Stämplad för livet?

 Idag har jag sett två artiklar om samma ämne och jag ska vara ärlig, jag blir så jävla förbannad rent ut sagt!

För tre år sen (ser ni att det står tre år sen?) blev Ralf från bandet Mustasch anmäld och dömd för att ha ofredat en ung kvinna. Han hade, mellan hennes bröst, stoppat ner en ölflaska. Hon anmälde, han fälldes, betalade sitt straff och bad om ursäkt. Som sagt tre år sen. 

Den första artikeln jag läste (hittade den inte nu) handlade om att samma band ska vara med i melodifestivalen på lördag. Under en intervju med tidningen ställer journalisten mer frågor om denna dom, än vad han gör om deras kommande uppträdande. Jag personligen hade gärna sett frågor såsom ”vad har ni gjort under corona när ni inte kunnat hålla konserter? Hur ser ni på framträdandet på lördag? Vad tycker ni själva om er låt? Har ni velat ställa upp länge?” Ja alltså frågor om dom och deras tankar den senaste tiden, men istället väljer journalisten att ställa fråga på fråga kring en tre år gammal händelse. Till slut frågar Ralf journalisten om han vill veta något om musiken eller om det bara är juridik han är ute efter. 

Jag tycker detta är så sjukt! Visst, det Ralf gjorde för tre år sen var absolut inte rätt, men han har blivit dömd och sonat för det. Varför ska en journalist nu ta upp detta? Helt onödigt. 

Artikel nr 2

Länken ovan tar er till den andra artikeln om detta. Den är från Aftonbladet och nu har den kvinna, Isabell, som blev utsatt för Ralfs påhitt hört av sig. SVT borde porta mustasch på lördag. Varför ska de få ställa upp? Hon mår dåligt av detta och så vidare. SVT borde skaffa lite ryggrad och säga nej för hur kan de låta Ralf stå på scen bland unga tjejer som jobbar i filmteamet och kanske behandla dom på samma sätt. 

Jag säger det än en gång - Ralf är dömd, har betalat sitt straff och bett om ursäkt. Varför gnälla vidare på honom? Ska han aldrig få stå på en scen igen? 

Visst bandet släppte senare en T-shirt där man tydligt ser ett par bröst med en ölflaska. För att täcka över bröstvårtorna har man lagt bandets logga rakt över. Jag vet att jag sett denna T-shirt och skrattat åt den. För jag inte illa upp. Snarare visar T-shirten, enligt mig, urtypen av rock’n’roll. Brudar och bärs i princip. Jag förstår om hon ser det som ett hån mot sig, men det de har gjort är inte olagligt. Väljer hon att ta illa upp, är det på hennes bekostnad. 

Vad svarar SVT? Kolla artikeln. Jag tycker inte Ralf gjorde rätt för tre år sen men eftersom han sonat sitt brott finns det ingen mening att han ska dömas ännu mer. Så vitt jag vet kan alla göra misstag. Misstag som kan vara allt från harmlöst skämtande till grövre saker. Men man ska få möjligheten att visa hur man ändrat sig och sitt beteende. Fast visst, Isabell som blev utsatt för detta, ja hon är tydligen perfekt i allt hon gör så hon skulle aldrig göra ett misstag. Eller är det kanske just de hon gjort? Dömt en person för resten av hans liv? Jag förstår henne, det var traumatiskt för henne, men det betyder inte att hon ska hörs av sig till SVT och kräva att han inte få vara med, att säga att SVT ska skaffa ryggrad och sätta ner foten. Nej, hennes beteende nu gör att jag vill ta fram skämskudden eftersom vissa kvinnor alltid ska lyfta fram hur kränkta dom är av det manliga könet och deras förehavanden. 

Jag hoppas mustasch har en bra låt på lördag, jag tittar inte på mello men lär ju höra låten på radion längre fram i vår. 

Vad tycker ni om detta? Ska mustasch inte få vara med? Har Ralf sonat för brottet? 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag