Cykla i vår, och jag behöver apptips

Hoppsan, nu får det bli ett samlingsinlägg igen. Jösses vad dagarna springer och vad jag inte kan koordinera mig till att sätta mig vid min dator. 

I söndags nämnde jag lite lätt att vi i måndags skulle få hem något som vi beställ. Och det fick vi! Vi hade gjort ännu en beställning hos Jollyroom. Tror det börjar bli mitt ställe att hänga på. Eller ja det känns så just nu i alla fall. Kanske för att man nu är inne i en ny period av vår familjs liv? Jag menar, snart kommer ännu ett tillskott och då behövs en syskonvagn. Den har vi köpt. Dessutom börjar våren ta över vintern och då kommer cyklarna fram. Då behövs ju något till Gabriel! Så det vi denna gång beställde var en cykelhjälm för småttingar, samt en cykelvagn! Inte trodde jag att vi skulle bli en familj med cykelvagn, men här är vi nu.

Att vi valde en cykelvagn beror på många orsaker. Dels vet vi ju att vi sommaren 2023, det vill säga nästa år, har två små inte kan cykla några långa sträckor själva. Då behövs antingen en cykelvagn eller två sådana barnstolar man sätter bak på cykeln. Jonas vill inte ha en stol bak på pakethållaren eftersom han swingar upp sitt ben när han ska hoppa på cykeln. Så där var det fördel cykelvagn. Dessutom bor vi så centralt så en cykelvagn kommer hjälpa vardagen oerhört. Om vi cyklar till mataffären, tar det knappt 10 minuter. Om vi vill småhandla i nydalaområdet som det kallas, tar det knappt 15 minuter har jag för mig med cykel. I inga backar eller kullar så det blir inte direkt motstånd om vi säger så. Och med tanke på hur livet ser ut idag med skenande drivmedelspriser och även matpriser, så har vi tjänat in denna vagn på mindre än en månad känns det som. 

Det är ändå helt sjukt att vi idag betalar nästan 30kr/litern för diesel. Vet inte exakt summan, tror det sjönk lite idag, men runt 26-27kr är det i alla fall. På ett sätt är jag ju glad att jag är hemma med Gabriel just nu, och att jag kommer få gravidpenning från försäkringskassan. Hade jag jobbat hade jag kört 27km till jobbet, enkel resa fem dagar i veckan, precis som Jonas. Sen får jag ju självklart inte en full lön och allt sådant, men jag är ändå glad att vi idag inte har två bilar, två försäkringar och två skatter om vi säger så. Och genom att cykla runt i stan och göra våra ärenden, sparar vi enorma summor pengar på drivmedel och slitage på bilen. Vi tar ju i princip bara bilen till affären när vi ska veckohandla, eller om vi har några ärenden till nydala. Men alla dessa småresor som vi gör, drar betydligt mer än när Jonas kör till jobbet, med tanke på stadstrafik i jämförelse med landsväg.

Hur som helst, jag är oerhört tacksam över att vi har möjligheten att kunna ta oss till olika platser här i stan på andra vis än med bil. Självklart kan man alltid gå med barnvagnen också, men ibland är det så skönt att kunna hoppa upp på cykeln, det går ju lite fortare då. Sen är det ju tyvärr så att nu börjar jag sakta men säkert känna av de små huggen i ryggen som visar på att Mini växer. I måndags kväll tog jag och min mor en promenad. Den var knappt tre km lång men fullt tillräcklig för mig denna afton. Sen tog det lite längre tid än det skulle gjort. Varför? Jo vi gick något som heter Xrundan. Det är en app som innehåller en digital tipspromenad. Så längs denna sträcka vi gick fanns det QR-koder utpacerade. Man scannar dessa med telefonen och så dyker frågan upp. Det är 14 frågor plus en utslagsfråga. Varje söndag kl 08.00 kommer det nya frågor inför kommande vecka och man får även veta resultat och sådant från förra veckan. Kul att göra något på promenaden liksom och inte bara gå. Men eftersom vi stannar och besvarar frågor, tar det lite längre tid och nu börjar det tyvärr kännas i ryggen. Jag klarar nog någon vecka till skulle jag tro, beroende på vad jag gör under dagen och sådär, men om några veckor får jag nog cykla sträckan om jag ska ha möjlighet att ta mig runt varje vecka.

Vi tog med oss Gabriel i vagnen och pyret somnade. Det behövde han verkligen. Han vaknar numera alltid runt 06.00 och somnar redan vid 9.30 igen. Men han orkar inte riktigt hålla sig vaken ända till kl 20 på kvällen så det är bra om han somnar en liten stund, kanske 30 minuter eller något, så klarar han sig. De dagar han nu sovit en stund på eftermiddagen, har gjort att han istället sover hela natten igen och då får även jag sova nattetid. 

För att sammanfatta lite annat som hänt under veckan - Lucas var återigen på Sturebo i tisdags. Numera cyklar han till skolan så min cykel kom fram snabbt i tisdags så jag kunde cykla upp till honom och följa honom till Sturebo. På kvällen var det Jonas tur att cykla så även hans cykel kom fram. I onsdags var det den andra föreläsningen på strategikursen. Denna gång var Jonas med och det var en upprepning och samtidigt väldigt lärorikt. Arbetsterapeuterna medverkade och trots att vi redan visste mycket, fick vi två tips som jag ska ta upp med skolan. Förhoppningsvis kanske det kan hjälpa dom under skoltimmarna.

Till helgen åker Lucas till sin biologiska pappa. Jag själv funderar på att åka till Huskvarna med Emelie. Det är en stor loppis/marknad som vi vill gå på. Men jag funderar på om det ens är värt det nu. Dieseln är så dyr så även om vi skulle fynda jättemycket, blir det ändå svindyrt när man räknar med resan. Så jag ska kolla med henne vad hon känner. Jag kan absolut åka, men jag vet inte om jag kommer köpa något och då känns det så meningslöst, men jag behöver komma iväg. Sitter ju bara här hemma. Och med tanke på förra helgens break down, så behöver jag verkligen komma iväg.

En sista sak innan jag slutar skriva, har ni några tips på en bra app som jag kan uppdatera bloggen direkt från telefonen? Jag har ju haft bilderna i detta inlägg i telefonen sedan i måndags, men jag har inte orkat sätta mig vid datorn där det är lättare att lägga in dessa i ett bättre flöde. Dessutom, att uppdatera blogger via webbsidan i telefonen är inget roligt. Så har ni något tips? Använder ni appen för blogger eller hur gör ni? Jag har en bärbar dator som tar ingen tid alls att starta upp och det, men jag använder den inte dagligen så det blir ett stort projekt varje gång jag ska använda den känns det som.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag