Det här med kompisar, skola och dåliga dagar

 Här är han, min stora älskade pojk. Jag undrar så ofta vad som pågår i hans huvud, hur hans logik fungerar och hur han har det med sina känslor. Sen i lördags har han varit hos mormor. Han tycker om att vara där ute, att sova där och jag förstår honom. Här hemma är det mycket stress och press just nu, inte från oss i familjen, snarare från kompisarna. 

Som jag tidigare nämnt är det med kompisar nytt för Lucas. Han har inte haft så många och de har inte velat leka med just honom efter skolan. Nu har ju detta ändrat sig väldigt mycket och han har en del kompisar han leker med. Tyvärr är det ju så att har man kompisar, finns det också en hel del nya regler att hålla sig till. Och här kommer det stora problemet. 

Lucas har nu ett par killar som han leker med i skolan. De leker på rasterna, de spelar spel ihop efter skolan och de är ibland ute tillsammans, så roligt tycker jag. Detta är ju en helt ny värld vi ställs framför eftersom detta inte är något som alltid funnits. Men det kommer tyvärr vissa problem. En av grabbarna i gänget är lite mer drivande, lite mer tjatig och lite mer bossig. Det funkar oftast bra fastän Lucas inte alltid får som han vill, men ibland går det bara inte. Idag var en sådan dag. Lucas sa ifrån i skolan och den här andra killen är tyvärr då envis och det blir bara kaos. Dessutom är det en annan kille som har börjat ge sig på Lucas kompis, och det gör att Lucas blir förbannad. 

Så idag fick jag meddelande runt 9.30 att Lucas vill gå hem och att assistenten kände att det var nog för allas bästa. Lucas kunde inte koncentrera sig, han ville inte lugna sig och det blev bara jobbigt för honom. Så han kom hem. Jag fick också meddelande om att vi måste kanske se över kompisrelationen mellan Lucas och denna grabb, Lucas verkar få stå ut med en hel del. Bland annat säger kompisen att Lucas måste ge honom av gratisvalutan i ett mobilspel, annars blockas Lucas och grejer. Inte konstigt att Lucas blir förbannad ibland. Man börjar ju fundera på om det är något som händer även med betalvalutan i exempelvis Fortnite. 

Hur som helst, Lucas kom hem, han var lugn redan när han öppnade dörren. Och han ville pussla så jag sa ja och vi satte oss. Han var så glad och nöjd. 

Detta med kompisar är så svårt. De måste ju lära sig lite själva, absolut, men som förälder måste man hjälpa dom ibland med. Jag står i valet och kvalet om jag ska höra av mig till den andra föräldern, berätta vad jag fått veta från skolan. Men detta är garanterat inte hela sanningen. Den andra killen har ju inte fått försvara sig. Så jag vet inte. Men det är ett problem som kan bli ordentligt stort om det pågår länge. Av de grabbar som Lucas leker med idag, är detta den han egentligen gillar bäst, men samtidigt då har dom dessa problem, det är så svårt att parera detta. 

Sen kan väl jag tycka att assistenten idag kunde engagerat sig mer. Ta en promenad med Lucas. Gör något annat. Om 1,5 år har de inte möjligheten att låta Lucas gå hem när han vill egentligen. Då börjar jag jobba och jag kan inte bara släppa allt varje gång. Dessutom pendlar jag till jobbet så lite mer engagemang vill jag att skolan lägger ner, i alla fall med dagens priser på drivmedel och allt sådant.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag