Lucas fyller år!

Ja det här inlägget kom sent, Lucas fyllde år i måndags och nu är det redan torsdag. Galet var snabbt tiden går. Men jag skrev ju i mitt förra inlägg att det varit lite körigt så jag skyller på de. När jag sen skulle lägga upp detta inlägg på tisdagen så funkade de inte som jag ville. Skulle ta tag i det med ny energi igår onsdag men då vakande jag upp dunderförkyld! Så igår var det sjukstuga deluxe.

Åter till Lucas i alla fall. I måndags fyllde han 11 år och jag kan verkligen inte förstå hur jag har ett barn som är så stort! Att jag själv fyllde 35 förra helgen borde ju ge mig en hint, men nej, jag vet ju knappt hur gammal jag är! Eftersom vi var iväg på söndagen trodde jag att jag skulle vara supertrött på morgonen, brukar alltid väcka Lucas och så får han en present. Men det gick faktiskt jättebra. Dessutom var ju mormor kvar över natten så hon tog Gabriel. Sen att han inte ville ha välling på morgonen för att det var mormor, ja så får de bli ibland. Förhoppningsvis kan han snart lugna ner sig vad det gäller det där med att ty sig till bara mig och Jonas när det gäller matning. 

Än en gång, åter till Lucas. Han var trött när han väcktes men absolut glad över att det var jag som väckte honom. Han var lite orolig för att det inte skulle vara som vanligt men det måste det vara när det är sådana här grejer tycker jag. Så han blev glad när det kom ett paket. Dock verkade han först inte alls förstå vad det var och jag skrattade för mig själv. Jag gav honom fel paket! Eller jag hade egentligen inte bestämt mig vilket paket han skulle få, inget av dem passade som en present på morgonen. Men ett av paketen innehöll ett par tröjor, det kunde han ju få och ha på sig till skolan om han ville. Men jag gav som sagt fel paket. Istället fick han en lampa. En sådan där som lyser upp underifrån och motivet var då Fortnite. Det är ju det han spelar mest just nu så varför inte? Vi ska ju fixa till hans gaminghörna litegrann, inte mycket, bara fixa till det så det blir lite coolare, lite smidigare och lite mer tanke bakom grejerna. Men en sådan lampa var det och när han sen såg den tänd så förstod han mer och blev mycket nöjd. 



 

Som ni ser här ovan så är det olika färger. Man kan ställa in sju olika färger som man i sin tur kan sätta som ett fast sken, exempelvis att den alltid lyser blått. Eller så har man den inställd så den växlar mellan färgerna i en mjuk övergång. Kusinerna till Lucas fick sådana här lampor när de fyllde, men det var hockeyspelare istället. 

Efter frukosten stack Lucas till skolan och sen satt mor och jag och tjötade tills Gabriel skulle sova igen. Då passade mor på att åka hem och jag gick och la mig igen för jag var ju trött efter Göteborgsresan. 

När jag sen vaknade på eftermiddagen hade Lucas kommit hem och det var dags för fika. Han åt kladdkaka och vi andra åt den sista biten tårta som blev över från kalaset. Gabriel klagade inte kan jag säga! Vid denna tid fick Lucas sina två andra presenter. Jag velade länge på om jag bara skulle lämna över dom eller om vi skulle göra en skattkarta till honom. Fast istället för karta så skulle det vara gåtor som fick honom att leta på ett speciellt ställe och där skulle det först var en ny gåta och sen en till och så vidare tills han kom fram till presenten. Men jag har inte haft orken att engagera mig. Så det fick bli klassisk överlämning. 

Jag tror inte Lucas klagade jättemycket över det men han verkade inte jättenöjd över sina presenter. Men vi bestämde i år att nu köper vi sådant vi vet att han vill ha, inte vad han tror han vill ha. Så han fick som sagt två tröjor - en tjocktröja och en tshirt. Tjocktröjan hade Minecraft på sig och tshirten var Fortniteinspirerad. Kläder behöver man alltid! I det andra paketet var det en rulle med LEDslinga. Den ska också vara i hans gaminghörna. Så han får lite häftigt ljus där när vi är klara. Så det som nu ska göras framöver är: Först ska vi vända på skrivbordet så det står mot snedtaket istället. Vi ska sätta upp en anslagstavla på väggen som han kan ha som lite schysst förvaring. Det är en sådan tavla från IKEA där man kan sätta upp krokar och grejer så ingen vanlig anslagstavla. Idag har jag beställt hem kardborreband som vi ska använda för att fästa grendosan på skrivbordet. Idag ligger den under bordet, vilket för de flesta är normalt, men för att han ska kunna ha telefonen på laddning, sin nya lampa samt slinga inkopplad snyggt, är det bättre att flytta upp grendosan. Så sladden ska fästas runt ett av benen till skrivbordet så den inte hänger så Lucas kan leka/fastna med fötterna och ändå riva ner det. Troligtvis sätter vi även fast grendosan på bordet så han inte kan flytta runt den, det är ju faktiskt ingen leksak. Och så ska LEDslingan upp såklart samt att vi har klistermärken för väggen som är inspirerade från Minecraft, dessa ska upp också. Sen är nog det mesta i hans rum helt klart. Så skönt! Det har verkligen dragit ut på tiden men nu så blir det förhoppningsvis färdigt så jag kan säga att vi är helt klara i något rum åtminstone. 

Åter till födelsedagen. Den som fyller år, bestämmer var vi äter. Så Lucas bestämde McDonald's och att vi skulle äta där. Så vi åkte dit och smaskade gott. Dock blev Lucas förbannad eftersom Gabriel var så långsam med sina pommes. Lucas har verkligen inte tiden att sitta ner. Men även Gabriel måste få möjlighet att äta i lugn och ro så det fick ta den tiden det tog. Att vi sen skulle till Maxi också gjorde ju inte saken bättre men han fick foga sig. Vi kör inte fram och tillbaka nu när det är så dyrt med bränsle och sådant. Så han fick sitta i bilen medan vi handlade. Som tur var så hade vi inte så mycket att handla, men tillräckligt för att han skulle fortsätta vara irriterad. 

Dagen blev ändå bra, om än lite missnöjd. Men så får det ju vara. Vi köpte lite grejer förra året och det är fortfarande inplastat. Så så intresserad är han av grejerna han önskar sig. Sen skyller han på att ingen vill bygga med honom. Men det handlar om att han hellre spelar tv-spel och glömmer allt annat han har i sitt rum. Det är synd att det är så, Lucas har ganska fina leksaker som då inte används alltför mycket. Han kan bygga rejäla kulbanor och bygga med lego, men det är inte intressant, om inte vi bygger med honom. Jag kan bygga med honom, men då får han fråga, inte bara anta att jag kommer upp och säger till. Jag har ju hur mycket som helst att göra - tvätta, städa, diska och laga mat - så som man har i alla familjer. Men om man då frågar så kan man ta en paus från det tråkiga och umgås med barnen istället. Visst kan jag säga till honom att jag är ledig för stunden, men meningen är att han ska lära sig att han måste ta kontakt också. 






 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag