Påskafton

Påskafton idag och vi var som vanligt bjudna till Sjunnen. Eller ja det är ju inte alltid påskafton när vi åker dit, ibland åker vi långfredagen eller något, men i år blev det påskafton. Jag valde att göra en citronpaj till efterrätt. Inte för att jag behövde men jag var sugen på att baka. Och citronpaj har jag aldrig gjort innan så det kunde ju vara spännande. Jag valde ett recept från ICAappen. Det var ett smidigt recept så det passade perfekt när det var första gången men testar något nytt. Den enda förändringen jag gjorde var att jag använde sötströ istället för vanligt socker eftersom jag för tillfället har diabetes. Jag tvekade länge på om jag skulle minska på sötningen eftersom en annan hade kommenterat att det blev jättesött, men resultatet var rejält syrligt, hade faktistk behövt lite till eller några andra bär för att jämna upp citronen. Men den var absolut god och jag gör den nog igen men serverar som sagt med lite bär till. Utöver att vi åt paj var det vårt klassiska påskbord - julbordet typ. Till efterrätt fanns det även glass, kladdkaka och ostkaka med mycket tillbehör. Kaffe med såklart.

Efter all mat och fika fick alla barnbarn påskägg. Alla förutom Gabriel fick såklart godis. Förutom godis fick de även pengar, ja inte bonusbarnbarnen, de har egna far- och morföräldrar till det. Gabriel däremot fick ett stort ägg med babblaren Dadda. Han tyckte mest om ägget...men ägget lämnade vi i Sjunnen för det ska ändå kastas. Det var ett ägg som jag köpte för säkert 6 år sen. Då köpte vi en påse chips och la i till Lucas, men idag äter han inte chips så då behöver han inte det ägget. Och eftersom ägget varit med i några år, börjar det bli skamfilat och skadat i kanterna så idag var det dags att säga hej då och Gabriel fick gärna leka med det istället. 

Det har inte gått jättebra med Gabriel idag för den delen. Han har varit mycket gnällig och svår att trösta. Men han sov länge idag så det blev ingen välling. Sen är det säkert tänderna som irriterar. Även nu när vi la honom var det gnälligt, men det kan lika gärna varit för att han helt enkelt var övertrött efter dagen. Vi är ju en stor familj och alla var med idag förutom ett bonusbarn och Julias pojkvän. Men då blir vi ändå 18 personer om jag inte räknar fel. Så vi är många i familjen nu! 

Hur som helst, Gabriel åt i alla fall med god aptit. Vi gav honom alvedon hemma innan han la sig för lunchvilan. Den höll nog under tiden vi åt. Han tuggade i sig både kokt ägg, prinskorv, köttbullar och potatisgratäng. Men det är synd att han blir så rädd och osäker när vi är många, det  gör att han bara vill vara i famnen eller att man ska vara på nivå i hans höjd, det vill säga golvet. Jag kan för tillfället inte något av det. Eller jo han kan få vara i min famn men oftast ska han kasta sig runt hos mig så det är inte lämpligt alls. På detta sättet är det tråkigt att vara gravid, jag får inte samma möjlighet att mysa med Gabriel. Men när Mini kommit och förhoppningsvis vilar i sitt babynest, då ska jag passa på att ligga på golvet med Gabriel! 

När vi åkte hem, vilket alltid är för tidigt enligt Lucas, var det skönt. Eftersom vi är så många, blir man alltid trött i skallen. Lucas blev såklart tjurig att vi åkte, fastän han knappt 40 minuter tidigare gnällde över att det var tråkigt att kusinerna satt med sina mobiler. Men när vi skulle åka så var vi minsann tråkiga och hans attityd vände blixtsnabbt. Jag lyckades underhålla honom hemma genom att berätta om en tidning vi köpt till honom. Den innehåller bara sökord, det vill säga, dessa rutor med mängder av ord som man ska hitta bland alla bokstäver. Vi hittade den på Dollarstore för en tia typ så ville han inte ha den var det ju inte så att vi lagt de stora pengarna på den så att säga. Men han ville gärna leta. Förhoppningsvis kan vi locka med detta en gång om dagen så han kommer ifrån skärmarna. Jag sitter gärna och löser korsord samtidigt så för min del gör det absolut ingenting, tycker det är kul att sitta. 

Vad har ni hittat på i påsk?












Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag