag tror han knäckt mitt lösenord men det säger han inte. Så nu är det dags att börja kolla in oftare i appen och se om han använder telefonen för mycket. Idag har han använt den mer än dubbelt så mycket så han får inte ens ha telefonen imorgon. Det är straffet. Men det är vårt fel säger han. Vi vill bara göra tråkiga saker. Han har knappt varit med oss idag (som vanligt) utan suttit på sitt rum. När jag märkte att han inte ville komma ner gick jag helt enkelt in i appen och såg varför. Han tjurade ett tag innan han tog på sig skorna och gick ut på baksidan. Helt plötsligt hade han inga problem med att gå ut. Vilket han aldrig gjort om han haft skärmtid. Så han började leka med sina såpbubblor. Och det är något han verkligen inte gjort på länge! Så att han ens gick ut i förrådet och kollade där var ett under. Han ville att Jonas skulle komma ut så vi klädde på Gabriel lite kläder och han fick komma ut också. Jag hade ju tänkt att vi skulle cyklat idag men det gjorde vi aldrig, så det var skönt att komma ut en liten stund i alla fall. Jag var dock inte med så länge, jag hade bara tofflor och inga strumpor. Tänkte dessutom passa på att uppdatera här i bloggen medan de andra var upptagna med annat. Så medan jag satt här och fixade med bilderna kom Jonas på att han kan slänga ut mossmedlet vi köpte i veckan. Så Lucas lekte med såpbubblor, Gabriel satt i vagnen och Jonas engagerade sig lite i trädgården. Och jag sitter inne. Ja jösses. 

Nu är kvällen kommen och jag är ändå nöjd med dagen. Hunnit plocka lite, planera och fundera lite. Listan till IKEA har ökat lite men allt som ligger i den inköpslistan är ju sådant som ska köpas under hela året. Exempelvis behöver vi inte köpa en spjälsäng till ännu, den köper vi runt jul. Likadant behöver vi inte köpa en juniorstol till Gabriel på minst ett år, men den ligger i listan så vi ändå har den där i bakhuvudet framöver. 

Hursomhelst, Jonas är ju ledig inatt också men imorgon ska han få sova lite längre för han börjar jobba på kvällen. Men han har riktig kortvecka så det är snart helg för honom igen. Men när han väl gått upp är tanken att vi ska cykla till leksaksaffären. Inte för att vi direkt har något att handla där, men Lucas kanske kan hitta inspiration till vad han önskar sig nu när han fyller. Samt att vi alla behöver komma ut litegrann. Jonas och jag behöver även handla imorgon, så det blir förhoppningsvis en del cyklande. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag