Lördag med mys och utbrott

Jag tror på riktigt att jag börjar hata lördagar. Morgonen börjar bra, nästan perfekt. När Gabriel ger upp försöken att somna om (vilket jag egentligen inte vill att han gör), går jag och hämtar honom. Sen är det mys och bus i vår säng. Idag blev det mer mys än bus och han satt i evigheter och tittade på babblarna. Det är så kul att se när han uppskattar något, han verkligen skiner upp. 

Lite senare när vi väl kommit upp var jag redan rastlös. Jag vet varför. Jag vill göra något. Jag vet att vi behöver renovera köket och altanen. Vi vill göra om sovrummet så det blir mer användbart. Dessutom har vi ett plank som blåste ner i stormen så vi måste sätta upp ett nytt. Dessa grejer är dom prioriterade. Så småningom behöver vi göra om alla tre toaletterna men här har vi inte bestämt hur vi ska renovera ännu så därför får det vänta. Allt detta vet jag att vi ”måste” ta tag i, och jag känner att alla dessa helger där vi inte gör något, är slöseri med tid. Vi kan börja mäta sovrummet, börja småplocket med att tömma sådant vi ska ta bort. Börja kolla färger och golv, vad vill vi ha? Måla eller tapet? Fondvägg? Ljust eller mörkt golv? Ska skjutdörrarna vara speglar eller trä? Vilken färg i så fall? Jag skulle vilja ha en stor matta, men hur stor och vilken färg? När vi beslutat om sådant, vad ska vi ha för lampor? En taklampa och en i fönstret? Eller ska vi ha något annat? Allt sådant kan man börja kolla på, börja fundera på. Det är ju något som definitivt kommer ta tid för detta är ju en renovering som ska vara länge. Grabbarnas rum kommer renoveras både en och två gånger till medan vi bor här så det var inte lika jobbiga beslut.

När eftermiddagen kom så var mormor här och sen gick det utför. Lucas ville inte göra något och till slut lackade jag helt enkelt ur. Han ville bara sitta med telefonen så nu har jag satt igång appen family link igen. Med den appen kan jag styra hur mycket Lucas får använda telefonen och även vilka appar. Vi tog bort denna app för ett tag sen eftersom vi skulle låta honom börja streama. Men det var inte bara den appen som var i vägen så det blev inget med det. Lucas slapp ha den appen på villkoret att han inte skulle sitta med telefonen jämt. Det har inte funkat så nu kom den fram igen. Så han gapade och skrek, tårar flödade från honom och mig men jag gav mig inte. Jag längtar seriöst efter att telefonen ska gå sönder för jag kommer definitivt inte köpa en ny till honom. Förra söndagen satt han med youtube i 6 timmar, kan ni fatta?! Sex timmar på ett dygn. Jag kokade när jag såg det. Så nu är det slut med fritt användande för han kan inte hantera det helt enkelt. 

Så jag hatar lördagar av för att jag blir rastlös. Jag hatar lördagar för att Lucas bara sitter med telefonen. Jag hatar lördagar för att jag aldrig kan ta det lugnt. Hur som helst så blev det en cykeltur till maxi. Så myset på morgonen och cykelturen gjorde denna dag bra. Alltid något i alla fall.  


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag