Tre dagar i ett inlägg?!

Jag lovade igår ett nytt inlägg om veckan som varit och här kommer det. Tre dagar i samma inlägg, wow! Enjoy eller vad man säger, jag ska försöka att inte fastna för mycket vid detaljer men det blir ett längre inlägg än vanligt garanterat. I måndags eftermiddag började jag och Lucas lägga ett nytt pussel. Redan igår onsdag var det klart. Jag kände mig stressad över att starta ett nytt när jag visste att det skulle vara kalas på lördag så jag har pusslat som en galning. Eller ja inte som en galning, detta var ett enkelt pussel. När vi började sa jag till Lucas att vi letar fram alla kanter och lägger dom i en hög. Samtidigt lägger vi undan de bitar som såg ut att vara delar av bilarna. Så när vi väl gått igenom alla 1000 bitar, hade vi ganska mycket att pussla klart. När bilarna var klara var det ganska enkelt att fortsätta med det sista. Så det gick snabbt för att man kunde var mer strategisk med detta pussel. 

I tisdags gjorde jag något jag sagt att jag ska göra i ett år men på grund av pandemin och min hosta, tog det tills i tisdags som sagt. Jag och Gabriel gick till öppna förskolan! Kändes så märkligt att vara där. Hösten 2011 var jag där typ första gången, eller ja under sommaren. Då var jag där med Lucas och jag var nog där 2 gånger i veckan minst. Det var så uppskattat av både honom och mig eftersom jag fick träffa andra som också blivit mammor precis, som känner till de flesta sakerna som händer med den kvinnliga kroppen under graviditet, förlossning och efteråt. Men nu tog det som sagt ett år. Största anledningen är att jag inte haft någon att gå med. Det är alltid tråkigt att gå själv. Men sen har det också så att min hosta spökade ju mycket i början av Gabriels liv. Jag hostade i tid och otid. Och när man är mitt i en pandemi vill man absolut inte vara bland folk. Så Gabriel blev lidande för att jag hostade. Hur som helst, nu var det dags. Jag hade orken, jag har ingen hosta och jag kände att jag måste göra något under mina dagar. Så det blev att jag slängde på oss lite kläder och promenerade dit. Gabriel var rädd i ungefär 10 minuter innan han började krypa iväg från mig. Han var helt hänförd av sångstunden och att leka med andra leksaker. Så det blev en bra förmiddag. 

På kvällen lyxade jag till det med ett fotbad. Jag tog bort tejpen som fysioterapeuten satte förra veckan. Den har verkligen inte hjälpt ett skit. Två veckor har jag blivit tejpad och det har inte hjälpt. Redan samma kväll grät jag nästan av hur ont jag hade, bara för att jag promenerat tio minuter bort till öppna förskolan. Jag var ändå där i ungefär en timme innan jag promenerade hem i tio minuter. Efter det var det kaos med foten. Kunde knappt ta ett normalt steg utan att halta för mycket. Så ett fotbad för att lindra smärtan. Dessutom, behövde jag ta bort resterna av tejpen, den släpper mycket lättare när foten är blöt. Så jag tog rejält varmt vatten, satte ner fötterna och njöt av att det var ganska skönt. Men jag kan för stunden inte sitta bekvämt så jag satt inte alls länge, men tillräckligt länge för att känna att jag fick det jag behövde av vattnet. Medan jag gnuggade bort resterna från tejpen, insåg jag att min häl var rejält svullen. Så det är något jag ska berätta om imorgon när min fysioterapeut ringer. Idag har jag också haft rejält ont i foten. Vi åkte till Jönköping (kommer mer info nedan) och att promenera runt har verkligen triggat min fot. Så det är mycket haltande denna afton.

Igår slappade jag mest. Meningen var att vi skulle cyklat till maxi och handlat men jag var (som jag nämnde i det extremt korta inlägget igår) läskigt trött. Orkade verkligen ingenting och hade inte lust med något. Men på kvällen ville Lucas göra något så vi pratade kortspel och kände att det var dags att han lär sig byggare. Så vi pratade om spelreglerna när vi åt och sen testade vi ett på omgångar. Snabbt förklarat är byggare ett kortspel med två kortlekar. Alla som är med och spelar ska ha tio kort var. Det är sju vändor och man ska spara på olika grejer i varje omgång. När man sparat ihop det man ska, lägger man ut vid sin tur och efter det ska man bli av med de kort man har kvar på handen. Med andra ord vinner den som har minst antal poäng. Poängen läggs ihop över alla sju vändor. Lucas och jag spelade först två omgångar av den första vändan för att han skulle få chansen att lära sig. Sen spelade vi den andra vändan en gång också för att han skulle få testa på att samla på något annat. Sen var han trött. Blev nog för mycket eftersom det var ett nytt spel och Gabriel var vaken och fick titta på babblarna med pappa. Tv:n var ju på i bakgrunden så Lucas hade nog svårt att koncentrera sig. Men det gick bra och förhoppningsvis kan vi spela en kväll framöver sen. 

Idag däremot har det hänt en hel del. Eller det har inte hänt grejer, men det är lite på gång. Dagen började med att jag, Gabriel samt mina föräldrar hoppade in i bilen och åkte till Jönköping. Jag hade en läkartid vid 11.10 på Ryhov. Två gånger om året åker jag dit för undersökningar och nu var det dags för en av dem. Allting var i alla fall bra och jag kunde promenera därifrån. Redan när jag kom ut till bilen kände jag att det högg i foten men jag tänkte att det inte skulle vara någon fara, det släpper nog snart. Vi åkte istället upp till Asecs för att shoppa lite. Jag ville in på lite blandade butiker, några har vi här i stan men det finns mer utbud i Jönköping. Svårt att hålla sig till lokalt handlande då. Men jag köpte faktiskt ingenting i dom butikerna, det blev lite inköp på The body shop. Efteråt var det dags för lunch. Jag och Gabriel behövde äta och vi gick till det nya matområdet. Vi gick in i huvudentrén och tog av till vänster. Sen gick vi hela långa vägen ner till den bortersta utgången. Det ligger massor av matställen där, dels finns Café Nero, Chili och Wok samt Ruby´s. Ruby´s var där jag, Jonas och Emelie åt när vi var i Jönköping senast. Det finns även ett ställe med indiskt samt ett ställe till som serverar italienskt och svensk husman. Vi valde det sista alternativet. Och vi ångrar oss inte. Jättegod mat och mycket att välja mellan. Gabriel fick äta både potatis och pasta, kyckling och fläsk. Han fick äta pizzabröd och grönsaker så han var nöjd. Jag själv smakade på många rätter och blev proppmätt. Mådde seriöst dåligt efteråt. Mini hade svårt att ligga bevämt i magen också så det var kämpigt att fortsätta shoppa. 

Redan efter lunchen kände jag att foten var typ körd. Haltade och hade så ont. Men vi fortsatte och avslutade alltsammans på IKEA. Där hade jag lite grejer jag skulle handla och som jag behövde ha med mig hem denna gång så det var bara att börja kolla. Jag visade mina föräldrar vilket kök jag och Jonas ville ha, alltså vilka färger, luckor och sådant. Så vi tittade lite på de, och vilka lösningar vi kunde ha till och så vidare. Till sist kom vi fram till smådetaljer för kök och i bilden ser ni vad jag köpte. Den vita lådan. Nu har jag redan vänt på den så den står med kortsidan utåt. Då kommer lådan närmre skåpsdörren samt att den tar inte lika mycket plats på bredden. På den står det nu Gabriel och i denna låda ska vi förvara hans matburkar, majskrokar samt yoghurt och sådant som kan stå i skafferiet. Vällingen står bredvid i en av mina Tupperwarelådor. Så det blir perfekt. Köpte en låda till, den ska vara till Mini senare. Innan har vi ställt in matburkarna i skåpet men det har blivit stökigt. Vi har för mycket i skåpen helt enkelt. Under veckan som kommer sen ska jag försöka rensa och ställa iordning mycket mer, jag ska försöka komma ihåg att ta kort innan så ni får se kaoset som finns nu, och vad det kommer sluta med. 

Jag köpte även en stång att ha i köket. Som ni ser på bilden här till vänster, så är det stökigt. Vår diskbänk ser alltid ut såhär i princip. Det har stört mig så himla länge och jag står verkligen inte ut med hur stökigt det är. Ren disk kommer aldrig in i sina skåp i princip, ofta mitt fel men oftast Jonas fel. Han är så duktig på att diska, men han har mycket sämre på att plocka in det rena. Det slutar oftast med att jag blir förbannad, gråter på grund av hormonerna och att jag måste "göra allting själv" och sen får jag dåligt samvete eftersom jag vet att jag inte är bättre själv. 

Hur som helst, en stång blev inköpt med krokar till. Jag tog en ny bild, fortfarande lika stökigt men nu ser ni stången och krokarna. Imorgon ska jag försöka fixa till det helt och hållet. Tråkigt att behöva städa på sin födelsedag men så är det visst när man är vuxen. Tråkigt att jag är en sådan som älskar att fira födelsedagar, medan min kära make inte är av samma tanke. Att det finns ett barn i familjen som heller inte kan förstår andras önskningar, gör inte saken bättre. Så jag gissar att jag sitter hemma själv hela förmiddagen, plockar och städar (vilket jag absolut inte vill). På kvällen lagar jag någon mat eftersom det inte går att gå ut och äta eftersom ett av barnen inte äter något som vi andra tycker om. Jag hade gärna gått till Chili Thai, men där äter garanterat inte Lucas så det är bara tråkigt. Så jag får väl nöja mig med att laga något smidigt på födelsedagen. Jag har alltid älskar att fylla år, men nuförtiden är det så krångligt när det bara är jag som uppenbarligen tycker om att fira. Åter till dagens händelser. Jag handlade mer på IKEA - en låda att ställa i skötbordet på hyllan. Vet inte än ad jag ska ställa i den men det kommer jag snart på, troligtvis blir det att förvara lite mer blöjor i den sen när Mini kommer, eftersom lådorna i byrån kommer innehålla båda pojkarnas kläder framöver. Jag köpte även en sådan rullvagn jag berättat om tidigare samt en förvaring som egentligen är för sängramen, alltså att man hänger den över kanten. Men den tänkte jag också använda till skötbordet, ha lite småsaker i som inte får plats snart när vi har två blöjbarn. Dessutom köpte jag fyra nya örngott. Blev vansinnig när vi bytte sängkläder senast - vi har inte rätt antal örngott. Nu har jag som sagt köpt fyra till så förhoppningsvis blir det enklare. 

Så förutom städning imorgon, blir det lite plockande. Både vid diskbänken och förhoppningsvis uppe på toaletten. Kan vara kul att få iordning något i alla fall. Vi har dessutom diskuterat vårt staket nu med. Troligtvis börjar vi gräva redan i början på nästa vecka. Vi ska lägga ner något (hörde aldrig vad pappa sa att det var) så först ska det gamla staketet bort för det sitter drygt två meter kvar. Sen ska vi plocka bort kantstenen runt ett litet land och det landet ska sen försvinna helt. Vi kommer inte plantera något ute så direkt så det är bättre att nyttja det till gräs. Förhoppningsvis kan vi få till hela staketet under nästa vecka så vi är klara. Sen kan vi äntligen ta upp studsmattan så Lucas blir glad. Vi ska även putsa till häcken. Vi har två stycken, en som delar vår trädgård från grannens och en som delar vår trädgård från den allmänna trädgården. Vi är ju 10 hus som delar på en större gräsmatta så det är den jag menar. Så vi ska klippa ner dessa häckar med och sen fyller vi kärran med precis allt skräp vi har - planket, det vi klipper av på häckarna samt massor av skräp vi samlat ihop här inne i huset.

Jag ser verkligen fram emot kommande veckor och allt stök som ska bli. Att det äntligen händer något och att man inte bara går och planerar och funderar. Nu blir det äntligen av liksom. Staketet stoppar upp så mycket annat också, vi har inte kunnat använda vår altan än, våra utemöbler eller grillen. Eller ja grillen kan vi använda men det blir inte så. Vi måste plocka bort allting på altanen och skrubba den ordentligt. Sen ska vi spola av alla utemöbler. Vi ska spola av altanen flera gånger. Jag har tidigare nämnt att vi har en hel del spindlar som vi måste försöka bli av med. Så jag har bland annat läst att spola rent ordentligt. Sen ska vi ha lite "spindelspray" där det är som värst. Förhoppningsvis blir det lite bättre i alla fall. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag