Det här med skötväskor

 Nu när vi har vår nya syskonvagn, har nästa fundering dykt upp i mitt huvud - skötväska. 

Den skötväskan vi har idag är jag nöjd med. Den är bra, men den funkar bara till ett barn. Jag ska försöka förklara. På framsidan har jag två fack där jag brukar ha småsaker lättillgänliga - handkräm, lypsyl och någon smidig leksak. Finns även två mindre fack med dragkedjor som jag har lagt mina nycklar i men nu när man fortfarande har jacka, ligger nycklarna i fickan istället.

Väskan öppnas med en dragkedja där det finns ett enda stort fack. På ena långsidan finns en dragkedja, där lägger jag viktigare grejer som jag inte vill tappa bort. På den andra långsidan finns två fack där jag lägger blöjor och ett paket med våtservetter. Sen är det bara detta stora fack. Jag stör mig lite på de om jag ska vara helt ärlig. Men här får jag åtminstone rum med ett set extra kläder och en burkmat och lite om det skulle behövas. Men det blir huller om buller och det är störigt enligt mig.

På utsidan av väskan finns ett fack på varje kortsida. Här är det perfekt att sätta ner en flaska i varje fack, antingen en flaska för välling eller flaskan till vatten/mjölk, eller till och med en flaska till mig eller Jonas med vatten/läsk.

Problemet nu då - hur får man rum med allt till två barn i en väska? Det är minst ett set kläder till som måste ner i väskan och såklart andra blöjor. Jag utgår redan nu från att jag inte kommer kunna helamma så det kommer säkerligen behövas plats för flaskor till ersättning samt tetrapack med välling eller vällingpulver. Nu börjar det bli ont om plats, eller hur? Så hur gör man? 

Det tråkiga med syskonvagnar är dessutom att man har svårt att komma i shoppingfacket som är under sitsarna. Det blir väldigt trångt när man har liggdel och använder sig av en sittdel som är vänd mot föraren. Så hur gör man? Jag funderade på om man skulle använda sig av den väskan vi redan har och sen ha en extra väska som kan ligga i shoppingfacket. Libero har en väska man får när man väntar barn. En startbox kallar de det egentligen. Den innehåller några blöjor i storlek 1&2 i deras härliga touchblöjor, produkter till den födande mamman att använda efteråt, exempelvis intimtvätt och milda våtservetter. Man får lite kuponger på blöjor och produkter från libero. Nu får man med en väska. Jag fick en till Gabriel. Jag skulle lätt kunna tänka mig att använda den som en extra väska. Att ha extrakläder i till båda barnen exempelvis. Men hur gör jag för att få ner den i shoppingfacket som jag knappt kommer ner till?

Är det värt att köpa en skötväska till? Att ha en till varje barn eller ska man hitta en som är större och mer anpassad för tvillingar eller två syskon som är födda tätt? Eller ska man gå på funderingen att använda en annan mindre väska som man får krångla lite med under vagnen? Några av er kanske vill rekommendera att ha en ryggsäck? Ja de kan aboslut funka, men om det är så att vi exempelvis ska shoppa eller liknande, kan jag inte ha en ryggsäck, jag svettas som en gris så om jag har en väska på ryggen, lär jag ju vara dyngsur på några minuter. 

Har ni några tips? Bra skötväskor? Hur ska man tänka? Kommentera gärna och hjälp mig i denna djungel!



Kommentarer

  1. Jag vet inte vad du har för vagn och du kanske raden har löst det. Jag vet inte ens hur jag hamnade på detta inlägget... (skyller allt på bebisen) hur som jag har köpt en bugaboo organizer som jag har på handtaget. Vet många som har den som skötväska bara, vilket jag aldrig skulle klara. Är alldeles för oorganiserad och kanske fortfarande färsk på den här mamma grejen. Jag har iallafall nycklar hundbajspåser handskar telefon och smått och gott i den tanken är str få ner typ någon blöja och en flaska ersättning framöver.. Det kanske kan vara att alternativ. Vill du kan vi försöka synka en promenad så kan du kolla på den. Dyr men allt finns på tradera för den envisa ;) Som sagt, du har kanske redan kommit på en bättre lösning. / Issa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har köpt en syskonvagn och har inte löst frågetecknet ännu. Men en sådan kan jag absolut kolla in! Vi har ju precis hittat ett användningsområde för den väskan vi fick från Libero i startpaketet. Tyckte den var på tok för liten innan men nu så är den himla smidig! Det går lätt i ett par blöjor och våtservetter, men även ett ombyte kläder och någon burkmat för kris samt en mugg att dricka ur. Så den skulle vi kunna ha till Gabriel och fortsätta använda skötväskan vi har till Mini sen när han kommer :) men det är bara en fundering ännu, vi får se vad som händer :)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag