En bättre morgon!

 ÄNTLIGEN! Idag var det gamla vanliga Lucas som tassade ner för trappen. Jag är så lycklig över detta! 

Igår när han kom hem från skolan tog han och jag ett snack för han var ganska lugn. Jag frågade om han ville ha dessa tråkiga fighter på morgonen och han sa tvärt nej! Så bra för det vill inte jag heller svarade jag. 

Så jag berättade om

Mitt förslag och han godtog det. Så efter lite köpslående fram och tillbaka kom vi fram till detta:

Väckning 06.20. Komma till köket 10 minuter senare. Äta frukost tillsammans sen får han gå upp själv och klä på sig, borsta tänderna och dra upp rullgardinen. (Jonas är på övervåningen så han hör om Lucas gör det han ska och jag slipper på så vis en vända i trappen.) när han är klar kommer han ner så sätter vi oss och spelar skipboo eller så kan han välja att titta på Disney+. Här ville han själv ha telefonen, men blankt nej från mig. Då lägger han aldrig ifrån sig den när han ska. 7.40 är det dags att gå ner, ta på ytterkläder och vandra till skolan. De tre senaste dagarna har han vandrar iväg så sent som efter klockan 8, han börjar 8.10. Inte en dag har han kommit i tid. Idag kom han iväg redan vid 7.50! Så han kanske kom för tidigt men hellre de än för sent. 

Så nu ska vi testa detta upplägg och vi använder bildscheman som stöd. Då slipper han höra mig tjata. Så bilder tills hans kommer ihåg dessa grejer, sen struntar vi i dom, om det går. 

Allt detta tack vare Lowisa T som började skriva till mig på messenger igår. Hon kom med så bra tips! Tyvärr hade vi ju redan testat hälften, och den andra halvan visste vi inte skulle fungera eftersom Lucas är som han är. Men det fick mig att tänka på vad vi kan förändra. Hon pratade om tv, då kom jag på att vi kan göra något gemensamt, spela något eller kolla Disney+. Så blir det en lugnt stund innan. Vi pratade matförslag och jag kom på att jag kanske kunde försöka igen med gröt. Så lucas och jag pratade om att testa mannagrynsgröt igen. Igår handlade jag hem grynen och äppelmos och grabben käkade det till frukost idag! Så bra! Vi kom också överens om att han får hjälp mig. Om han plockar in bådas disk o maskinen, kan jag ställa in allt i kylskåpet. Jag slipper böja mig och få ont vilket gynnar oss båda. 

Nu ska han ut till mormor idag och stanna till lördag så jag får möjlighet att vila upp mig lite. Jag ska be henne att snacka med Lucas också. Typ få honom att förstå att snart kommer bebis, vissa saker kommer Lucas nu kanske få göra själv för bebis kanske skriker eller något. Så kanske han förstår mer från henne också. 

Det svåra med dessa barn med diagnoser är att man måste förbereda dom. De behöver få veta att deras fyrkantiga värld kommer ändras. Men börjar man för tidigt, kan det bli för abstrakt, och de förstår inte varför det blir så. Nu börjar Lucas mer och mer förstå. Han ser att jag knappt kan gå i trappen, han ser hur stor min mage är, han hör hur trött jag blir av att gå i trappor och så vidare. Så även om han inte förstått allt vi sagt de senaste månaderna, kommer han ändå ihåg dom saker a nu, för nu ser han verkligen hur jag kämpar vissa dagar med att ens bara gå upp. 

Nu ska jag inte dansa på rosa moln och vara glad över att detta har fungerat, för vi kommer säkerligen få bakslag på det, men idag ska jag vara glad och lycklig att det fungerade! 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Imorgon fast tre dagar senare

Stökigt bord

En drömtisdag