Zelda och planering

Idag är en bättre dag än igår. Inte perfekt men tillräckligt för att jag ska orka engagera mig. 

Gabriel vaknade vid 6.15 och ansåg att det var dags att gå upp. Jag klagade egentligen inte, jag går ju hellre upp tidigt och får saker och ting gjorda än ligger i sängen hela dagen. Så efter lite slappande klev vi upp. Lucas kom upp vid 8 och jag klagar verkligen inte, vill att han ska komma upp tidigt med med tanke på hans mediciner. Så klockan 9 fick Gabriel gröt och sen fick jag faktiskt lägga honom, han var jättetrött! 

Just då kom jag på att Lucas började ju spela Zelda: Breath of the wild på switch. Jag är ju med och hjälper honom med engelskan och lite sådana saker. Så han fick spela medan Gabriel sov. I vanliga fall sover Gabriel en enda gång och ett långt pass på 2-3 timmar. Denna gång sov han knappt 1,5 timme. Jag tänkte att det är ju egentligen bra, kanske blir han tillräckligt trött efter lunch igen så han kan sova en stund då med?

Men åter till Lucas och tv-spelet. Det är märkligt hur jag låter honom spela, samtidigt som vi två inte kan spela sådana här spel samtidigt. Eller ja, han styr och jag försöker stötta honom som sagt. Men han förstår inte riktigt grejen med Zelda. Han tycker det är jätteroligt och se när jag spelar. Jag berättar hur viktigt det är att man verkligen kollar runt så man inte missar något, ibland är det väldigt viktiga saker man kan missa för att man stressar eller slarvar. Men trots allt detta, och att han vet att man ibland kan spränga väggar osv, stressar han alltid genom allting. Jag blir galen! Så egentligen ska jag ju inte sitta med honom, det är bättre Jonas gör det men det har han verkligen inte ro till.

Strax innan lunch kom Emelie hit. Vi pratade mycket Tupperware. För er nya läsare kan jag berätta att jag innan pandemin var konsulent för just Tupperware. Älskar verkligen deras produkter och deras miljötänk. Ja det är platsprodukter, men dessa produkter är gjorda för att användas om och om igen. Vissa av produkterna är ju sådant jag haft i snart fem år och som jag använder varje vecka, men det syns inte ens. Så bra plast som håller länge. Bland annat sa jag att "tänk om man engagerade sig att skiva upp grönsaker som ska till sina smörgåsar, la dessa i burkar och sen kunde ta när man behövde". Alltså, om jag idag skivar upp 4-6 tomater, en gurka och två paprikor, lägger dessa i tätslutande burkar och ställer i kylen. Sen imorgon till frukost tar jag den grönsaken jag vill ha på min smörgås, och fortsätter så tills allt är slut, borde jag inte då äta mer grönsaker? Garanterat. Det är ju bättre att skiva upp mer på en gång, än att behöva ta fram kniv och skärbräda och diska de dagligen. Så det är något vi ska börja med nu i denna familj. Jonas brukar också ha grönsaker på sina smörgåsar så förhoppningsvis äter han mer grönsaker med. Vi gör ju dessutom detta redan med sallad - gör en sallad och äter tills den tar slut. Helt plötsligt äter både Jonas och jag mer grönsaker, och det är ju absolut positivt! 

Vi pratade även om frysboxar. I dagsläget är denna familj inte i behov av en frysbox. Men hur ser det ut om ett år? Fram tills förra året har jag och Lucas åkt själva till stranden. Då har det gått åt som mest två bullar (jag åt ju LCHF förr och inte bullar) varje tillfälle på stranden. Eftersom jag inte åt bullar eller andra sötsaker, och det gjorde inte Jonas hemma heller, räckte det oftast med att köpa färdiga bullar. Orkade liksom inte baka och vi hade inte utrymmet i lägenheten vi hade förr. För liten frys. Men nu? Well, Jonas var med på stranden förra året de få gånger vi åkte. Denna sommar åker kanske inte vi så mycket, Mini kommer ju mitt i sommaren så allt handlar ju om hur bra jag mår innan och efter tänker jag. Men nästa år? Då äter garanterat Gabriel bullar, då går de kanske åt mer bullar varje gång? Framför allt eftersom jag inte kommer åka själv med alla barn. Då kanske vi får ta med 6 bullar? Eller fler kanske? Då har man ju garanterat börjat baka bullar själv och det räcker ju inte att baka på ett paket jäst om man ska ha med jämt, då blir det flera paket man bakar på. Sen gillar ju Lucas chokladbollar så de kanske man också bakar? 

Vi pratade även om att baka bröd. Jag tycker det är kul att baka och fixa. Men nu har jag tappat motivationen lite. Men om jag börjar engagera mig igen? Funderar på att kolla efter en kokbok med recept på bröd. Finns det något gott bröd som de flesta i familjen kan äta? Då kan man börja baka bröd, både för att det är godare och i längden blir det billigare. Framför allt när man tänker efter och köper ingredienser när det är billigt. Jag själv har inga problem med att det står 2-3 mjölpaket exempelvis, det är sådant som alltid går åt här hemma i mängder. 

Att börja handla ekonomiskt är också något jag velat längre. Idag ska vi exempelvis köpa tre falukorvar för det är kampanj på det just nu. Inte för att vi ska äta falukorv i en vecka utan för att det är sådant som alltid går åt, smidigt att ta fram ur frysen samma dag som det ska tillagas. Och jag tror Jonas har börjat inse fördelarna med att handla större kvantiteter också. Att det blir billigare, att det är smidigare och att man inte behöver ta sig till affären lika ofta. 

Så idag behöver vi inte någon frysbox, men om ett år? Vem vet? Jag ska i alla fall åka och handla nu. Egentligen hade jag kunnat vänta tills imorgon, men Jonas behöver lite inför jobbet. Vi kommer ändå åka till maxi imorgon igen då vi får lite leveranser till posten där, så det blir lite fram och tillbaka nu, men efter imorgon blir det nog inte att vi tar bilen lika ofta. Varför? Det får ni veta imorgon.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag