Kalas för mig och Lucas

Idag har vi haft kalas för mig och Lucas. Det blir ju alltid ett dubbelkalas eftersom vi fyller med tre dagars mellanrum. Eller ja alltid och alltid, när jag fyllde 30 firade vi inte tillsammans. Då hade jag en större fest för familj och vänner, sen firade vi Lucas själva en annan dag.

Dagen började i alla fall med att jag som vanligt var trött. Vakande tidigt och kunde inte somna om. Sen vakande Gabriel också så jag trodde det var kört. Men jag vände mig om, lät Jonas ta Gabriel och vi somnade om allihopa igen så det blev lite mer sömn i alla fall. Smörgåstårta till frukost, älskar när vi har goda rester som går att äta även till frukost. Sen hade vi ett par grejer att handla på maxi. Jag hade medvetet väntat med att handla det eftersom en av sakerna var frallor och de är ju godast färska. Så när jag var klar hoppade jag upp på cykeln. Men jag var osäker på om jag skulle få med mig alla grejer så Jonas skulle komma efter när Gabriel ätit upp sin frukost. Så jag handlade frallor, grönsaker, yoghurt och mjölk innan jag kom ut till cykeln. Jag insåg dock att jag glömde köpa kex. Eftersom vi inte bakade igår, ville jag ha något mer till tårtan, och jag hade tur. Jonas var bara några 100 meter bort så han kom, gick in och köpte kex och sen cyklade vi hem igen. Jag insåg dessutom att vi idag går in i vecka 30 (29+0). Och jag sitter på en cykel! Tänk så olika det kan vara mellan graviditeter - med Gabriel kunde jag knappt gå så här sent i graviditeten, eftersom jag hade sådan foglossning. Den kom ju redan innan vecka 10. Det är först nu under veckan som jag verkligen känt av foglossningen. Men då känner jag den rejält. Inte att det hugger till som en varning eller så, det har jag känt tidigare. Nu är det att jag har ont varje dag, men beroende på vad jag gör, kan jag känna av den mer eller mindre. Men jag är så tacksam att jag kan röra mig så fritt som jag kan, det är en enorm frihetskänsla. Däremot är det ju min häl som sabbar allting för mig nu, men förhoppningsvis kan jag överleva ett tag till med detta och att det sen släpper av ordentligt när jag förhoppningsvis tappar vikt efter förlossningen.

Väl hemma satte vi igång med förberedelserna. Jonas plockade av bordet vi skulle sitta vid, jag började med tårtan. Sen fick Jonas fortsätta med grönsaker och han dammsög källaren och plockade undan lite. Tårtan som blev var vanlig sockerkaksbotten, ett lager med vaniljkräm, ett lager med jordgubbsgrädde och över tårtan samt runt den bredde jag ut grädde. Sen spritsade jag grädde runt om och på den. Sist la jag kiwi och mandariner som garnering. Beroende på vad vi gör vid midsommar, vi har ju faktiskt ingen aning eftersom Mini är beräknad 14 dagar senare, men då kommer jag göra en sådan här tårta också fast med jordgubbar på toppen istället såklart. Skulle jag vara på tok för trött av graviditeten, räcker det gott och väl med jordgubbar och glass/mjölk/grädde i tallrik. Det tråkiga är att det bara är jag som äter det då och då är det knappt lönt att handla hem. Vi hade en kladdkaka också, eftersom Lucas inte äter tårta. Den köpte vi, eller rättare sagt, vi fick den från Maxi. De bjöd på en nu när jag fyllde år så det var ju perfekt. 

Så det blev frallor med olika tillbehör och senare blev det tårta eller kladdkaka. Det fanns även kex att plocka, eller dumlekolor. Vi tog dessutom fram en ask paradis som blev över efter julen. Vi har en tendens att köpa hem lite askar och sen äts de inte upp. Jonas har ju någon gång fått stora askar från jobbet med så vi har haft mängder. 

Efter frallorna, men innan tårtan, öppnade vi presenter. Jag fick en nattkräm av mina föräldrar samt en peng in på swish. Av min syster fick jag en ny plattång. Min gamla har legat och samlat damm i tre år så jag vågar seriöst inte använda den. Så jag blev nöjd med mitt. Lucas fick ett kort laddat med pengar till bion av min syster, och av mormor och morfar fick han en kickbike. Perfekt eftersom hans gamla har gått sönder. Nu hoppas jag innerligt att vi kommer iväg till tippen i veckan, vi börjar få rejält med skräp här nu. 

Lucas kommer såklart få mer presenter framöver, han fyller ju först på måndag. Då ska han få det vi har köpt. Min bror och hans familj kunde inte komma. De har lätt panik just nu. Nästa helg börjar husvagnssäsongen och de har fortfarande inte hittat någon ny. Eftersom de är sex personer har de lite krav på vad den måste innehålla och så vidare. Sen kan de heller inte gå på hur stor vagn som helst, campingen har inte tillräckligt stort utrymme för en riktigt lång vagn. Så de är lite låsta. Dom trodde ju de hade löst allting för någon vecka sen, de skulle troligtvis dragit med en hem efter skidresan. Men när brorsan ringde dom om tid och plats, visade det sig att de inte kunde sälja den just nu på grund av en familjesituation. Så därför blir det lite panik nu då. 

Hur som helst, vi firar Lucas på måndag. Sen blir han troligtvis firad hos sin pappa om två helger när han är där. Vet dock aldrig riktigt vad han får där eftersom vi inte vill ha hem det hit. Bättre han har kvar det där helt enkelt. Så lite mer grejer kommer han i alla fall få. 







 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag