Digital tipspromenad

 Idag blev det en promenad på förmiddagen, så härligt! Mor och jag brukar försöka komma ut på en promenad tillsammans varje vecka och då går vi Xrundan. Xrundan är en digital tipspromenad som finns här i Vetlanda och på andra ställen. I vår kommun finns det tre rundor - stadsrundan, en runda i Kvillsfors och en i Landsbro. I Jönköping finns det en del rundor också, Habo och många andra platser. Hur som helst, det är en tipspromenad och det enda man behöver tänka på är att man har en telefon så man kan ladda ner deras app. Där gör man sen ett konto och sen är det bara att tuta och köra. Man väläjer vilken stad/kommun man är i och sedan väljer man vilken runda. Det sista valet man gör är vilken tipspromenad för det finns flera olika.

Mor och jag går alltid riksrundan. Det är den som man tävlar i. Den kan man gå en gång varje vecka. Sen finns det två olika för barn och sen är det flera som jag inte kommer ihåg vad de har för inriktning. Tror man kan välja gamla riksrundor också. Så man kan gå rundan en gång om dagen och ändå få olika frågor, så smidigt! 

Att gå rundan är så smidigt för den går precis utanför vårt hus. Första frågan är egentligen utanför biblioteket i Vetlanda, men som tur är kan man starta var man vill. Precis utanför vårt hus har vi fråga nr 5. Men vi börjar på fråga nr 6. Så för dig som känner till Vetlanda - man går från biblioteket, vidare på grusvägen längs med järnvägen och upp bakom Cirkle K. Sen går man ner bredvid Cirkle K, vidare mot Komvux och sen bredvid deras byggnader och mot gymnasiet. När man kommer till andra sidan bäcken vid sjukhusparken, följer man istället cykelvägen ändå bort till Withalaskolan. Man fortsätter följa bäcken, alltså man går lite bakom skolan, sen förbi Mogärde servicehem och över torget. Sen går man ner mot biblioteket igen. Denna runda är ungefär 2,8km. Det finns en karta i appen som visar hur man ska gå, vilket är bra för de har ändrat rutten lite, innan gick man inte i sjukhusparken, då gick man längt vägen innan bäcken. 

För att komma åt frågorna ska man scanna QR-koder, kolla på min bild här. Det gör man i appen och så letar den upp rätt fråga. När man läser/lyssnar/tittar på frågan, räknas sekunder. När rundan väl är slut så får man bonus beroende på hur lång tid det tog att svara på de olika frågorna. Med andra ord så stannar klockan mellan varje fråga. 

Det vanligaste är att man läser frågan, men ibland kan man behöva lyssna på en kort snutt av en låt eller så ser man en kort del av något filmklipp eller liknande. Tyvärr funkar inte detta i min telefon men jag tror det har och göra med att jag är uppkopplad till min klocka och grejer. Så jag lyssnar alltid på klippet via min mors telefon.

Sista frågan är en utslagsfråga. Just denna vecka skulle man gissa på antalet kort i en specifik kortlek. Inte alltid lätt. De övriga 14 frågorna handlar om nuvarande ämnen, bland annat var det om vind, om melodifestivalen och lite andra grejer denna vecka. Jag kan ju inte avslöja för mycket, ni måste ju få en chans att testa själva. 

Att gå denna promenad är höjdpunkten varje vecka, det blir motion men inte för fort eftersom man stannar och scannar frågor, men det är ändå tillräckligt långt för att känna att det ger något. Denna vecka klarade jag det utan ryggont så det beror nog på när vi går under dagen, och kanske vad jag gjort de senaste dagarna. 

Det är väldigt mysig natur med när man promenerar denna här hemma i Vetlanda. Bäcken är ju jättemysig att gå vid och idag stannade vi faktiskt några minuter vid lekparken bakom järnvägen så Gabriel fick gunga. Han har ju inte gungat sen i höstas men nu var det dags. Dock fick det bli en kort gungning för han satt nästan och somnade! Men roligt var det för han skrattade gott bakom nappen. 

Väl hemma såg jag att jag denna vecka hade 10 rätt av 14. Inte illa pinkat. En annan vecka hade jag typ 6 rätt. Så det är verkligen upp och ner med hur många rätt man har. Det som också är bra med det här är ju att om man är i exempelvis Jönköping en dag, kan man lätt testa deras promenad. Man har ju en karta i appen som sagt så det är svårt att gå vilse. Dessutom är det ju ett jättefint sätt att komma ut och få frisk luft, och se naturen i en annan stad. Appen finns såklart i många städer men jag kommer inte ihåg vilka. Roligt att den finns i alla fall och tack vare att vi bor längs med sträckan, ser vi ju att det är i alla fall en del som går den. Jag hoppas innerligt att fler fortsätter gå rundorna så vi får ha kvar dom här i Vetlanda.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag