Vårt sovrum

Här ligger jag i sängen en lördagskväll. Jag läser mina älskade böcker om Isfolket. Blev precis klar med den sjätte boken och innan jag fortsätter tänkte jag uppdatera här.

Jag har idag pratat med Jonas om alternativ till vårt sovrum. Vi har ett enormt sovrum och det används typ inte. Sovrummet går från vägg till vägg på bredden av vårt hus, så vi har snedtak på de båda kortsidorna. Idag har vi en MALMsängstomme från IKEA och från huvudändan till starten av snedtaket är det endast 15 cm ungefär. Vi kan (som ni ser på de dåligt tagna bilderna) inte ha sängen mot någon av långväggarna då vi på den ena sidan har dörren in till rummet, och på den andra sidan har fönster och balkongdörr. Inte mycket till val med andra ord. 

Så sängen står helt enkelt mot ena kortsidan, sen är det en stor tom yta mitt i rummet och i andra kortsidan är väggen tom, förutom några småsaker som inte ens ska vara där, men vi är ju inte snabba med att plocka undan. 


Här ser ni en långvägg. Dörren går till resten av huset. Ni ser två garderobsdörrar, en har vi sängkläder och gardiner i, den andra har Jonas hängt tröjor och sådant i. Mina kläder är precis utanför sovrummet i en större garderob. 



Här ser ni den andra långväggen. Fönster och dörr täcker ju hela den delen av denna väg som inte har snedtak. Vi kan inte göra så mycket med denna vägg tyvärr. Gardiner har aldrig kommit upp eftersom de tidigare ägarna har satt rullgardinerna på väggen, istället för inne i fönstret. 



Här ser ni den andra kortänden. Byråerna har vi ställt där, den lilla hade jag mina kläder i till en början men eftersom jag alltid går upp före Jonas, kunde jag ju knappt se mina kläder, och därför hamnade allting ute i klädkammaren istället. 

Jag tänker så här:

Första bilden igen. Plocka bort garderoberna och täck för hålrummet. Alternativt plocka bort allting så rummet blir lite bredare. Där garderoberna idag är, sätter vi en TV på ett väggfäste med vridarm.

Andra bilden. Plocka ner rullgardinerna samt persiennerna från fönstren. Eftersom vi i framtiden ska byta ut alla fönster och dörrar gör vi som i bebisens rum, målar detta tillfälligt. Köper nya rullgardiner som vi fäster i trävirket i fönstret istället för över. 

Tredje bilden. Här bygger vi en stor garderob som täcker hela kortsidan och går ut i rummet så nästan hela snedtaket försvinner. Den nya väggen ska ha två skjutdörrar eller kanske bara draperier, på sidorna. I mitten ska det vara en fast vägg och där ställer vi så småningom en ny säng till oss. Eftersom det blir en vägg utan snedtak, kan vi byta ut vår nuvarande säng till en exempelvis kontinentalsäng som är högre än det vi har idag. Jag tänker att väggen som blir bakom sängen kommer få en snygg fondtapet, medan resten av sovrummet kommer målas i någon annan färg än vitt, kanske någon blek pastellfärg eller liknande. 

I den änden sängen står idag, kan vi, när bebis börjat äta riktigt mat istället, flytta in fåtöljen, köpa något mindre bord och någon lampa så har vi en myshörna för exempelvis läsning. Och sen hitta någon snygg matta till golvet. 

Så på ett sätt kan det vara skönt att plocka bort garderoberna så att rummet blir bredare, eftersom det ska stå en säng i den änden av rummet, samt att det ska vara en tv på väggen. Men vi har inte gjort några mått eller något ännu, detta är bara en tanke i mitt huvud och jag vet inte om det är genomförbart. Men man kan ju mäta, skissa och fundera på det. Just nu har vi ändå inte tiden eller möjligheten att göra allt detta, det kommer ju en bebis snart! Men det skulle vara kul att kunna göra iordning rummen här uppe först. Detta är ju i så fall den största förändringen, bebisens rum var ju bara uppfräschning och det är ju vad det skulle bli i Lucas rum också - nya tapeter, lister och golv. 

Vad tror ni? Är detta genomförbart eller har jag funderat ut något som är på tok för stort för oss?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag