Uppbokad varje onsdag

 Det är ju tur att jag är hemma för stunden. Nu när pandemin inte verkar existera längre (inte mina ord men det är ju inget om den längre i tidningarna typ), börjar allting gå tillbaka till det normala. I vårt fall betyder det att vi efter två år ska få gå strategikursen för ADHD/ADD. Så alla onsdagar i hela mars är uppbokade. Detta ska såklart bli intressant, men de har lyckats lägga föreläsningarna på den sämsta tiden någonsin. 13.30-16.30. Vet ni hur trött man är efter nästa två timmars föreläsning och lite paus? Det sista passet på föreläsningen är rena, rama döden rent ut sagt. Det är segt att lyssna då, i alla fall. 

Men det kommer bli intressanta onsdagar. Jag ser verkligen fram emot det. Att få tips och trix kring Lucas och hur vi ska hantera det. Vissa saker stämde så klockrent in på Lucas så jag fick rysningar. Och vissa grejer visade på att vi här hemma har gjort helt rätt. Det jag pratar om är rutiner, rutiner och åter rutiner. 

Vi har som rutin här hemma att vi väcker Lucas ca 6:40. Frukost intas kl 7:00 tillsammans med mediciner. När frukosten är uppäten är det kläder, borsta tänder och ladda inför skolan. Kl 7:40 ska han gå ner och klä på sig ytterkläder och senast tio minuter senare ska han vara utanför dörren för att gå upp till skolan. Nu när han ska börja cykla igen, blir det kanske en liten förändring för att inte komma för tidigt till skolan. Kommer han för tidigt så tröttnar han på att gå så tidigt till skolan. 

Efter skolan är det mellanmål och tablett och sen får han egentligen göra vad han vill fram till middagen. Oftast väljer han tv-spel, men ibland sitter han med telefonen eller så vill han spela sällskapsspel med mig. Vi äter middag kl 18 och sen får han göra vad han vill fram till han ska lägga sig vid kl 20. Så han är fri, men vi har fasta tider. Och det är något som funkar här hemma, oftast. Ja sen är det ju två dagar i veckan där vi äter middag en timme tidigare för Lucas har skytte. 

Helgerna ser lite olika ut. Men frukost innan kl 9:00 i alla fall, helst 8:30. Men det är inte alltid vi kommer upp eftersom Gabriel kanske är vaken på natten eller liknande. Lunch vid 13:00 ungefär och sen mellanmål och middag  vid 15 och 18. Läggtid är en timme senare och Lucas har stenkoll. 

Detta är något vi har tjatat om i de två år som vi bott här i huset. När vi flyttade in här så sa vi till Lucas att vi måste ha strikta regler. Regler för att vi alla ska kunna bo tillsammans och ha det bra, slippa tjata på varandra, gnälla eller gapa och skrika. Jag ska vara ärlig, att få fram dessa rutiner har varit ett rent helsike. Vi har kämpat, tårar har runnit. Jag har skrikit när jag inte orkat mer, Lucas har skrikit för han inte får som han vill. Men nu fungerar det. Visst gnäller Lucas varje kväll om att tabletten är så tråkig. Det är irriterande och allt vad det nu är, men det är bara något han måste göra. Om jag inte säger att han ska ta tabletten, kommer han oftast ner bara några minuter efter kl 20 och tar dom av egen motor. 

Denna onsdag åkte jag själv. Vi har enormt mycket på agendan denna vecka så det blev bara stressigt att åka båda. Lucas skulle även till Sturebo så det hade kört ihop sig ordentligt. Jag hann praktiskt taget bara hem innan Jonas skulle vidare. Så det blev att hämta hem mat. Efter middagen skedde en liten olycka där hemma. Men Gabriel tycker vi ska införa öppen förvaring så han testade på ett skåp. Tycker ni att det blev lika snyggt som Gabriel?



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag