Pumpning och flaska är nog svaret

 Måndag och ny vecka! Denna vecka är verkligen full av utmaningar, eller ja de började redan igår. Jag tror amningen med Gabriel är över för gott nu...

Gabriel var hungrig igår kväll. Jag slänger fram bröstet i vanlig ordning och tänker att detta är kvällsmålet innan läggdags. Jonas ska göra en flaska eftersom vi bestämt oss för att ge flaska tre ggr dagligen som extra tillskott, och dessa flaskor ska ges vid frukost, kvällsmat och runt mellistid, dvs vid målet runt kl 15. Då är dom utspridda över hela dygnet och jag behöver inte krångla på nätterna nu när jag snart är ensam hemma just nattetid. 

Så igår tog jag som sagt fram bröstet och det blev helt galet! Gabriel skrek som en dåre, han hade bröstet i munnen men fick liksom inte ihop tanken att han skulle stänga munnen och suga. Flera gånger försökte jag men inget hjälpte. I ren panik fick jag Jonas att göra iordning flaskan och Gabriel tog den på en halv sekund! Betyder det att han tappt sugförmågan om bröstet? Har vi hoppat mellan flaska och bröst för mycket? Ärligt talat tror jag inte det. Från första dagen har det varit lite svårt med Gabriel och amningen. Han tog bröstet redan i förlossningsrummet med hjälp av barnmorskan. De ville få honom att börja suga så att moderkakan kunde släppa. Efter det har det varit lite sisodär med amningen men jag har egentligen inte reagerat. Det är ju vanligt att nyfödda är trötta i början så jag tänkte att det var det allt handlade om. Men när jag tänker på dessa två veckor så inser jag att jag gjorde fel. Jag skulle bett om mer hjälp med amningen och inte rusat genom allt så som jag gjorde så hade jag kanske kunnat se tecknen tidigare. Men jag la verkligen inte ihop alla signaler med varandra. 

Så nu sitter jag här, ledsen och uppgiven. Jag har förstört den bästa starten för mitt barn, bara för att jag är korkad. Det finns en lösning, men jag tror den är extremt jobbig och jag vet inte hur länge jag kommer orka. Men min lösning är att jag ska pumpa. Var tredje timme för att vara exakt. Sen sparar vi den laddningen till nästa matningstillfälle, eftersom Gabriel föredrar flaska framför mitt bröst. Självklart kommer jag ge honom möjligheten till bröstet också, men troligtvis kommer det inte hända så mycket mer där från honom. Han kommer också få möjlighet till ersättning eftersom han verkar behöva det. 

Produkterna jag använder är MAM. Jag har deras manuella pump som jag tycker är jättebra! Enkel att rengör och enkel att använda. Smidigt att den passar på alla flaskor från MAM eftersom vi fick en mindre variant i en babybox och sen köpte en större variant i höstas. Med storlekarna menar jag mängden de rymmer, alla flaskor har samma diameter och gängning just för att alla ska passa. 

Jag tror INTE produkterna har gjort att Gabriel inte tar bröstet, de har snarare hjälpt då han har hållit kvar längre efter vi började använda flaska. Men han föredrar flaska framför bröst numera. 

Jag valde MAM för att vi som sagt fick en testflaska i en av babyboxarna men jag minskningen vilken. Därför har jag helt enkelt läst på mest om det märket. De finns att köpa i vanlig livsmedelsbutik, vilket för mig är ett stort plus då man lätt in komma åt produkterna. De är antikolik och dessutom ska de vara bland de bästa vad gäller formen på nappen och likhet till bröst. 

Vi använder som sagt deras flaskor och manuella pump och vi har dessutom deras napp som fungerar för 0-2 månader. Den ser likadan ut som den för 0-6 månader men jag upplever att skölden är lite mindre så den passar bättre för just Gabriel. 

På bilden ser ni delarna till pumpen samt två flaskor som ligger och torkar efter rengöring. Smidigt att ta isär och diska. Funderar ni på att flaskmata och pumpa, testa MAM. Det har fungerat direkt för oss. 

  


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag