Så trött

Jonas kom hem inatt i alla fall. Vid typ 01.30 skrev jag att jag nu inte orkade mer. Så trött i huvudet! Det är hemskt att aldrig få villa skallen. Så jag sa åt honom att komma hem och sen grät jag bittra tårar. Lucas hade blivit så rädd om han kommit upp och sett mig. När Jonas sen skrev vid 2 att han åkte, ja då hade Gabriel somnat och jag låg utmattad i sängen. Jonas fick köpa med cheeseburgare hem, jag höll på att dö av hunger. 

När morgonen kom så fick jag likväl gå upp. Jonas kopplade inte att alarmet gick. Men han fick ta över när jag inte orkade stå upp mer. Men han förstod fortfarande inte så jag fick helt enkelt säga åt honom att lämna rummet. Så trött men eftersom jag sovit ett par timmar trodde jag inte jag skulle somna  men sov i typ en timme och sen somnade jag om igen i nästan en timme till. 

Sen har jag gått på rutin idag. Inte orkat göra något men har åtminstone varit uppe. Vi började titta på ”sortera ditt hem”, har ni sett det? Jag blev påmind av en kompis om programmet och har idag kollat fyra avsnitt. Helt sjukt vilket program! Det handlar om en familj i varje avsnitt. De har ett problem med att de har massor av saker. En av familjerna hade exempelvis 237 tallrikar, i ett annat avsnitt hade familjen 112 par hörlurar. I varje familj jag sett hittills har någon haft så enormt mycket kläder så garderoben i princip exploderat. Det som är gemensamt mellan familjerna är att de har svårt att slänga saker eller att helt enkelt ta tag i sakerna.

Det fick mig att tänka på vår situation. Hur vårt gästrum ser ut, hur våra förråd ser ut och hur det ser ut på vår övervåning. Samtidigt blir jag glad att vi inte ens har hälften så mycket grejer som dessa familjer. Vårt hem är städat rent ut sagt. För det är nästa del i programmet så ska de packa ner alla saker, alltså allt som finns i skafferier, lådor och skåp. Böcker, kläder, skor, grytor, telefoner och allt som finns. Det enda som lämnas är möbler. Den ena familjen hade 12 Ipads, jag har fortfarande min första och den har jag haft 5 år tror jag, kanske 6 år. en annan familj hade som sagt 112 hörlurar och det var musiklurar, alltså inte några lurar som barnen har när de spelar och sen lurar att lyssna på musik med, alla 112 var av ett välkänt märke och i nyskick. Det skulle egentligen vara presenter som familjen sa, men de köpte och sen kom de aldrig iväg som presenter. 

Åter till oss. Ni vet ju hur jag tjatar om vårt hus. Hur slarviga vi är, hur inget händer eller något. Ja det finns ju en anledning. Dels är vi slarviga men det handlar också om att vi har så pass mycket att göra så det är svårt att veta vart man ska börja. MEN nu har jag gjort en lista. Jag och mina listor!

Vi ska under denna vecka göra iordning det vi kan på övervåningen. Vi börjar med att damma vårt rum. Sen ska vi dammsuga och moppa. Efter det kan vi ta in byrån som Jonas ställde i badrummet in i vårt sovrum igen. Där får den tillfälligt stå tills vi gör om sovrummet. När vi flyttat byrån kan vi städa av toaletten ordentligt. Att komma in där med dammsugaren nuförtiden är kaos. Men när den flyttas kan vi engagera oss i att få ordning på toaletten. När toaletten sen är klar kan vi flytta in skötbordet på toaletten. Jag kan tänka mig att göra det nu på en gång, men vi får väl se vad mannen säger. Vi måste flytta in det när Mini kommer. Det fungerar ju inte att byta blöja mitt i natten på honom medan Gabriel sover tänker jag. Så in med skötbordet på toaletten. När det är där inne, kan vi dessutom städa av Gabriels rum helt och hållet.

Kolla, tre av fyra rum klara på en gång. Bara det rum Lucas bor i, samt hallen kvar. Och vi fick lite inspiration till Lucas rum. Det blir nog att vi flyttar på skrivbordet och sängen för att få bättre ljus. Inte helt bestämt ännu, men kanske. Blir nog att vi flyttar upp den anslagstavlan som jag har till mitt kontor, upp till rummet. Ska eventuellt måla om den också. Om vi möblerar om så passar vi ju såklart på att även städa av hela rummet. Sist men inte minst har vi hallen. En av grejerna åker direkt in i klädkammaren. Det är trådbackarna med sängkläder. Sen är det bara en KALLAX från IKEA kvar och den ska inte vara i hallen heller. Så den ska vi tömma och så kan jag lägga ut den på loppis direkt. Blir den såld så blir den, annars slänger vi den. Och så blir hallen också städad. 

Om vi gör alla dessa grejer så har vi gjort hela övervåningen så långt vi kan. Jag ska kolla över vad vi har för grejer på hyllorna i vår ena garderob. Om vi kan tömma av en hylla kan vi flytta in den hyllan till Gabriel, det behövs en till. Ska se om vi kan ta oss till tippen en dag också. Antingen nu i veckan eller i nästa vecka. Har en del som ska kastas nu, men antingen är det bara kartonger eller så är det även lite möbler. 

Vi åkte och handlade idag med. Tog bilen för Jonas skulle pumpa däcken när vi ändå var igång. Så vi handlade en del. Och ser ni vad jag ser? Jonas satte på Gabriels skor på fel fot! Första gången det hände, men det lär inte bli sista gången, säkert inte för mig heller...


 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag