Hur ska man tänka kring mat och klimat?

 Jag såg nu på morgonen en artikel som handlar om mat och hur det påverkar klimatet. Vi pratar ju mycket klimat här hemma. Kanske inte vad maten gör för avtryck, men om el, diesel och bensin. Dom siffrorna jag använder för Lucas är ju helt och hållet fel, men jag har ingen aning om påverkan och så vidare, däremot vet jag ju lite kring de följder som blir med tanke på hur regeringen ser på exempelvis våra drivmedel.

Artikeln jag såg handlade i alla fall om skolan och deras mat. Hur de tänker för att förändra klimatpåverkan. De tänker inte att allting ska vara vegetariskt, däremot tänker de att det de kan göra är alltid bättre än att strunta i det, kan man säga förenklat. Visst är det familjer som gnäller om att barnen inte får äta kött och så vidare, men det är också familjer som tycker det är helt okej att barnen får testa nytt. Och det är ju positivt.

Jag tycker absolut vi äter för mycket kött. Men vad för kött äter vi egentligen? Igår när vi stod och funderade på vad vi skulle äta under veckan så blev det kycklingfärs och kycklingfilé. Inte massa rött kött. Jag och Gabriel försöker äta fisk med till lunch men det har varit svårt nu det sista. Jag orkar inte stå och laga både lunch och middag så det har blivit mycket rester. Vilket i och för sig är bra, maten ska ju gå åt och inte slängas så det är absolut positivt att vi kan äta rester. Men samtidigt blir det ju att vi äter samma mat hela tiden. 

Jag tror inte jag någonsin kommer bli vegetarian, men om man ser till att äta mindre mängd kött varje vecka? Jag vet inte, men varför inte. Samtidigt är det svårt att tänka på dessa saker i denna familj. Lucas äter ju bara sina pannkakor eller tacobröd. Jonas är inte förtjust i fisk. Ska jag då laga olika maträtter till olika personer? Eller ska vi bara inse fakta och försöka göra saker och ting bättre på andra håll? 

Som detta med miljön. vi kör nästan aldrig bil mer än när Jonas åker till jobbet och om vi har ärenden utanför stan, exempelvis när vi måste till Eksjö, Nässjö eller Jönköping. Nu är det inte ofta vi åker, eller ja vi åkte ju till Eksjö en gång i veckan nu under hela mars månad, men nu är det bara en grej inplanerat i april tror jag och det är ett läkarbesök för mig i Jönköping. Men när jag ändå åker passar jag ju då på att göra alla ärenden vi har - läkarbesöket, IKEA och andra affärer som vi inte har här hemma passar vi på att besöka. Nu ska min mor följa med, hon har lättare att hitta än jag vad gäller sjukhuset i Jönköping, kanske kan vi parkera vid IKEA och gå till sjukhuset? Så behöver bilen inte rulla mer än nödvändigt? 

Vi köpte en cykelvagn som vi verkligen har använt. Minst en gång i veckan har vi tagit den till Maxi och handlat mat. I förra veckan var det så mycket vi skulle handla så då tog vi bilen, vi hade aldrig fått med oss allt hem annars, och igår fick vi ta bilen för Jonas behövde pumpa däcken. I övrigt är det cykeln som gäller. Men för stunden är det kallt, jag har ingen jacka och Gabriel fryser tänker jag så vi har inte cyklat så mycket nu utan passat på att tänka framåt när vi ändå kört med bilen till affären. 

När vi cyklar passar vi även på att ta med en eller två kassar skräp. Eftersom jag har mina cykelkorgar får det rum. Så numera sorterar vi inte plast för sig och metall för sig här hemma. Allt hamnar i samma kasse som vi sen tar med till återvinningen och sorterar på plats. Det tar typ fem minuter att stå där så det är ju inte så att vi har med hur mycket som helst. Så oerhört smidigt och jag känner själv att jag är så nöjd med det lilla vi gör. För det räknas. Men vi inser ju också att det lilla vi göra inte ens är en droppe i havet av allt vi kan göra, men vi börjar smått och så småningom blir det mer och mer. Så mycket som vi redan sorterat i år, har vi kanske gjort på ett helt år innan. Okej nu tog jag nog i lite, men om vi säger så här - så mycket vi redan lämnat till återvinningen är definitivt mer än vid samma tid förra året. Vi har nämligen en tendens att samla på oss ordentligt med plast, metall, glas och kartong innan vi ens åker och sorterar. Vi snackar att bilen är full! Förra året precis innan min födelsedag (det vill säga för exakt ett år sen) fyllde jag vår bil, plus att mor fick ta en del i sin för att vi ska få bort allt. Förstår ni då hur sällan vi åker? Vi sorterar och slänger men alltför sällan så det blir ett problem istället. När vi nu tar tag i det på en gång, känns det inte tungt alls.  

Jag vet egentligen inte vad jag vill med detta inlägg, inte mer än att berätta att vi försöker så gott vi kan att tänka på vår miljö och vårt klimat. Vi kan inte göra allt, men vi kan göra lite åtminstone. Det viktigaste idag för mig är att tänka på vad vi lagar för mat och hur mycket vi lagar. Vi har gått från att slänga massor av mat, till att knappt aldrig slänga något. Visst slänger jag fortfarande mat, men nu kanske vi slänger en portion som räcker till ett barn, innan hade Jonas inga problem med att slänga rester som jag kunde ha med mig till jobbet i två dagar. Men det är så olika hur vi tänker. Och på tal om mat, nu ska jag plocka upp kycklingfärs ur frysen. Här äntligen fått tummen ur och fryst in lagom storlekar på maten så vi inte har rester i flera dagar. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag