Söndag med loppisfynd

 Jaha då är söndagen snart över. Nu är det sommartid så jag fick en chock över hur ljust det var fastän det var afton lite tidigare. Trött har jag varit med men inte så konstigt, jag somnade först efter klockan 3 inatt. Och Gabriel satte igång i vanlig ordning men jag älskar honom för det. Så lite mys i sängen innan det var dags att äta frukost.

Idag skulle Emelie och jag dessutom åka på barnloppis. Nej man säljer inte barn på dessa loppisar, man säljer kläder, leksaker och tillbehör. Dagens loppis var i bygdegården i en av de små orterna här i Vetlanda kommun, nämligen Nävelsjö. Jag själv har aldrig kört dit och det var längesedan Emelie var där också, men det var smidigt att hitta. Vi stod i kö de första minuterna och sen var det dags att fynda. 

De som anordnade detta hade gjort ett bra jobb. De hade använt lokalen väl men det fanns ett problem. Och det är samma problem som det alltid är när det gäller den här sortens loppis - kläderna i storlek 50-92 är så enormt många så det svämmar över. Upplägget var följande: två tjejer har tagit initiativet till att hyra lokalen. Sen får jag som förälder anmäla mig som säljare. Jag får ett säljnummer och sen ska jag själv börja märka upp mina kläder jag vill sälja. Så på varje plagg eller set, ska det stå säljnummer, storlek och pris. Man lämnar in sina säljobjekt någon dag innan och sen fixar dessa tjejer med alltsammans. De strukturerar upp allting i lokalen, var ska de ha vilka storlekar eller leksaker och andra tillbehör och sådär. Var ska kassorna vara och så vidare. I kassorna sen så skriver man ner vilket säljnummer det är samt pris. När dagen är slut räknas allting samman. I detta fall får säljaren tillbaka 85% av försäljningen. De övriga 15% går till hyra av lokal samt till välgörande ändamål. 

Jag gillar det här upplägget. Att man kan lämna in sina grejer utan att behöva stå hela dagarna själv. Den som anordnar det har ett hästjobb framför sig men det är så uppskattat. Oftast blir man ju själv av med en hel del grejer som man kan passa på att sälja av. Det enda negativa är att det som sagt kommer in fruktansvärda mängder kläder. Denna gång låg det så mycket kläder på borden så jag höll på att svimma. Nu var vi bland de första in i lokalen med så vi hade verkligen första tjing. Men det var så svårt att leta efter något som passade. Jag var främst ute efter pyjamas och en vår/sommarjacka. Jag ville ha kortärmat eftersom det börjar bli varmt på vår övervåning men jag hittade bara två långärmade. Men jag tänkte att det är bättre än inget. Emelie hittade en del till sin systerdotter.

Vi fortsatte ner i källaren där det fanns skor, leksaker och böcker. Där gjorde jag ett fynd genom tre pussel av Jan van Haastereen eller hur det nu stavas. Varje pussel kostade 50 kr och ordinarie pris här hemma är 199kr. Så nu har jag lite att göra framöver. Vi gick åter upp och Emelie tog på sig att rota lite åt mig. Så hon hittade lite mer kläder. Jag fick nästan panik av hur mycket kläder det var. Och då berättade Emelie dessutom att det fanns tre stora kassar under borden med Gabriels storlek...

Så jag är nöjd med dagen, det blev lite shorts och kortärmat till Gabriel till slut, och jag fick lite pussel. Men nackdelen är som alltid att det kommer in sådana kopiösa mängder kläder så det går inte se över allting. Man vill vara först för att få möjlighet att välja det man vill ha, men man vill inte komma först eftersom det är så enormt mycket som ligger framme. Menmen, jag är nöjd.

Roligt blev det också eftersom Emelie sen stannade kvar och snackade skit i flera timmar. Vi diskuterade lite kring vår övervåning och våra planer och tankar. Det blev prat om ekonomi, lån och hur man tänker. Vi pratade om när hon ska vara barnvakt för Gabriel och lite sådant. Himla trevligt helt enkelt. Det är så sällan vi verkligen sitter ner och snackar, många gånger blir det att vi pusslar eller något samtidigt och då blir i alla fall jag lite splittrad. 

Nu blir det snart sängen, imorgon är det ny dag och ny vecka. Har lite inplanerat under veckan men det som jag ska börja med imorgon är att köra igång en maskin tvätt. Eftersom Lucas sover i Sjunnen, är det lugnt på morgonen, kan ju vara så att jag vakar innan Gabriel drar igång, då är det smidigt att gå ner och fixa med det. Jag vill gärna tvätta upp alla loppisfynden innan vi använder dom. En annan tanke jag har är att vi ska putsa alla fönster invändigt under veckan. Får se hur det går med det men imorgon går Jonas upp tidigare så det vore smidigt att dra över alla fönster på ovanvåningen så det är gjort. Sista föreläsningen om ADHD har vi också och sen får vi se vad som händer. 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag