Långfredag

 Varning för gnällinlägg!

Idag har det varit en lång dag, kanske för att det är långfredag? Vaknade som vanligt av Gabriels skönsång genom babymonitorn så han fick komma in till oss och sitta och lyssna på babblarna. Det är inte alltid han tittar men vi sätter igång det så vi kan få ligga o dra oss en stund i alla fall. 

Sen har det bara rullat på - telefonen ringde min-stop mellan mor och mig. Handlade mest om påskägg. Hon behöver nya, jag sa att jag har. När kommer Lucas in och så vidare. Jag kollade ägg, vi har ett jättestort, sex normalstora (två är inte med på bilden för dom har jag redan gömt) samt två små. Jag, Jonas och Gabriel åkte sen till Lekia. Vi skulle kolla efter Babba men de hade ingen. Tanken var att lägga Babba i det stora ägget så Gabriel får det. Han äter ju inte godis och visst han kan få bara pengar men det sätts ju in på sparkontot så det används inte än på många år. Ja jag vet att det är bra att sätta undan pengar, men vi sätter undan själva varje månad, plus att han får pengar vid alla högtider. Så istället sa vi att mormor o morfar kan köpa en babblare i ett påskägg denna påsk. 

Babba fanns inte så vi åkte vidare till Maxi och handlade. Tyvärr fann inte Babba där heller så vi köpte Dadda istället. Lite småsaker som behövdes och sen hem igen. Lunch och sen tv-spel medan Gabriel sov. Till slut kom Lucas in. Han sa knappt hej för han skulle ställa upp resväskan. Sen sa han hej och sen såg jag honom inte mer. Däremot hörde jag honom. 

Ingen börjar alltså spela tv-spel direkt. Och det går inte bra för honom. Så han blir arg. Vet inte hur många gånger jag sa till att han ska sluta skrika. Det tog seriöst inte 20 minuter så hade han den tråkigaste inställningen ”du bara tjatar. Du gnäller”. Frågade om han var hungrig. Nej det var han inte. Okej för vi hämtar från donken nu. Oj han var visst hungrig. Men det var ju viktigare att spela än att äta, tills man får veta att det är mat från donken förstås. Försöker få ner honom innan maten för att han inte ska starta någon ny match eller sådär men det går inte få kontakt med honom. 

Han sitter seriöst och bölar för de går dåligt, men sluta spela? Nej det går inte. Hela kvällen slutar med att han spelar med oss trots att jag inte ville för jag blir så trött på hans beteende. Han får mer speltid för han ”visste ju inte” att vi spelade fortnite. En stor lögn och jag blir bara irriterad. Eftersom han sen inte låtsas om något utan kunnat sitta med telefonen i 10 timmar idag med (gränsen är fem), får han inte en minut extra. Plus att jag och Jonas spelade en stund själva, och det fick inte vi för han var ju inte med. Nej de e verkligen kul att han kommer hem med detta humör. Allt är fel och vi får inte säga något. Han sa att han skulle plocka upp resväskan. Nix den stod mitt på golvet med allt i. Han fick leta påskägg, men eftersom det tog mer än fem minuter att hitta dom, då fanns det ju inga ägg och vi ljög bara. Kul unge verkligen. Så nej, nästa år gömmer jag inte ett enda ägg, tror inte ens jg köper något till den pessimistiske ungen. Är så trött på att bara få skit. 

Ja att hans skärmtid tog slut var ju också mitt fel för jag ville ju inte göra något. Så det är med andra ord mitt fel att han knappt ens säger hej och sen sätter sig o spelar. 

Som sagt, gnällinlägg. Ni med barn i samma ålder, har ni samma beteende hemma? Bara skärmar? Vi bara tjatar och gnäller? Vet ju att en del av hans beteende är hans diagnoser, men jag pallar snart inte mycket mer. Är så glad när det är lugna stunder men det är det knappt nu. Nu är det bara gnäll, gnäll och gnäll. Så fruktansvärt irriterande. 

Imorgon är det påskafton ochiffrerat ska stå ut med hela min familj. Jag är verkligen inte upplagd för en sådan dag när man har gnällspiken. Det värsta är att jag kan tänk mig att stanna max två timmar, men då är jag ju dum i huvudet för han vill ju ha med sina kusiner. Kusinerna dom sitter med sina skärmar och gör ingenting och Lucas gnäller över att alla är tråkiga. Japp, jag ser verkligen fram emot morgondagen. 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag