Snökaos!

Igår eftermiddag började det snöa. Det kom stora fina flingor och man önskade att det var början av december igen, inte slutet av januari. När jag var på toaletten vid 4 inatt fick jag dock en chock. Okej, jag visste att det hade snöat under kvällen eftersom jag tittade ut flera gånger och njöt av vyn. Det är något speciellt med snö som får ligga precis som den faller. Men inatt vid 4 på toaletten var jag inte lika glad. 

Vi flyttade ju in i huset i februari förra året så vi har inte upplevt någon snö här i huset ännu. Så chocken som spred sig i min kropp när jag fick på toa och såg att hela takfönstret var fyllt av snö! Då fick jag lätt panik, kände klaustrofobin smyga sig på. Det var så obehagligt! 



Jag blev klar på toan och tittade ut genom fönstret i bebisens rum och tänkte att nu var det mer snö än jag trodde. Man såg inte var trottoaren började eller slutade, det Lucas skottat under kvällen igår syntes inte, varken att gången var skottad eller att han lagt all snö på trädgården. 



Jag väckte Lucas som vanligt men han fick skynda på lite med frukosten och allt. Kommunen hade nämligen inte hunnit ploga mer än gatan så trottoarerna hade ca 2,5 dm snö, om inte mer. Jag väckte även Jonas för han blev ju tvungen att köra Lucas. Jag har sagt att Lucas kan gå till skolan så länge han är klädd för det, men när det inte är skottat och det är så mycket snö, då får jag ont i magen. Så Jonas sopade av bilen och Lucas passade på att skotta. Jag vet ett Lucas blev sen till skolan ändå, men jag tror att de idag har överseende med det med tanke på vädret. 




Jag kände mig sysslolös eftersom jag inte kunde hjälpa till. Foglossningen gör att jag inte kan ta i så mycket med bara ena sidan av kroppen, vilket man gör när man sopar av bilen eller skottar. Visst man använder ju hela kroppen såklart, men samtidigt belastar man ju ena sidan mer än den andra, och det ska jag inte göra. Så jag gick upp i bebisens rum och började bädda spjälsängen. Nu är den också färdig för bebisens ankomst! Troligtvis kommer sängen endast användas dagtid när bebis sover, all övrig sovtid kommer spenderas i vårt rum, men jag valde att göra iordning allt nu i alla fall.

Vi har ju ett mindre dilemma. Eftersom Jonas jobbar natt, sover han på dagen såklart. Men det gör att vi inte kan ha bebis sovande i vårt sovrum på dagen. Därför bäddade jag spjälsängen i barnrummet. Vi har fått en vagga av Jonas syster, men inte hunnit hämta den ännu. Den ska bebis sova i på helgerna, på vardagarna kommer bebis sova i ett babynest bredvid mig i sängen. Krångligt jag vet, men man får göra det bästa av situationen när Jonas jobbar som han gör. 

Att vi valt Mumin som sängkläder är inte något vi trodde. Men när vi tittade på sängkläder så sa jag ”så tuttinuttigt” om Mumin och sen tittade vi vidare. Vi slutade på Mumin ändå, fastän ingen av oss egentligen har gillar Mumin, men det är ju så himla gulligt så hur kunde vi inte välja det?!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag