Läsa böcker och lyssna på böcker


Ett av mina stora intressen är att få dyka ner i en riktigt bra bok. Det är något jag gjort redan sen tidig tonår. Jag var med i bokklubbar och plöjde varenda bok jag kom över. Idag kan jag både lyssna på böcker och lösa böcker. Jag läser hellre böcker än lyssnar, men som de senaste dagarna har jag lyssnat på fler böcker ändå. För mig är det lättare att lyssna på böcker som är förutsägbara, man kan göra andra saker samtidigt då. Medan böcker som kräver lite mer av läsaren, bör läsas så man kan backa tillbaka och läsa igen  vad föredrar du?

Som 14-åring sa min älskade moster Barbro åt mig att läsa ”Sagan om Isfolket” och jag sa ja. Det tog mig en evighet att komma igenom första boken! Och för ett ni ska förstå en evighet i mitt liv som tonåring - mer än två dagar. Boken var seg, handlade om saker jag inte förstod (fattigdom, pest, utegångsförbud) och jag tyckte det bara var tramsigt. Tills sista meningen av ett kapitel, efter det drog jag efter andan och sen sträckläste jag resten av boken. Så bra! Efter den var det ”bara” 46 böcker kvar...

Det som fascinerar mig med dessa böcker är att de böcker jag kallade mina favoriter för 15-20 år sen, är inte mina favoriter idag. Böcker jag tyckte var de sämre böckerna på den tiden, uppskattar jag mer idag. Det är verkligen intressant och se hur man själv utvecklas med åren och hur man påverkas av olika saker. Oh att man in uppskatta olika böcker olika mycket beroende på tiden som gått. 

Jag är med i flera grupper som handlar om böcker på facebook - ljudböcker, e-böcker och så vidare. Men just isfolket tillhör böcker jag vill lösa i bokformat. Idag var det mycket skriverier om just isfolket. Diskussionen började med en person som var ledsen över att hon endast hade ca 10 timmar kvar att lyssna på böcker, men att hon gläds åt alla som ännu inte börjat med denna skatt. Varpå en annan fortsatte med att hon endast läst en bok och det var den värsta hon någonsin läst. Den var dåligt skriven och hur man kunde skriva om att en homosexuell man var tvungen att bli heterosexuell och hur man skulle ”bota” denne. Jag var såklart tvungen att svara för kommentaren provocerade mig enormt. Ja det är fel att säga att ens läggning är en sjukdom och nej det går inte bota. MEN den boken hon läste utspelar sig på 1600-talet. Att vara homosexuell på den tiden var för det första enormt ovanligt så man tog det för en sjukdom som man kunde bli botad ifrån. Dessutom var det fritt fram att straffa dessa människor. Men i detta fallet handlade det om en person högt upp i militären, det var lika med dödsstraff. I detta fall var det dessutom ingen mannen föddes till, han blev förstörd som barn av sin far, fick en vriden bild på saker och ring. Så denne person blir faktiskt ”botad” men är ju såklart förstörd samtidigt eftersom hela livet har byggts på stora lögner. 

Jag förklarar sammanhanget för denna person och som det alltid blir - personen blir tjurig och kan inte ta att någon svarar med att man måste senap det med andra ögon, inte läsa att det utspelar sig idag osv. Men enligt denna person var det ju hemskt av en modern författare att ens skriva sådana här saker. Jag förstår inte hur man tänker då, ska vi strunta i hur folk blev dömda förr? Skönmåla allt? Författare måste få ta sig vissa svängar för att få historien att gå ihop, för det är ju ”bara” en bok. Eller ska vi skönmåla att nej vi brände/dränkte inte kvinnor förr som häxor för att grannens ko mjölkade inte ordentligt. Eller att nej homosexuella på den tiden levde öppet och visade stolt sin läggning. Tyvärr var det inte så. Sen ger jag inte att det författaren skriver är sant heller, men böcker ska tas med en nypa salt, om det inte är sann fakta. 

Detta stycke som kommer nu är rejäla spoilers för dessa böcker så har du inte löst dem, fortsätt inte läsa detta inlägg!!

Denna person som skrev att böckerna var dåligt skrivna osv, berättade att hon minsann fått lösa boken i ett utbildningssyfte på universitet. Meningen va att hela klassen skulle läsa samma bok och sen diskutera. Nu finns inte isfolket att köpa, varken i bokhandeln eller att låna på bibliotek. Så läraren hade delat ut olika delar av serien till olika elever. Några läste varsin bok i början, några från mitten och några från slutet. Vad var det för lärare? Att splittra upp böckerna så är det sämsta man kan göra. Böckerna handlar alltså om en släkt. De har en mörk historia och flera av dem har fötts med speciella krafter (häxor/trollkarlar). Vissa njuter av att kunna mer snön andra och använder det för egen vinning, medan anses vill glömma att de kan. Det är så det är från början. Sen ju längre man kommer in i historien nystas det upp att pga en riktigt ond man i släkten en gång i tiden la en förbannelse över dem. Därför föddes vissa till ren ondska och andra ”normala”. Dessa böcker handlar om dom som vill bli av med ondskan och deras kamp. Det är extremt mycket övernaturliga saker med i dessa böcker, där det simplaste faktiskt är om de är häxor eller inte. Ju längre du kommer in i historierna, desto mer komplext blir det. Det skrivs om demoner (nattdemoner, stormdemoner), om Lucifer och om djävulen, och om hur vissa döda klan integrera med vissa levande. Hur kan en lärare då låta en klass ha dessa böcker som uppgift? Hur kan denne lärare låta eleverna läsa endast en bok och inte ens den första, för att sen låta eleverna diskutera? Det är klart att man tycker böckerna är dåligt skrivna, man får ju inte hela historien! Eller i alla fall inte alla delar man behöver från de tidigare böckerna. Kvinnan som dagar böckerna berättade också att den bok hon läst tyckte alla var den värsta. Well, om det nu person hon påstår att några löst böcker från mitten av serien eller slutet, då är inte den hon läste den värsta. I vissa av böckerna skriver författaren att det var på grund av isfolket som så många dog under andra världskriget. Enligt böckerna var han som var Hitlers högra hand, så nitisk i sin forskning och sina bestraffningsmetoder, inte han själv. Att denna onda man som en gång föddes som isfolket, hade rätt o slätt tagit över hans kropp. Så enligt författaren var det till viss del isfolkets fel till massmorden. Men detta är absolut inte konstigare än att någon ska ”botas” från homosexualitet. Detta berättade jag inte i gruppen eftersom det är stora spoilers, men jag tog upp exempel som att i vissa böcker skrivs det om saker som man inte fattar alls, om man inte läst de tidigare böckerna. Så jag undrar på riktigt hur denna lärare ens tänkte när denne valde att ha isfolket med på litteraturlistan. 

Så nu ligger jag här, tänkte läsa ett kapitel eller två innan sömnen kommer. Vi får vaknar hur många böcker jag klarar innan bebis kommer och livet kanske ställs på ända. Dessa böcker måste jag läsa. Jag kan inte lyssna på dom som ljudbok. Jag har läst dem så många gånger så att höra någon annan läsa dem högt, känns bara konstigt för mig. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag