Amma eller flaska?

 Jag har ett problem och jag vet inte hur jag ska lösa det. Mammahjärtat går sönder vilket jag än väljer och tårarna kommer nästan samtidigt som jag börjar tänka tanken. 

Gabriel tog bröstet redan i förlossningsrummet. För mig var det en självklarhet men för många är det inte ens säkert att deras barn fattar grejen med bröst och amning. Men i min värld så har jag tänkt amma tills Gabriel är sex månader, och då pratar jag helamma. Efter det vill jag trappa ner så att Gabriel till årsskiftet är amningsfri typ. 

Som sagt tog Gabriel bröstet direkt och det har han fortsatt med. MEN, jag vet inte när, han började med en ful ovana - han släpper bröstet efter 5-10 sug. Släpper och stannar antingen upp och tittar runt, eller så blundar han och kryper ihop. Slår aldrig fel liksom. Sen suger han ett tag innan han gör samma sak igen. När han gjort så en gång blir det svårare för honom att ta bröstet eftersom allt är halt av både hans saliv och mjölken. Jag har dessutom en rejäl produktion så när han släpper bröstet brukar en stråle av mjölk spruta rakt ut. 

I onsdags insåg vi att ja han får mjölk men nej han får ingen näring. Därav började vi med ersättning. Nu går han upp o vikt och är inte lika orolig, kanon! Men nu? Ja i fredags var det svårt med ersättningen eftersom vi var på resande fot, och under lördagen blev det rörigt - hur ska jag kunna ge honom ersättning när han suttade så mycket på mig hela tiden? Det kändes som att han fick massor av mjölk, men ingen näring alls. Orolig och ledsen större delen av den tiden han var vaken. 

Mitt dilemma är - ska man fortsätta amma och helt enkelt avbryta den mysiga tillvaron när han suttar på mig? Eller ska han få ha kvar den tryggheten? Om jag slutar amma, vilka effekter har det på honom, men också på mig? Redan nu kan jag säga att min psykiska hälsa får ju en smäll. Jag känner mig redan som en dålig mor när jag inte kan amma honom så som jag vill, tänk om jag slutar helt? Känns inte bra, men det känns ju inte bra att han inte för det han behöver från bara mig heller. 

Det känns som att jag väljer mellan pest eller kolera. Jag och Jonas diskuterade allt detta igår. Vi kom bara fram till att jag ska kämpa vidare till onsdag. På morgonen där ska jag till BVC och jag får väl helt enkelt fråga henne vad hon tycker. 

Jag vill amma, men är det verkligen det bästa för Gabriel när det ser ut som det gör?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag