Skärtorsdag

 Skärtorsdag idag och jag känner verkligen ingen påskstämning. Jag har inte ens införskaffat påskliljor detta år! Jag brukar alltid plantera ett par påskliljor i mina stora utekrukor samt ha någon inne i huset. Men i år har jag inte planterat något alls. Tror det är för att det varit så kalls på nätterna. Förra veckan var det ju till och med snö som föll! Så det är så svårt att veta när man ska plantera och inte känner jag. Sen har jag väl helt enkelt glömt bort det eftersom dagarna går i ett just nu.

Graviditeten går framåt men nu börjar det kännas att man är gravid. Börjar känna av lite foglossning samt att jag nu ser att magen börjar växa mer uppåt och utåt. Nu ser jag inte bara tjock ut, nu börjar jag se gravid ut med. Vi är i vecka 27+5 och jag ska verkligen vara tacksam att jag mått så bra som jag gjort! Jag menar, jag har kunnat promenera flera dagar i veckan, jag har kunnat cykla och hålla igång på ett helt annat sätt än förra graviditeten. Så jag är så glad och tacksam. Nu som sagt så känner jag av foglossning så jag försöker ta det lugnt, men samtidigt är det svårt eftersom man är så pigg i kroppen. Samtidigt är jag helt slut i skallen. All energi går nu åt till att baka Mini så allt galet som Gabriel eller Lucas hittar på, gör att jag blir totalt full av kaos. Så typiskt att det är påsklov och Lucas då är ledig. Det gör ju inte saken bättre när jag mår som jag mår. Och så får jag dåligt samvete för att jag inte orkar. Men innerst inne förstår Lucas mer än vi tror. Vi har kunnat spela tv-spel tillsammans två dagar, igår åkte han till mormor och morfar och ville stanna till imorgon och det är okej för mig. Han sitter inte alls lika mycket med telefonen där ute och han har ju inget tv-spel så det är absolut inte lika mycket skärmtid. 

Men åter till idag. Skärtorsdagen. Jonas kom hem tidigt inatt. Det gör de alltid innan en storhelg, eller röd dag. Då slutar de tidigare och  ingen var gladare än jag. Då får jag hjälp på morgonen och det har varit riktigt tungt denna vecka eftersom jag som sagt är så trött. Så Jonas gav vällingen och jag låg i halv koma i sängen. Hela dagen blev hyfsat förstörd. Jag hade helt plötsligt mer energi än vanligt, men Gabriel hade somnat om på morgonen vilket gjorde att han vid vanlig sovstund inte ville sova. 

På sätt och vis gjorde det ingenting, jag hade nämligen fått ett fantastiskt mail. Josefin hade gjort klart våra förstoringar och album! Så vi kastade oss in i bilen (efter att jag sköljt ur blekningsmedlet ur håret) och åkte dit. Efteråt åkte vi till Dollarstore där jag ville ha tag på en whiteboard men just den jag var sugen på var slut, eller så såg jag den i en annan affär. Vi kom därifrån med lite påskmust i alla fall. Efteråt passade vi på att kolla lite på ÖoB. Ibland åker vi bara till dessa affärer för att det är lite kul, det händer något i den grå och trista vardagen. 

Väl hemma fick vi öppna våra paket, det var två stycken och jag är förstummad! Så himla fina bilder Josefin tagit. Det är galet hur hon fångat glimten i ögat på båda grabbarna. 

Detta var ju Gabriels ettårsfotografering. Så mest fokus är ju på honom. Men jag ville ha lite syskonbilder också så vi tog några med Lucas med. Min tanke var att vi skulle skaffa en förstoring på Gabriel till vår vägg, samt ett album med båda två i. Så gjorde jag för 10 år sen när Lucas fyllde år. Det blev en förstoring och ett album. Men det är nya tider nu och en betydligt bättre fotograf. Hon hade inte samma sorts album men vi kunde anpassa det med några färre bilder. Kändes som att 20 bilder på båda grabbarna skulle bli för mycket. Så ett album med 14 bilder blev det och det är kanonfint men jag har glömt fotografera hur det ser ut. Det är i alla fall i mintgrönt mjukt skinn. Innehållet är bilder på båda grabbarna ihop, någon bild på Lucas ensam, och sen Gabriel ensam. Han både står upp och sitter ner i olika positioner och vid olika bakgrunder. 

Jonas ville dessutom ha ett collage på grabbarna. Jag var inte beredd på det. Det är det som är lite jobbigt med mig - jag har en tydlig bild på vad jag vill ha och sen är det bra med det. Inte för att jag vill bestämma eller något, Jonas var med på samma tanke, men när man sitter där i Josefins visningsrum så blir man inspirerad till andra sätt. Och det är jättesvårt för mig att tackla. Men jag säger ju inte nej, blir ju bara glad och tacksam eftersom vi kan välja fler bilder. Så vi valde som sagt ett collage där två bilder är på Gabriel och en är på grabbarna tillsammans. Och jag är verkligen så nöjd! Gabriel var ju till en början missnöjd med att bli satt på golvet och inte få vara i pappas famn. Så fastän han är missnöjd, blev ju minen kanon! Mittenbilden visar en min som är mellan skratt och förtvivlan, och den är så söt så vi var tvungna att ha med den. Bilden till vänster, när Gabriel stoppar fingret i munnen, var också klockren. Just den veckan var det fingrar in i munnen hela tiden. Gissar att tand nr 9 var på väg men vi visste inte om det då. Men leendet kom fram till slut tack vare babblarna och pappa kunde gå undan. Dessutom fick han leka med klossar där hans namn stod. Det var tur att Josefin fick någon bild med hans namn, han var snabb med att välta tornet hela tiden. 

Förstoringen jag ville ha var svårast att välja, som vanligt. Under fotograferingen tog vi fram kaninen Gabriel fick när han föddes. Den fick han av familjen Fransman. Jag hade gärna haft med en bild eller två där kaninen fick plats, men inte en enda bild med kaninen blev bra. Så tråkigt! Gabriel lät inte kaninen vara, den fick inte sitta i stolen mer än en mikrosekund så Josefin hann helt enkelt inte trycka i tid. Men istället satt Gabriel typ stilla i en gungstol i trä. Det är så skönt att ha en fotograf som har så mycket rekvisita som Josefin har. Det finns klänningar för gravida, skira tyger i olika färger. Hon har tyllkjolar till småttingar och hon har mängder med filtar och stolar, pallar och lådor. Dessutom har hon mängder av "baljor". Dels träbaljor att sitta i, dels baljor av plåt som även kan användas till att fylla med vatten eller liknande och barnet kan sitta i baljan. Så det finns att välja mellan. Hon har ju dessutom flera olika färger på bakgrunderna så valmöjligheterna är så många. 

Men åter till förstoringen. Vi valde som sagt en av bilderna när Gabriel sitter på en gungstol. Dels för att bilden på Lucas i samma ålder är en bild när han sitter på en låda. Om jag kommer ihåg det ska jag ta ett kort så ni kan få se skillnaden men också likheterna. Eftersom båda tavlorna kommer hänga bredvid varandra, och senare kommer även Mini hänga där också, så var det smidigt att han satt. Det blir liksom samma, fast det blir olika med tanke på att Gabriel sitter i en vit gungstol, och Lucas sitter på en stor trälåda. 

Återigen, jag är supernöjd med dessa bilder. Det är så roligt när man får så bra slutprodukter. Det kostar ju en del, både fotograferingen och bilderna i sig är dyra. Men det är det värt när man ser hur bra det blir. Detta är ju minnen vi kan se tillbaka på resten av våra liv. Och förhoppningsvis är det bilder som våra barn sen kan ta med sig till sina framtida hem. 

För att återgå till att det är skärtorsdagen, ikväll fick jag spontant ur mig att vi kan ju städa toaletten där uppe. Det som vi skulle gjort förra veckan men som aldrig blev av, som vanligt. Det händer inte mycket här. Men Jonas tog med dammsugaren och gick upp. Han började dammsuga, kanske fel ordning för jag hade hellre dammat först, men jag kan inte begära allt av honom. Under tiden passade jag på att skura ur badkaret. Gabriel blev vansinnig och jag lät honom helt enkelt bada. Under tiden han satt och plaskade, fortsatte jag städa inne på toaletten och Jonas dammsög resten av övervåningen. Det var jag inte beredd på men återigen, jag klagar inte. När Gabriel badat klar gav jag honom en massage med barnolja, det var längesedan och jag kände att hans hud var lite torr. Han vägrade vällingen, även från pappa så han fick lägga sig utan. Vi sitter ju uppe ett tag till nu så han kan ju vakna om en stund och få välling för att sen somna om igen. 

Nu är i alla fall hela övervåningen städad. Vi har dammat, dammsugit och torkat nästan alla golv. Lite svårt att torka inne hos Lucas och Gabriel han ju som sagt lägga sig innan vi var klara, men det är gjort! Nu kan jag slappna av med det och förhoppningsvis hjälper Jonas mig att hålla ordning däruppe. Om en vecka är det ju kalas så det kan ju vara trevligt om det är någorlunda rent i huset. 

Nu ska vi plöja film. Vi har så mycket att titta på, så många spel att spela, men hur ska vi hinna? Men nu är vi lediga så vi passar på att kolla lite filmer. Ikväll blir det "Greenland" med Gerard Butler.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag