Hurra hurra för mig!

Idag fyller jag år, 35 år! Helt galet att jag hunnit fylla år så många gånger. Men inte fick jag någon direkt sovmorgon. Vaknade som vanligt runt 4.30 och behövde gå på toa. Sen hörde jag ljudet vi väntat på - de ska äntligen sopa gatorna kring vårt hus! Ja ljudet är hemskt och de börjar galet tidigt, men nu kan vi äntligen bli av med gruset häromkring. 

Mannen kom hem, tog hand om Gabriel och jag låg lite till i sängen. Blir ju så när jag vaknar så tidigt just nu. Två presenter fick jag, en receptbok och ett tv-spel. Åh vad jag vill baka bröd nu! Vi ska bjuda på frallor imorgon på kalaset men jag ska se om det finns några smidiga recept som jag kan baka redan idag så kanske de blir lite hembakat också. Och så ett spel som jag velat ha i ungefär 3 år. Köper nästan aldrig spel till mig själv eftersom jag kan lägga dom pengarna på andra saker, men maken min köper gärna spel till mig. Nu de senaste två åren har jag ju dessutom gått på låga nivåer av inkomst så då har spel varit ännu mindre prioriterade. Men nu har jag det och det blir garanterat en bana eller två i afton med Lucas. 

I vår familj har vi numera (ja sen vi flyttade till huset ungefär) en tradition som säger att den som firas ska bestämma maten. Så idag blev det jag som fick bestämma och jag har tvekat länge. Det är jättekul med en sådan här grej, men det blir ju lite svårt i vår familj har jag ju insett efteråt. Eftersom Lucas inte äter något i princip, är det svårt att välja. Jag vill ju slippa laga mat, det är ju lite det som är meningen, åtminstone på min egna födelsedag. Sen får jag ju laga mat de andra dagarna, om det är något sådant de väljer liksom. 

Jag  var inte sugen på pizza, Max har vi ätit en del eftersom vi alltid stannade där efter kursen vi gick i Eksjö. McDonald's är okej men det är också något vi äter för ofta. Jag tänkte mig istället pinchos, Chili Thai, Sussies eller något liknande. Men vad ger vi Lucas? Från början åt han åtminstone pommes och hamburgaren på pinchos men burgaren var inte god så det blev bara pommes lite senare. Och en gång när vi var där smakade inte pommesen som vanligt så nu vill han inte äta där alls. Eller jo om han får äta popcornen typ. På de andra två lär det bli bara pommes också, men om han äter dom eller inte vet jag inte. Så det slutade med att jag valde smörgåstårta. 

Vi hämtade tårtan på maxi. De gör varje dag ett gäng tårtor som ingen beställt. De har en ordentlig chark som de ständigt utvecklar. Idag vet jag inte ens allt som finns där! Men smörgåstårta kan man hämta som sagt, det finns färdiga tallrikar med exempelvis kyckling eller fläskfilé med potatissallad. Goda smörgåsar med exempelvis köttbullar, räkor eller andra gottigheter. De har mängder med mat där helt enkelt. Det har hänt flera gånger att jag köpt med mig en smörgås hem när jag handlat strax runt lunch, eller så har vi köpt färdiga tallrikar om vi kommit dit på kvällen och liknande. Så smörgåstårta till middag för mig och Jonas. Lucas fick äta pannkakor som jag gjorde häromdagen. Gabriel smakade på smörgåstårtan också. 

Det blev en bra födelsedag ändå. Vi skulle bakat till kalaset men eftersom Lucas inte förstår allt man säger, hur man än säger det, så sprack dom planerna. Jag hade tänkt göra dumlekakor. Det tolkade han som kladdkaka med dumle i. Jag förklarar igen, och han accepterar. Jag går på toa och ber honom ta fram tre ingredienser. Och det gör han. Samtidigt hör jag hur han försöker ta fram kakao, vilket Jonas säger nej till, för jag räknade inte upp den. Så när jag kommer ut förklarar Jonas än en gång att vi ska göra en kaka med dumle, inte kladdkaka. När Lucas sen försöker bära två stora burkar med ingredienser och en liten samtidigt, säger jag att han inte behöver flytta dom, jag kan inte ens flytta alla tre samtidigt. Sen flippar han eftersom det är hans kalas också och inte bara mitt. Så innan vi ens hunnit baka, har han tappat det helt och jag ger upp. Det var det enda negativa på min dag så jag får väl nöja mig med det. Det är synd bara att han ska vara så låst vid att baka är lika med kladdkaka. Det är det inte alls och det vet han. Vi har bakat chokladbollar, kärleksmums och andra grejer också. Men så fort han inte förstår så är det kladdkaka och inget annat som ska göras. 

Menmen, en bra födelsedag blev det som sagt.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag