Så mycket att göra, så lite inspiration

Alltså detta med renovering, planering och allt annat. Det ger mig faktiskt lite panik. Så nu ska jag verkligen bubbla av mig. Har du inte tid? Läs inte detta inlägg nu, det riskerar att bli långt...

När vi köpte huset för två år sen, sa vi (jag) att lite renoveringar ska till. Köket ska göras om helt, altanen behöver byggas om och likadant planket. Dessutom behöver vi så småningom byta fönster. Men sen hände något. Vi skulle helt plötsligt försöka utöka familjen. Och fort gick det! För er som inte hängt här sedan jag var gravid med Gabriel - jag blev gravid på i princip första försöket. Jag var sen bestämd med att renovera Gabriels rum och även Lucas rum. Han måste ju också få nytt när lillebror får det. 

I Gabriels rum tapetserade vi om, la nytt golv och jag målade allt trä runt fönstret vitt. I bilden jag lagt till detta inlägg ser ni en liten del av vårt fönster till höger, det är brunbetsat. Vi köpte även nya lister till hela rummet. Det blev klart i god tid innan Gabriel föddes. Det som kommer att behöva göras är att byta fönsterbräda och garderob, men det var ingen prio denna gång, det får bli till nästa gång vi renoverar, det vill säga om några år.

I Lucas rum sen valde jag att måla om hela rummet. Så alla lister togs ner, sen målades alla lister samt träet runt fönstret i vitt. Och så målades väggarna och sist la vi in nytt golv. Det blev jättebra! Anledningen till att vi inte köpte nya lister hit in är för att jag gissar att Lucas kommer vilja göra om sitt rum inom en snar framtid. Vi kan införskaffa de nya listerna då. I Gabriels rum kommer det ta längre tid innan vi renoverar igen, säg minst fem år om jag får killgissa lite. 

Sen har vi inte renoverat mer. Vi måste byta plank denna våren. Vi väntar bara tills det blir mjukt i marken. Vårt gamla plank välte ju på grund av stormen så vi måste helt enkelt byta det. Då passar vi även på att göra det ordentligt och ska gjuta betongklumpar ner i marken så det är riktigt stabilt. 

Mitt nästa projekt är vårt sovrum. Jag är så trött på att vi har mängder med utrymme som vi aldrig använder. Idag skulle rummet kunna vara två olika rum, så mycket yta är det som inte används. Min plan är att vi ska ta bort våra garderober och där istället ha en tv. Dessutom vill jag måla allt trä vitt samt måla väggarna i en annan färg. På ett sätt är det inte mycket att måla, väggarna är idag vita så jag behöver egentligen inte grunda utan bara smeta på den färg vi vill ha. Däremot är det mer att måla i form av lister och runt fönster, det är ju nämligen en balkongdörr i vårt sovrum. Så det kommer ta tid. Men eftersom väggarna idag är vita, kan alla lister sitta kvar och målas på plats. Så det är ju "bara" att täcka golvet och sen sätta igång. Men innan vi ens kan tänka tanken på detta, måste vi ju lösa problemet med våra kläder. Så länge vi inte har förvaring till kläder, kan vi inte påbörja sovrummet.

Ett annat projekt jag vill påbörja är toaletten i källaren. Idag används den knappt av flera anledningar. Jag tycker den är äcklig. Men det är för att det är i källaren. Det finns en dusch, men handtaget till duschslangen och munstycket är trasigt så det är krångligt att duscha där. Så vi gör det aldrig, vilket leder till att det blir orört och måste komma ihåg att spola vatten i rören samt ner i avloppet för att det inte ska börja lukta. Men om vi gör iordning där nere - fixar duschen, byter från badrumsskåp till bara en schysst spegel, samt fräschar till det med en annan hållare till toalettpapper osv, så kan det bli en trevlig toalett. För både Jonas, Lucas och min mor använder den toaletten lite då och då. Det är smidigt när man kommer på att gå på toaletten innan man åker iväg. Eller om mamma och jag varit ute och promenerat så kan man bara sticka in där lite snabbt och använda toan innan man åker vidare exempelvis. Innan jag blev gravid med Gabriel och var aktiv på gymmet och med promenader, duschade jag gärna i källaren. Då hamnade de svettiga kläderna direkt i tvättstugan och jag kom upp och kunde äta kvällsmat eller vad det nu var, nyduschad och fräsch. Det var så härligt! Så det önskar jag att vi gjorde, en lätt budgetrenovering. Det är absolut fel färg i det badrummet, men jag tror inte man kan måla om med våtrumsfärg när det är en dusch med, eller kan man det? Får kolla upp det litegrann, i så fall kan man annars måla om när man ändå är igång. 

Tanken är ju att vi så småningom ska gå över alla tre toaletterna. Jag tycker det är "fel" färg på alla toaletter. Men toaletten högst upp som familjen använder mest, där har vi idag ett badkar. Det kommer få stå kvar där i kanske fem år till. Smidigt att ha badkar när barnen är små. Men sen ryker det. Jag vill ha en dusch där inne så man lättare kan göra sig iordning. Men tills vidare får det vara. På mellanplan vill jag lyxa till och göra det riktigt snyggt med detaljer och det eftersom detta är toan som våra gäster använder. Så är vill jag kosta på det litegrann, inte lyx men ändå att vi gör det ordentligt. Och längst ner blir det förhoppningsvis lite förändringar så vi kan börja använda det för att längre fram kunna göra om det så det blir riktigt snyggt. 

Köket måste definitivt göras om. Gabriel har ju lyckats fixa öppen förvaring till oss. Det första som hände var att en av luckorna på ett skåp lossnade. Jonas lyckades laga den och den sitter nu där den ska vara, men hur länge kommer det hålla? Träet var ganska skadat. Sen häromdagen lyckades Gabriel med det otroliga. Vi har en garderob som förvaring i köket, det är inte vi som ställt den där, den var där innan. Och vi har märkt att dörren till detta har varit svår att stänga. Det berodde senare på att ett av gångjärnen gått av. Vi lagade genom att hitta nya och så var det löst. Men under den tiden som det var trasigt, fick ju de andra gångjärnen ta mer stryk. Det går inte stänga den helt idag, så glipan gör ju att Gabriel gärna öppnar och stänger. Så häromdagen small det till och sen höll Gabriel på att få hela dörren över sig! Som tur var så står detta skåp så att dörren slog i överskåpen istället för att ramla platt rakt ner på golvet där Gabriel satt. Men den dörren kan vi inte laga igen. Utan vi får helt enkelt ha öppen förvaring och låta det vara tills vi gör om. 

Får jag bestämma så ägnar vi helgen åt att planera och fundera för att sen boka en tid och faktiskt köpa ett nytt kök. Men ekonomin säger stopp. Det kostar ju en del och hela köket ska göras om - tapeter, golv och vitvaror förutom skåp och luckor. Här blir det ingen budgetrenovering om vi säger så. 

Sen har vi ju ett stort projekt som verkligen behöver gås igenom. Hela källaren. Vi har bott här i två år och inte en enda gång har vi använt något från förråden. Okej nu överdrev jag. Vi har använt kylväskor och extrastolar och lite julpynt, men det är i princip allt vi använt. Så ett projekt till är att gå igenom allting i våra förråd, sortera, slänga och organisera om. I det ena skåpet ligger det exempelvis hyllor som vi aldrig kommer sätta upp. På översta våningen är det ju snedtak så det är finns inte så mycket väggar, i vardagsrummet har vi ingenstans det idag skulle passa och resten av denna våning är ju redan belamrad på de flesta väggarna. Kvar är då källaren där många väggar är betong så har vi väl satt upp något, ändrar vi inget. Men källaren är ju också det sista rummet vi ska renovera så det finns ingen mening med att behålla dessa hyllor. Så lite kan vi redan tömma i det rummet. Jag rensade bland våra julgrejor nu i julas. Jag slängde seriöst alla gardiner. Jag bytte inte till julgardiner i ett enda rum. I källaren har jag inga gardiner som passar eftersom det är ett så långt fönster och vill inte ha panelgardiner där. I vardagsrummet orkade jag inte engagera mig och inte i köket heller. Och i våra sovrum är det bara i barnens rum jag kan sätta upp gardiner, i vårt sovrum är snedtaket i vägen. Så jag bestämde mig helt enkelt för att skita i allt vad gardiner heter. Idag har vi bara gardiner i vardagsrummet men det är mest för att det är ett stort rum och det minskar lite på ekot som annars uppstår. I övrigt är vårt hus gardinfritt. 

Så kartongerna med julsaker är genomgångna. Finns även en eller två kartonger till påsk men dessa går jag ju igenom nu inför påsken som kommer så det blir inom en månad. Resten i det förrådet vet jag knappt vad det är. Jag hade gärna sett det förrådet som en plats för säsongsgrejer. Alltså julpynt och påskpynt. Sen kanske våra kylväskor och sådant. Då blir det mer enhetligt och lättare att hitta, enligt min logik. Och det är ju oftast jag som drar i dessa kartonger så då borde jag väl få bestämma? 

Vad som finns i det andra förrådet vet jag inte idag. Det är så mycket grejer och jag tror det mesta faktiskt är min makes. Vet att det är en hel del kartonger som han har Batmangrejer i. 

Så var börjar man i allt detta? Förråden? Toaletten i källaren? Köket? Altanen? Det är skitsvårt och jag blir så trött av att inte komma någonstans. Jag hoppas att vi kan börja engagera oss i helgen. I alla fall i något projekt. Lucas är ju inte hemma så det är bara ett barn att aktivera men när han sover kan man alltid plocka och fixa lite. På så vis kan vi förhoppningsvis göra lite och att vi nästa helg istället åker till tippen med skräp. Om man siktar in sig på att ta hand om lite i taget, exempelvis att vi denna helgen gör de första grejerna på toaletten i källaren, ja då har vi gjort lite, kommit en liten bit på väg. Då blir det enklare med nästa grej, och sen nästa och sen nästa...Men just nu står allting stilla. Jonas håller på med sina videos hela tiden och jag vägrar göra alla dessa saker själv. Så jag blir ju bara sittandes. Och när han ser mig sitta, tänker han att han kan göra det han vill då. Och så fortsätter spiralen. Så jag måste säga att nu gör vi detta, måste köra över honom helt enkelt och det känns så fruktansvärt fel. Men om jag inte gör det, blir heller ingenting gjort och då står vi här med ett hus som inte kommer må så bra om en tid. 



 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag