Gråt och mammas fel


Mammahjärtat gör riktigt ont nu. Gabriel har ont i magen och jag kan inte hjälpa honom. Tvärtom är det ju faktiskt mitt fel så yäy vilken awesome mamma jag är. 

Sen i onsdags har Gabriel bara fått ersättning. Det funkade ju inte att pumpa och geni efterhand och han stressade så när han blev ammad att det funkade ju helt enkelt inte. Inte gick han upp i vikt heller så ersättning var ett måste helt enkelt. 

Som jag tidigare berättat så har detta gjort ont i mig. Jag vill ge Gabriel alla fördelar med bröstmjölk, men även fördelarna till mig. Men ja de har ju inte gått som sagt. 

Att tömma brösten var en pärs. Och mammahjärtat gjorde ont igen. När jag pumpade fick jag knappt ut något trots att jag pumpade/ammade regelbundet. När jag inte gjorde de, höll brösten på att sprängas. Helt plötsligt rann det över både en och två gånger. Bytte amningskupor en gång i timmen kändes det som. Va de ett uppehåll jag behövde? För nu verkade det ju rinna hur mycket som helst! Kanske va jag för snabb i mitt beslut? Har jag verkligen gjort rätt? Eller är mitt val baserat på att det är jobbigt att pumpa och värma upp mjölken igen och att det blir krångligt? 

Dagen efter var det inte samma känsla i brösten. Jag kunde röra vid dom, Gabriel sparkade på dom vid skötbordet och jag insåg att mjölken slutat produceras. Visst kommer det några droppar fortfarande, men det är kanske 20 droppar på en hel dag, istället för 20 droppar på lika många minuter ungefär. 

I onsdags bajsade inte Gabriel, vilket jag också berättat. På torsdagen blev jag nervös men till slut kom de. Samma på fredagen, det tog nästan exakt 24 timmar innan det blev bajs i blöjan. Jag vet att magen kan balla ur på dom när de bara får ersättning, eller när man introducerar nya smaker. Men så Gabriel kämpar. Han pruttar en del men det har han gjort hela tiden, som resten av familjen. Men för att bajsa? Ja jösses! Han tar i för kung och fosterland! 

Idag har han inte bajsat, förrän nu. Så det har varit skrik och panik stora delar av dagen. Inte roligt alls, varken för Gabriel eller för oss. Han har så ont i magen vår lille kille. 

Men visst är det mitt fel! Om jag ammar hade de inte blivit så här. Barn som ammas blir sällan förstoppade. Hade jag fortsatt pumpa och gett honom, hade de inte blivit så här. Men nu när han bara får ersättning, ja då korkar det igen för honom. Och allt är mitt fel, hade jag bara kunnat amma. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag