Lite ommöblering


Jag berättade om gårdagen sent igår, men det var en sak jag inte berättade. Vi gjorde ännu ett steg i förändringen på övervåningen! Denna förändring var väl den enklaste egentligen, det var ju bara att flytta möblerna. Det blev inte bra, men det kommer det inte bli så länge vi inte gjort klart allt, men eftersom Lucas klagar på att Gabriel slår i väggen när han vaknat. Och den väggen är just den som skiljer grabbarnas rum, så Lucas vaknar. Egentligen "bryr" jag mig inte, Lucas brukar inte vakna, men jag förstår att Lucas tycker det är jobbigt om han skulle bli väckt vid typ 05.00 eller något. 

En annan anledning till att vi ska flytta på möbler är att skötbordet behövde komma in på toaletten. Vi kan inte, som jag tidigare nämnt i bloggen, inte byta blöjor på Mini när Gabriel sover. Så det vi helt enkelt gjort är att Jonas har flyttat sin byrå från toaletten. Där hamnade den i höstas när vi fick hem vår nya säng. Eller det var i samband med det. Sen har den bara blivit stående där. Nu är den tillbaka i vårt sovrum och där får den stå tills vi gör klart hela rummet. Men här till höger ser ni hur toaletten såg ut för någon månad sen. Badbaljan har ju inte stått så hela tiden, den har ramlat runt lite. Ibland ligger den i badkaret men oftast har den av någon anledning hamnat vid handfatet som är direkt till höger i bilden (men som inte syns då). Om ni tittar nog så ser ni bakom byrån till vänster att det står grejer där. Det är sidorna till badkaret som vi var tvungna att plocka bort då vi upptäckte att det rann ut vatten över hela golvet när vi använde badkaret. När vi hittat felet och fixat till de, hade sidorna blivit skeva? Vi vet inte hur, men dom ska nu slängas istället. De kommer ju inte direkt användas. Till höger bakom bidén står även en korg. Där ligger mina gamla maskiner till håret - hårfön och plattång bland annat. Det är ju inget jag använt på över tre år typ så det ska också slängas. 

Men byrån flyttades, hela toaletten dammades av, golvet dammsögs och torkades. Men det berättade jag ju om häromkvällen så det tar jag inte igen. Men just nu ser det ut som till vänster. Vi har plockat ut den långa sidan till badkaret men den lilla är kvar än. Vi måste kolla vilken dag vi kan åka till tippen, vi kan tyvärr inte ha allting nere i källaren, då går det inte komma in där. Så korgen med mina dammiga hårprodukter samt en badkarskant får stå kvar här tills vi åker. Tyvärr blir det nog om två veckor eftersom det är stängt i helgen och vi till nästa helg ska ha kalas och behöver fixa hemma. Dessutom har jag både läkarbesök i Jönköping samt klippning att beta av under veckan som kommer. Jag är inte helt nöjd med hur det ser ut ändå. Så idag ska jag prata med min far om att vi ska plocka bort bidén. Vi har bott här nu i över två år och inte använt den en enda gång. Läste tips om att en bidé var perfekt till smutsiga barnfötter bland annat, men eftersom detta är tredje våningen, måste vi med andra ord låta barnen springa med smutisga fötter genom hela huset, eller bära dom och det orkar jag ju inte. Så den ska helt enkelt bort. Man kan helt enkelt skruva loss den och täcka hålet. Sen om det är så enkelt som det låter är det troligtvis inte. Men tänker er att om vi tar bort bidén, det är ett par decimeter till toaletten så jag tänker att vi flyttar skötbordet till att stå där bidén står idag, och så kan vi flytta blöjhinkarna till väggen istället (alltså där skötbordet står just nu). Då får vi kanske lite mer ordning på allting. Förhoppningsvis hinner vi fixa med detta så vi kan slänga bidén samtidigt som allt annat. Vi ska även köpa lite mer förvaring in hit. Eller ja inte förvaring på det sättet, men en mindre rullvagn där vi kan ha tvål, schampoo och leksaker till barnen. Denna ska senare stå i hörnet innanför badkaret. Plus lite annat, förhoppningsvis kan jag köpa allt när jag är i Jönköping under veckan. 

Det sista vi gjorde var ju att flytta Gabriels säng. Jag hade ingen förebild, fast jag egentligen borde ha det, men jag förklarar istället. Där Gabriel står i sängen på bilden, där hade vi skötbordet innan. Och till vänster i bild, precis framför den lilla fåtöljen, stod sängen innan. Först stod den längs med väggen. Det var smidigt när Gabriel var liten och vi hade sängbottnen i högt läge. Men när han kunde vända sig och sätta sig och sådär, vände  vi ut sängen i rummet. Alltså huvudgaveln stod mot väggen. Detta för att vi lättare skulle se honom nu när bottnen var i nedersta läget. Vi behövde bara öppna dörren någon centimeter för att kunna se om han sov eller inte. Men det är ju också den väggen som är mot rummet Lucas har, så det går inte ha Gabriel där längre. Så nu får det stå så här ett tag och så får vi se hur vi gör sedan. Högen med kläder på golvet i framkant på bilden är sådant som Gabriel redan vuxit ur. Och det är storlekarna 68-80. De minsta storlekarna är redan upphängda i garderoben (som inte syns) så vi lätt kan ta fram dom när Mini kommer. Dessa kläder ska in i garderoben också, men jag har ju som tidigare nämnt inga hyllor så för stunden ligger allting här. Men mycket ligger ju i lådor som står under högen. Jonas är ju ledig imorgon med, så förhoppningsvis kan vi kanske tömma lite i vårt linneskåp så vi kan flytta en hylla till Gabriels garderob. När det närmar sig förlossning flyttar vi in de små kläderna till byrån i skötbordet så vi har kläder där. Så det är lite att fixa med fortfarande, såklart. Men en liten bit på vägen har vi kommit i alla fall.

Så det som ska göras framöver är att kolla över om vi kan tömma en hylla i linneskåpet, jag ska gå igenom mina egna kläder, vad vill jag ha kvar och förhoppningsvis kan komma i efter graviditeten? Hallen har blivit en avlastningszon så den ska vi gå igenom lite också. Lite småsaker ska köpas in så vi får bra lösningar men vad vet jag inte än så inga förhastade köp här inte. Och sen får vi se. Då har vi nog kommit så långt på övervåningen som vi kan, utan att ha gjort det största projektet - vårt sovrum. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag