Hur blir det med vår garderob?

Nästa projekt i vårt hus kommer troligtvis bli vårt sovrum. Jag har tidigare nämnt att  vi ska ta bort garderober och börja använda klädkammaren båda två. Detta ändrar vi nu. Vi ska bygga en garderob i vårt sovrum, det som var min tanke från första början. Men nu är Jonas med på den med. Så i måndags satt vi och kolla inspiration, ritade lite löst på ett papper hur vi tänker. Alltså vi mätte ingenting eller så, vi bara ritade upp att så här menar vi och så här kan vi kanske göra. Jag kollade med min far och han såg inga problem med lösningen, endast att det är ett rejält arbete vi har framför oss.

I alla fall, vi ska bygga en garderob från vägg till vägg. Typ som bilden här under. Vi vill alltså ha en skjutdörr, troligtvis helt i spegel eller om vi blandar trä och spegel. Innanför sätter vi belysning och sen kommer vi använda oss av korgar, precis som på bilden. En klädstång var kommer vi behöva, minst. Här har vi väl inte bestämt än om vi ska göra som bilden visar, det vill säga en stång i taket som hänger över några backar/korgar, eller om vi ska ha tomt under stången. Jag behöver nog ha tomt, jag använder ju klänning ibland som behöver hänga fritt. Och precis som på bilden vill jag ha någon form av bänk över backarna/korgarna så man kan ställa saker på, exempelvis smyckeskrin och sådant. 

Detta är väl egentligen den mest ekonomiska lösningen. Vi kan köpa ett helt gäng med gardrober från IKEA, exempelvis PAX. Men de är ju inte gjorda för snedtak så vi måste såga sönder alla garderober i bakänden för att de ska passas in intill väggen. Så istället gör vi som på bilden över texten. Vad tror ni om det?

Det kommer bli ett stort projekt. Eftersom vi ska ta bort våra gamla garderober, så kommer vi även behöva byta golvet. Vi ska dessutom måla om väggarna och allt sådant. Eftersom detta kommer bli den slutgiltiga renoveringen, blir det även att köpa nya lister till hela rummet. 

Ett större projekt där vi kommer ha en hel del att göra, men vi kommer bli så nöjda. Detta rum är det första kommer bli helt klart, ja förutom att vi inte bytt fönster än då. Så här kommer vi verkligen lägga tid på att matcha färg på säng med väggar, golv och inredning. Allt ska bli enhetligt och snyggt, istället för som det är just nu, lite plock från här och där. Jag vill ju såklart börja direkt, helst igår, men vi måste gå långsamt fram. Vi måste hitta rätt detaljer och köpa allting i princip samtidigt för att få färger och allt att passa tillsammans. Så vi får väl ta en dag framöver att åka och kolla golv och färg, kolla på om vi bara ska ha speglar eller om vi ska blanda in trä som en detalj och så vidare. Vi måste mäta rummet och alla dess vinklar för att få rätt mått till garderober och andra projekt. Ja för garderoben är ju inte det enda. Men när vi vet exakt vad vi ska göra, då kommer jag lägga upp bilder på hur det ser ut nu samt försöka rita in vad vi ska ändra på. 

När vi kollade lite inspiration så hittade jag olika sätt att få upp klädstångar i snedtak. Man kan sätta det direkt i taket, eller som på bilden nedan, lägga en extra planka som sågas i vinkel med taket och på så vis får stången mer rak. 


Eller så gör man en riktig budgetvariant - gardinstång! Jag skrattade så när jag såg detta men samtidigt är det ju smart. Varför krångla till det liksom? Och har man taskig ekonomi så är det ju ett billigt alternativ. Om man inte har så mycket kläder så borde det ju funka med. Detta är ju inget vi troligtvis kommer göra, jag har nog för mycket kläder för att en gardinstång och dess fästen ska kunna hålla det uppe..





 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag