En kväll på gästvänligt

Nu blir det lite reklam för ett event som händer i Holsby lite då och då. 

I slutet av 2021 annonserade Holsby frikyrka ut att de skulle börja med ett event som heter "gästvänligt". Detta event är en talkshow med olika gäster. Efter intervjun/talkshowen ingår det en kvällsmacka och en härlig gemenskap. Detta är ju ett perfekt sätt att få igång livet igen efter pandemin och det är lite tanken bakom det hela. Det kostar en slant att gå på detta event, men det är för en bra sak. I Holsby vill de nämligen bygga en ny kyrka, den de har nu har de vuxit ur. Och förhoppningen är att de i den nya kyrkan sen ska kunna ha även dessa kvällar men förhoppningsvis i lite större format. Så efter alla omkostnader på dessa event, går alla pengarna rakt i byggkassan. 

Första kvällen var den 23 februari. Jag kunde inte gå eftersom det var någon i vårt hus som fyllde ett år. Men så fort de släppte biljetterna till kväll nummer två (6 april), bokade jag två platser. Att gästerna som dök upp dessutom var våra lokala kändisar Martin och Jakob i MOJ, gjorde ju att det skulle bli mer intressant. Jag bokade som sagt två platser och den andra platsen var till antingen till Jonas eller till mor. Det slutade med att det var mor som följde med. Och hon ångrar sig inte! 

När vi klev in i kyrksalen, där det hela skulle utspela sig, slogs jag av att det var så lugnt och mysigt. De hade tagit bort de klassiska kyrkbänkarna, som man ofta får lite träsmak av, och ställt in mjuka sköna stolar istället. Bara det gjorde att det blev en mer stämningsfull atmosfär. De hade dukat upp snyggt och diskret bakom dessa stolar så att det efter talkshowen bara var att sätta sig vid dukade bord. Levande ljus, dimmade lampor och en lugn stämning helt enkelt. 

De som håller i själva intervjun och som är lite frontfigurer är två som jag känner sen långt tillbaka - Herr och Fru Lägervik, eller Andreas och Emma som jag känner dom som. Jag har alltså varit ungdom i denna församling en gång i tiden så denna kyrka är ju lite som ett tidigare hem för mig. Emma höll i intervjun denna afton och Andreas höll i utmaningar och att bläddra bland bilderna i powerpointen som skulle visas. Intervjun var verkligen lättsam. Jag känner ju inte Jakob personligen men jag har ju träffat Martin mycket i skolvärlden. Och det var intressant att se en mer privat sida, samtidigt som komikersidan kom fram. 

Jag nämnde utmaningar. Det fick två utmaningar. Den första var att de är ju komiker, men de första komikerna var ju gycklare senare cirkusartister. Nu kan en av ungdomarna i kyrkan cykla enhjuling så Martin och Jakob fick just visa sina skills i enhjulingscykling, de hade inte jättemycket skills kan jag väl säga men det var roligt att se. Andra utmaningen de fick innan intervjun var slut, var en utmaning var. De skulle visa prov på sin improvisation. Martin fick "tips från coachen" från parlamentet. Alltså att han fick påståenden han skulle uppfylla, typ prata med viss dialekt eller prata om en viss sak på ett visst sätt. Jakob i sin tur fick att han skulle komponera ihop en sång, ja han är den som spelar instrument och sjunger av dom, som skulle innehålla vissa ord.

Efter intervjun fick vi som sagt sitta ner och fika. Det var en smörgås från trakt forest hotel som ingick i priset. Trakt forest är ett lokalt företag med ett hotell ute i skogen och där man verkligen kan njuta av naturen. De öppnade förra sommaren men vi hann inte åka dit, förhoppningsvis kanske vi kan göra det denna sommar. Det svåra är ju Lucas, han äter ju bara där han är bekväm och där han vet att det är "rätt" mat/fika. Så vi får se hur det blir med det. Det kommer ju en bebis i sommar med så det kan bli lite mycket för oss kanske? 

Hur som helst, snart kommer det information om en ny gäst som kommer till gästvänligt. Jag hoppas att jag kan gå, men jag tror redan jag hade planer den kvällen, men vi får se om jag minns rätt datum eller inte. Jag rekommenderar i alla fall alla att gå på detta, åtminstone fundera på det. Man ska inte räkna bort evenemanget bara för att det är i kyrkan, dom i Holsby är så trevliga och vänliga mot alla. Så missa inte nästa gästvänligt, jag meddelar när det kommer, och om ni följer mig på instagram eller facebook, kommer ni definitivt bli påminda om nästa kväll.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag